Öppet brev till H&M’s Chefsdesigner Ann-Sofie Johansson

Öppet brev till H&M’s Chefsdesigner Ann-Sofie Johansson

Jag mailade detta brev till H&M's kundtjänst i torsdags kväll med ambitionen att kunna skriva ett blogginlägg med en kommentar från H&M om detta. Jag har dock ännu inte fått något svar så publicerar därför mailet i sin helhet här. Snälla dela och sprid det här mailet!

———————-

Bästa H&M,

Jag var i er H&M-butik idag på Hamngatan och scannade av vårsortimentet. Jag tyckte speciellt mycket om trendsortimentet som känns väldigt modernt och fräscht med spännande mönster och snygga snitt.

När jag insåg att samtliga plagg endast fanns upp till storlek 42 och i vissa fall endast upp till storlek 40 så blev jag otroligt besviken. Jag som har storlek 46-48 tar detta som ett väldigt tydligt tecken att jag inte är välkommen hos er som kund. Jag har länge varit medveten om att många av era kollektioner endast funnits upp till storlek 44, något som jag ibland kunnat ha, åtminstone överdelar. Men att ni väljer att sänka utbudet för oss storvuxna och kapa ut oss ännu mer ur er kundkrets blir jag oerhört provocerad av.

Jag kommer att skriva ett blogginlägg om detta på lalinda.se och jag skulle vilja ha en kommentar från er. Hur kommer det sig att trendkollektionen endast produceras upp till storlek 40-42? Känner ni er bekväma, som en av landets största klädkedjor, att på så sätt exkludera en stor del av befolkningen ur er målgrupp och meddela dem att detta är kläder som inte passar för dem? Detta är kvinnor som VILL handla hos er men ni erbjuder inte plaggen de önskar i deras storlek. För jag är inte ensam om att känna så här.

Jag är medveten om er avdelning för oss med större storlekar. Den var undanskuffad i ett litet hörn på nedre våningen bredvid mammakläderna. Utbudet var tunt och ensidigt, det var rörigt och det verkar som att det enda vi storvuxna bör klä oss i är tältliknande plagg. Varför finns ens en avdelning för storvuxna med specialdesignade kläder? Varför görs inte alla kläder i alla storlekar?

Detta är en del i ett större problem. Ni visar, genom att särskilja så starkt, de personer som ni anser ”passar” i era kläder och de som helt enkelt inte bör handla hos er eftersom att vi inte är stöpta i rätt mall. Ni säger till våra unga och barn att om du råkar hamna över storlek 42, då är du inte värd att klä dig som du vill. Då är du exkluderad ur gruppen som H&M ser som sina kunder. Ur gruppen ”trendiga, modemedvetna unga kvinnor”. För jag gissar att det är ungefär så ni skulle beskriva er önskade målgrupp. Det är en oerhört dålig signal ni väljer att sända ut till ett samhälle där unga kvinnors bild av sig själva redan är nog skev som den är.

Det är så jag känner mig nu. Diskriminerad. Utanför. Fel. Och det handlar inte om min egen kroppsbild. Det handlar om att ni inte anser att jag bör bära era kläder. Så ja, det är ert fel.

Jag skulle uppskatta ett svar så snart som möjligt. Tack så mycket.

——

Läs mina andra inlägg om #hmriot:

– Del 1 – Öppet brev till H&M’s Chefsdesigner Ann-Sofie Johansson
Del 2 – Svaret. Och om självkänsla, skam och att vara “onormal”.
Del 3 – Reaktionerna
Del 4 – ”Vi vet att vi har ett ansvar.”

70 svar

  1. Hittade hit via Instagram.

    TACK!!
    Det där du skriver har jag tänkt 1000 gånger. Varför i hela fridens namn ska kvinnor med större storlek gå längst bort i ett hörn för att hitta ett klädesplagg. Dessutom så har ingen lagt ner någon som helst tid på kreativitet på dessa kläder. De ser helt enkelt jäkligt tråkiga ut. Jag har varit i ”normalstorlek” och är numera i större storlek. Jag sa i förra veckan till en kollega som hade något snyggt från HM att där kan jag ändå inte handla kläderna passar inte. Så då är man förpassad till lite tråkigare kläder. Konstigt då att man inte tycker att det är roligt längre att handla kläder.

    Det ska bli så intressant att följa den här debatten 🙂

  2. Varför ska företag göra något som inte är lönsamt bara för att vara bra ”förebilder”?
    Bra förebilder hittar man sannolikt inte hos företag utan hos föräldrar, vänner och bekanta. Det är tråkigt att inte alla kroppstyper hittar välsittande kläder på HM, men jag kan säga att det är lika svårt för någon som är storlek 32 också. För att inte prata om vi som har långa armar eller stor byst. Men tack och lov finns det andra butiker och kedjor som är bättre på det.

    Hitta en klädbutik som passar dig bättre istället för att kräva att butiken ska ha det DU söker. Tyvärr fungerar det inte så.

    1. Men varför skulle det inte vara lönsamt att producera något som det finns en efterfrågan av? Och som en av världens största klädkedjor så anser jag att H&M har ett ansvar för de signaler de skickar ut genom att kapa ut en så otroligt stor del av den kvinnliga befolkningen i Sverige. Jag säger inte att de ska vara förebilder, men de har ett ansvar gentemot samhället.

      Det handlar inte om att jag inte hittar ”välsittande” kläder hos H&M. Det handlar om att jag inte kan ha deras kläder ALLS eftersom att de inte produceras i tillräckligt stora storlekar.

      1. Linda, H&M har inget ansvar när det gäller den här frågan. Dem producerar de kläder de har en passion för och tror är mest lönsamt. Du kan inte kräva att dem ska tillgodose vad just du vill du vill ha, och dem diskriminerar absolut ingen genom att inte tillverka kläder för storväxta. Klädmodellerna kanske inte blir snygga i större storlekar? Om så är fallet så skadar det mer än gynnar försäljningen att sälja/marknadsföra kläder i större storlekar. De har istället valt att göra andra modeller, H&M +.

        Om du nu anser att det inte finns ett klädutbud som täcker efterfrågan för storväxta är det väl en jättebra affärsidé?

        Måste bara fråga, har du testa någon annan affär ifall det inte passar?

        1. Där har vi olika syn på saken. Jag anser att man som multinationellt företag med otroligt stort inflytande i modebranschen har ett ansvar när de med detta säger att om du är över en storlek 42 så är du inte välkommen som kund hos dem. Jag har sällan problem med min kropp, förutom när jag shoppar. Och H&M är inte unika men det var dem som blev grunden till detta inlägg. Det jag vill komma åt är att så många unga kvinnor växer nu upp och blir matade med varje dag att om du är över storlek 42 är du ”onormal” och borde skämmas.

          Ja, jag har testat andra affärer, jag har ju kläder på kroppen. 😉 Men det är inte det det handlar om, som jag skriver ovan.

  3. Fantastiskt bra inlägg! Jag, som har stl 38/40, har nästan uteslutet valt bort HM då deras kläder inte alls passar mig och min kropp. När jag vägde 49 kg passade de alldeles utmärkt, men inte nu när jag har en mer normal vikt. Mycket irriterande!

  4. Gosh I always wanted to do that ! Now you gave me an Idea ! I will launch a petition !
    I have moved to sweden 2 years ago and I was so disapointed and chocked by the so called + size collection of H1M that I have decided to launch my own brand ! I have now a really small web shop. This is crazy how they disrespect women over size 44 in the Fashion industry !
    I hope you will get an answer!

      1. Thanks 🙂 ! As you can see I have started really small! But I will receive more stock and news designs at the end of this month ; and then it will be a bit bigger !
        I live in Stockholm and you ?
        Are you talking about the petition that you wanted to start this week end ?

  5. Hej Linda, tack för dina synpunkter. Våra kunders feedback är viktig för oss för att vi ska kunna bli bättre.
    Det var tråkigt att höra att du inte känner dig välkommen som kund hos oss, vilket inte alls är vår avsikt. Vi vill kunna erbjuda ett brett sortiment som tilltalar så många av våra kunder som möjligt. På damavdelningen går våra storlekar i de flesta fall upp till 44-46, samt vårt koncept H&M+ som finns från storlek 44 och uppåt.
    Trendkonceptet finns på ett litet antal utvalda butiker på samtliga våra marknader. Vi följer vår försäljning noggrant och ser tydligt var efterfrågan finns. Dessutom så gör vi regelbundet kundundersökningar för att lyssna på våra kunder och resultaten matchar det utbud som vi idag har i butik. Dock utesluter vi inte att det i framtiden kan komma att se annorlunda ut.

    Med vänliga hälsningar
    Håcan Andersson
    Presskontakt, H&M

    1. Hej Håcan,

      Tack för ditt svar. Mycket diplomatiskt. Jag vet redan om alla dessa saker. Jag upprepar mina frågor:

      Hur kommer det sig att vissa kollektioner endast produceras upp till storlek 40-42? Känner ni er bekväma, som en av landets största klädkedjor, att på så sätt exkludera en stor del av befolkningen ur er målgrupp och meddela dem att detta är kläder som inte passar för dem? Är detta signalen ni vill skicka?

      Varför finns ens en avdelning för storvuxna med specialdesignade kläder? Varför görs inte alla kläder i alla storlekar?

      Det jag vill komma fram till är att jag inte kan köpa de kläder som JAG vill ha, och många med mig.

      Dessutom vill jag tillägga att era storlekar är mindre nu än för 10 år sedan fast medelsvensken blir tyngre. Hur förklarar ni detta? Det finns ju tydligen en efterfrågan. Bara för att man är storlek större betyder inte det att man inte vill klä sig trendigt.

  6. Pfff what an easy and coward answer they gave you …!
    Maybe we should all write to them until they consider our demands !
    Bravo Linda ! Maybe you should get other blogers to join you in this ?

  7. Bästa Håcan.
    Antingen så läste du inte vad Linda faktiskt skrev, eller så är du en spambot som skriver ett och samma generiska svar på all kritik mot H&M som går att finna på nätet.

    För du hänvisar till H&M+ som Linda redan klart och tydligt förkastat. Du skriver om ert vanliga sortiment, som Linda inte syftar på.

    Det är trendkonceptet hon undrar över och hon ÄR kunden. Hon EFTERFRÅGAR. Så om du nu inte är en spambot kan du väl än en gång läsa igenom hennes text och svara på hennes frågor. Du vet de här som avslutas med ett ”?”. Det är frågor. Ställda till er. Alltså någonting som du bör svara på som representant för H&M.

    Med vänliga hälsningar
    Vian

  8. Bra skrivet! Det är lite lustigt det där — med lustigt inom air quotes. Hur mäter de efterfrågan på något som folk vet att det inte finns? Och sedan det där med att medvetet minska kundunderlaget, det känns en rätt barock affärsstrategi.

    1. Man mäter efterfrågan med olika surveyundersökningar, mycket lika de opinions mätningar man gör i politiken, och man studerar konkurrenterna och mindre butiker. Man räknar också ut vilka kundkategorier som är mest lönsamma och vilka som är olönsamma, baserat på land, storlek, religion, etnisk bakgrund osv, och sedan vill man bli av med de kunder man anser som olönsamma. Metoderna att bli av med dom kan vara flera, inte tillhandahålla storlekarna, placera dom i butikerna så att kunderna känner sig obehagligt till mods att handla där, kalla dom något som inte är attraktivt, som kanske ”plus storlekar”, osv. Sådana kunder som kostar mer än vad dom ger vinst. En del av detta är ju ganska väl beskrivet här. Genom att göra av med olönsamma kunder ökar man alltså vinsten. Sedan mörkar och tystar man med uttalanden som syftar till att rumphugga all debatt, och tysta alla protester. Hela den här tråden är ett utmärkt exempel på allt det. Det här är ett tillfälle. Lär er från Anita Roddick. Hon startade The Bodyshop och öppnade i Nya Zeeland när jag var där. ”Bodyshop” var då ett lokalt manligt skämtsam slang för bordell. För att reta PK eliten till mer uppmärksamhet hängde man ut en målning på en tjej i bara mässingen som låg i grekisk klassisk stil på en soffa och som såg både söt och trevlig ut, men totala motsatsen till anorexi, och med texten ungefär ”dyrka din egen kropp, du är normal”. The Bodyshop sägs idag ha 2,400 affärer i 61 länder. Undrar hur stort detta tillfälle är.

  9. Väl talat Linda!
    Det spelar heller ingen roll om man får plats i storlek 40 eller 42, HM:s kläder sitter inte snyggt på någon som har former. För att kunna bära deras kläder måste man vara rak i kroppen, ingen midja, inga höfter, ingen byst. Så jag antar att de vill att deras kunder enbart ska se ut som modellerna de använder.
    Jag vill tipsa dig om newlook.com och asos.com. Grymt snygga kläder (ibland även i deras plus size-sortiment), generösa storlekar upp till 18 och oftast fri frakt.
    Jag tycker om mina former och vill gärna ha kläder som framhäver dem. Jag handlar ingen annanstans.

    1. Ord som jag tänkte skriva… MAN KAN INTE HA FORMER och köpa kläder på HM… Oavsett st 34 eller 42… Jag har både rumpa och lår men tyvärr ingen längd att skryta med 161 cm har heller inga tuttar att skryta med… Har inte köpt byxor på HM sedan jag vägde 46 kilo och det var typ 20 år sedan!!! Är i dag en 38, men kan absolut inte köpa 38 på HM….Överdelar blir minst st
      40-42 , spänner över armarna annars och sitter konstigt tajt över ”arslet”.. Så heja heja tjejer!!!

    2. Tack för tipsen! Jag tycker också om mina former och jag vill fortsätta göra det. Men när man konstant blir matad med ”former är fel” så börjar man ju tro på det.

    1. Tack! Jag håller med, Lindex har blivit mycket bättre på stora storlekar. Där är inte heller plusavdelningen lika skambelagd, den framhävs på ett helt annat sätt. Men självklart kan jag även där bli deppig för att jag inte kan ha det ”vanliga” utbudet.

  10. Hejja!
    Med mina 180cm, långa ben och breda axlar så ligger jag på gränsen till där min mens försvinner om jag skall vara smal nog för att lyckas komma in i 38/40.
    När jag ligger på min sunda idealvikt kommer jag inte i H&Ms kläder och det har blivit SIGNIFIKANT värre de senaste åren. Det är skitsvårt att hitta BH:ar i 85C och alla jeansen slutar numera på vaderna. Samma storlekar var inte ett problem att hitta på H&M för tio år sedan.
    Värst var när jag var gravid, på fullt allvar, hur tänker man som designer när man sätter en tight resår långst ner på ett par byxor till kvinnor vars enda återkommande fysiska problem är att man får svullna vader/fötter.
    Vi ska inte prata om vanliga jeans, för tio år sedan kunde man hitta dem på HM, nu antar H&M att när man kommer till storlek 42 försvinner på något mystiskt sätt all smak. Plötsligt gillar man mamma modell med hög midja och gigantiska bakfickor.

    Jag har inte vågat mig ut för att handla nya byxor sedan dottern kom, mår illa nog som det är efter ett år kantat av nära tillbud och 3 månader på sjukhus. Vill inte få höra ”Visst, du klarade dig, men du är fortfarande FET!” från ett skitföretag.

    1. Jag kan bara skriva under. Du förstår grejen. Tack för att du tog dig tid att berätta din historia. Det finns uppenbarligen ett behov av att prata om detta men man har fått höra att man borde skämmas för hur man ser ut och vågar därför inte. Var stolt och stand tall! 🙂

  11. Sådär har jag känt mig varje gång jag har gått in i en butik de senaste typ tio åren. Jag handlar inte på HM längre av den orsaken; på Lindex köper jag enbart trosor (oc det för att de har bra i ekologisk bomull). I övrigt går jag till dyrare affärer som riktar sig mot kvinnor över 30 och med former… Om min kropp inte duger åt HM så slipper de få mina pengar. Det ska mycket till innan jag skulle gå tillbaka dit nu.

    1. Hear hear! Det är ju där jag kommer hamna med. Men jag ville skriva det här mailet för att jag har till slut insett var stora delar av min dåliga självkänsla kom ifrån. Det var inte mitt eget missnöje, det var hjärntvättning av kedjor som H&M att jag inte duger, att jag är ”onormal”.

      1. Precis – anledningen till att jag inte går till bl.a. HM är att jag alltid kände mig ful och fet och otillräcklig i deras affärer. (Och nu är jag benägen att börja berätta hur jag faktiskt inte är jättetjock, att jag minsann tränar flera gånger i veckan osv. Men ärligt talat – även om jag var jättetjock och aldrig tränade, så skulle jag ändå inte förtjäna den upplevelsen. Tjock är inte detsamma som moraliskt dålig, även om det är precis den kopplingen som så mycket i samhället sprider idag.)

  12. Svaret är väldigt enkelt, det kostar för mycket att tillverka udda storlekar som det inte finns marknad och köpare för. Alla företag måste göra vinst, åtminstone inte förlust. Detta är det vanliga svenska socialist tänkandet, att företag har ”ansvar” osv. Ett bra sätt är att erbjuda udda kunder som Linda en specialservice, att skräddarsy samma plagg speciellt åt henne. Det kommer att kosta lite extra, men om hon vill ha plagget, OK, gör det, och betala för det. Plagget kunde mycket väl sys upp i samma fabrik som det masstilverkade plagget. Många kommentatorer tycker sarkastiskt att Linda skall banta och får skylla sig själv, men jag håller inte med. Det finns ingen rättighet att se ut som man vill, men var och en måste få känna sig tillfreds med sig själv. Det är viktigt, och dessutom, som man, vet jag att många killar gillar tjejer som är lite runda, mjuka och kramvänliga. Vad den kvinnliga sidan anbelangar här är jag totalt inkompetent att uttala mig om.

    1. Idag är ca 30% av Sveriges kvinnor tjocka. Att det inte skulle finnas en marknad är RENT skitsnack. Du glömmer också att H&M är ett internationellt företag – De kan nå ut till tjocka i hela världen. Varför säger deras undersökningar att det inte finns någon marknad? (Om de finns öht) för att kläderna på H&M+ inte är snygga. De tjocka vänder sig till andra aktörer, ofta utomlands. Asos, dorothy perkins, carmakoma, new look, evans, simply be, monsoon, modcloth, citychic m.fl. Det finns en enorm marknad (no pun intended) men H&M väljer att inte rikta sig mot oss som grupp. Tänk om en restaurang skulle dra slutsatsen att ingen vill äta pga ingen äter just deras äckliga mat – Vansinnigt ellerhur – H&M valsar efter samma koncept. Och tack så hemskt mycket för att du ser det som ngn slags tröst att män kan finna tjocka knullbara. Vi behöver inte vår existens verifierad utifrån mäns version av knullbarhet. Vi behöver kläder. Men om det nu finns massor av märken, varför klagar vi? För att vi vill handla i butik, för att vi ser ett plagg i media och vill köpa det. För att bli inkluderade i H&Ms och andra företags kundbas. För att det är för jävligt att bli exkluderad utifrån storlek. För att vi också är modemedvetna och modeintresserade. Vi vill kunna handla moderiktiga kläder på Sveriges största klädföretag. Vi är en köpstark grupp och det skulle vara ren vinst att inkludera oss. Att de väljer det motsatta talar för deras syn på kroppar.

      1. Jävlar vilket bra svar, jag ryser! Kärlek till Ann-Charlotte. Och Linda, fortsätt driva denna fråga och skapa uppmärksamhet kring kläder och kroppar. Det behövs. Mvh tydligen jättefet medborgare som inte ens får igen största storleken på h&ms brallor.

      2. Ni tar då i också, men istället för att kasta shit och komma med tillmälen kanske lite idéer om lösningar skulle kunna vara bättre. Jag skriver det här i västra Kina, jag är en fullvuxen svensk på 185 cm och 90 Kg, och inte en enda chans att hitta något som passar här. Skor slutar vid storlek 44, och mina blad är 46, och när det gäller byxor har jag samma erfarenhet som ni tjejer, och ibland känns det som skjortorna slutar vid naveln, om jag överhuvud taget kan knäppa dom. Jag får förlita mig på Hong Kong. Det är bara att skicka måtten och en beställning så får jag vad jag vill. Jag gick just förbi en av H&M stora butiker nu på eftermiddagen, och 30% av svenska tjejer är en mycket liten marknad eftersom H&M är internationellt. Här i västra Kina tycks de flesta tjejer ha ett BMI på omkring 15, och Kina har 1.3 billioner innevånare, hela Sveriges befolkning räcker knappt upp till att bli en småstad i Kina, och sedan har vi resten av världen. Skapa en lösning istället för att bara bita fräsa och morra. Vem vet, kanske H&M lyssnar.

        1. Bita, fräsa och morra? Jag tror inte du förstår poängen. Det handlar om något större än att H&M inte har kläder för oss, kläder kan vi köpa på andra ställen. Vi går ju trots allt inte omkring nakna. Det är vad H&M kommunicerar med att välja bort en så stor del av sin målgrupp och signalen de skickar genom att göra det. Läs inlägget en gång till.

          Väljer man att finnas i två länder som har så olika medelstorlek så får man väl anpassa sig efter det, det är inte min huvudvärk. Och att jämföra en shoppingupplevelse i Kina med en i Stockholm är bara korkat.

    2. Läs nedan kommentar och där har du mitt svar. Det är inte ”udda” storlekar, det FINNS en marknad. Jag hörde en siffra igår att hälften av Sveriges kvinnor är över storlek 42. Så my ass att det inte finns en marknad.

      Och jag tycker, till skillnad från det du skriver, att jag har ALL RÄTT att se ut som jag vill. Det är en mänsklig rättighet.

      1. Du har kanske rätt, det finns en marknad, men inte som en del av en mass-marknad. Jag tror inte detta är om ”udda storlekar” utan att hitta ett sätt och metoder och lösningar att tjäna en marknad som inte passar in i mass-marknaden. Några mänskliga rättigheter finns inte i företagsvärden, men däremot finns det lösningar på varje problem, det gäller bara att hitta den, och sälja den. Det är faktiskt så att företag inte kan tillfredställa alla, företag väljer faktisk bort kund segment som inte är profitabla, dom vill inte ha dom som kunder, gå till konkurrenten, det är så affärer fungerar, om ett företag vill överleva. Ett visst företag kan bara inte vara alla till lags, även om PK svenska socialistisk standard kräver det.

        1. Rolf, I understand what you are saying , but I think this is not the point here. The point is why does H&M sizes are getting smaller and smaller, and why all their collection are more and more designed for one body type when the world is full of different body types . You say that if H&M doesn’t have interest in size over 42 we should go to the concurrence, but the problem here is that H&M has a + size department. The design and fabrics are ugly and it is always situated in the back somewhere really hidden in their shops. 5 years ago I remember I was buying jeans and trousers in size 46 at H&M but today it is a miracle if you find one . When almost all the international brands has chosen to size a bit bigger now a day and when tones of women suffer of anorexia why does H&M decide to go backward ? In 2013 the human population is ticker that before, so I think Linda’s post was more about that, she is simply asking H&M why they are ignoring the evolution of sizes range and why all the trend collections stops at 42 when 10 years ago they where sizing up to 48.
          If they where not interested in the market over 42 they wouldn’t have create a + size section, and also the fact is that they where sizing more bigger in the past.
          And comparing China to Sweden is really strange… It’s like comparing a burger to a Tournedos Rossini…
          Now about finding ”solutions” as you keep saying ; I don’t think Linda is walking around naked, I don’t think H&M size range is the main problem of her life, but she is a blogger and she likes fashion, H&M is a brand she likes and for what I understood she use to shop there before and now it happens that she rarely find her size, so as a customer she is just asking questions and she is totally free to do so. You have a way to deal with your issues and she has a way to deal with hers, so if she needs these answer from H&M why does that bother you so much? Asking her to stop winning and find a solution is rude and out of topic.
          Now sorry for writing in English but I just don’t speak enough Swedish to say all this, and plus my keyboard is a French one !
          GO LINDA !!!

  13. Jag är en plus size-donna. 175 cm lång, har storlek 50 i byxor och 44-48 i överdelar.
    För några år sedan gick jag ned en hel del i vikt. Så jag låg som minst mellan 40-44 i kläder. Jag var väldigt lycklig över att äntligen kunna hitta kläder på rea, fina byxor och tröjor jag annars inte kommit i. Jag som ung tjej fick tidigare smyga runt bland plus-avdelningarna (och skämdes som fan. För min kropp är fin och timglasformad, bara större, men jag skulle tydligen ha tantkläder utan former, mönster och snygg design).
    Jag hade köpt både byxor och tröjor tidigare på H&M och varit nöjd. Nu hade då tiden kommit till att köpa jeans. Riktiga jeans, inte stretch som jag alltid hade när jag var tjockis. Och i tumstorlek.
    Så jag gick förväntansfullt runt, plockade på mig olika storlekar (visste inte vad jag hade p.g.a viktnedgången), modeller och färger.
    efter 10-15 minuter inne i provrummet höll jag på att börja gråta. INTE ETT ENDA PAR passade. Jag tog deras största storlekar, de mest pösiga modeller allt eftersom. Inte.ett.enda.par fick jag upp över rumpan. Frågade någon personal om hjälp som bara tittade tomt på mig och sa: nä, vi har inga större storlekar.Jag var jättearg, och ledsen när jag gav upp och gick därifrån.

    Jag gick in på JC istället. Hittade en säljare och berättade med upprörd stämma att jag just varit på H&M och inte kunnat hitta ett enda par jeans som jag kunde få över häcken. Snälla, hjälp mig!
    Han ögnade mig, tog ett par mått och satte igång. Jeanspar på jeanspar åkte fram. De gick på, jag grumsade för det var inte vad jag ville ha. Till slut hittade jag ett par jättefina. Under hela tiden hade säljaren komplimenterat och hjälpt mig. Slutade med att jag köpte jeans som kostade dubbelt så mycket som jag tänkt mig, bara för att de satt perfekt!

    Det lustiga var: Det var samma storlek på jeansen jag köpte som de som fanns på H&M. Skillnaden var bara att jag inte ens fick H&Ms brallor över höfterna, medan märkesjeansen på JC gick utmärkt…

    Så jag undrar samma: Varför finns inte alla kläder i alla storlekar? Varför blir storlekarna mindre? (Har handlat kläder själv i 20 år och har märkt trenden) och varför i helvete svarar ni aldrig på frågor som rör det här?

    1. Storlek tycks inte betyda något nuförtiden. Själv brukade jag vara L eller XL, nu är det tveksamt om XXXXL passar (skojat inte). Det är nog som du säger, vi är villiga att betala för värdet, inte priset. Problemet blir att hitta värdet.

    2. Precis samma upplevelse hade jag på JC för några veckor sedan, då jag äntligen skaffade mig ett par nya jeans vilket jag inte gjort på flera år. En väldigt kompetent säljare plockade fram några olika par som allihop satt bra och bekvämt. Jag gick därifrån med ett leende (och skrev till butikschefen med beröm till säljaren…) Resultatet för detta blir att JC nu står med på min mycket korta lista över butiker jag handlar ifrån; de lär få några tusenlappar från mig per år (vilket HM som sagt aldrig mer får).

  14. Din tolkning av mitt och Lindas svar får stå för dig. Skulle du kallat det ”bita o fräsa” om jag undertecknade med Lars istället. Jag är vad jag vet ingen katt. Trendavdelningen i Sverige riktar sig mot den svenska marknaden, 30% av dessa är över stl 42. Vad de har för storlek i västra kina är inte relevant för just den aspekten av detta. Om du syftar på den internationella marknaden i stort så finna det en stor % av kvinnorna som är över stl 42. Vid en snabb googling verkar det som att ungefär 30% av kineserna också är överviktiga. I USA är siffran över 60%. Det är ganska många miljoner människor 😉 Är det inte jättekonstigt att H&M i USA, inte satsat på plussize? Deras generiska svar om att efterfrågan inte finns osynliggör oss konsumenter som står med öppen plånbok, villiga att betala. Det ger ett sken av att de inte VILL göra kläder för plussize. Komma med en lösning, tja – jag har bloggat om plussize i flera år. Jag har skrivit till H&M flera ggr, och MÅNGA andra pluskvinnor med mig har mailat, ringt, frågat etc. Jag har varit med i samarbete med One Stop Plus som tar in pluskläder i Sverige, startat plusgrupper, forum, bloggar, poddar. Varit admin i sveriges största grupp för köp o sälj av pluskläder. Jag är
    Engagerad, driven och brinner för det här ämnet. Problemet är att H&M väljer att inte lyssna, inte att vi inte synliggör detta. Beklagar utbudet av passande kläder för dig i Kina. Låter horribelt!

    1. Storleken i västra Kina har faktisk ett inflytande på massproduktionen. Det är sant att kanske 30% av kineserna börjar bli överviktiga, men det är relativt, överviktiga från vad. Om folk står med öppen plånbok, varför inte hänga på iden med tailor service. Ta mått och levererar en vecka senare. Kanske H&M inte är rätt partner för en lösning. Det är inte horriblet för mig i Kina alls, jag har min egen lösning, och den fungerar. Hitta din också.

      1. Vi talar specifikt om H&Ms storlekar på trendsortimentet och deras storlekar i stort, inte min personliga garderob. Om du läser min första kommentar skriver jag att många pluskvinnor vänder sig utomlands till andra företag som ser potentialen i målgruppen. Men bra att du tycker din lösning fungerar för dig. Frågan i Lindas öppna brev står dock fortfarande utan svar, vilket jag tolkar som kontentan av detta inlägg.

  15. Bra gjort, Linda!!! Jag förstår mig inte på H&M! Älskade tidigare att handla där men varje gång jag är på Torp Köpcentrum, utanför Uddevalla, så undviker jag H&M. Jag är inte stor, tvärtom, jag är väldigt smal eller mager som många gärna säger. Jag har smal midja & bredare höfter men ingen byst. Så jag är egentligen kurvig & ”ganska normal” i min kroppsbyggnad, även om jag skull önska att jag väger mer! Det är många som undrar om jag har en ätstörning men nej, jag är skapt så här. Är däremot reumatiskt sjuk & använder rullstol en del & min sjukdom tar mycket energi så jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp.
    Personalen på H&M erbjuder gärna att jag ska prova kläder men trots min lilla rullstol så kommer jag inte mellan för att det är för trångt. Kommer jag så långt som till provrummen så måste personalen flytta alla klädställningar med provade kläder som de ställer in i provrummet som är till för personer med rullstol. Trodde ett tag att detta bara var just denna butiken men har upplevt samma sak i alla H&M butiker jag har varit i. Men det är ytterst sällan jag hittar något att prova! Jag har XS-S i storlek, men tyvärr så finns det nästan inga överdelar som sitter fint, pga att H&M säljer kläder för smala kvinnor med stora bröst. Tanken på en åtsittande topp som hänger löst över bysten gör mig bara ledsen.
    Så dessvärre tror jag att H&M har kläder som bara en liten del av befolkningen kan ha.

  16. Jag försöker inte jämföra med Kina, men Kina och Asien är den snabbt ökande marknaden, och företag som H&M vill, som alla företag, leverera till de mass-kategorier som ger bäst vinst, och då faller så att säga ”toppen” och ”botten” av storlekarna bort, eftersom massan av kineser och asiater kollektivt har flytta de vinstgivande storlekarna mot mindre storlekar. Allt detta drivs av finansiella orsaker och har inget med ansvar att göra, sett från företagets synvinkel. Att försöka flytta ett företag från vinst till ansvar tror jag är ganska dödfött, det går inte. Tro det, men i styrelserummen diskuterar man faktiskt vilka kunder man inte vill ha och som skall dumpas, och här har några av er absolut råkat i kläm. Om du vill indirekt säga att det gått rena galenskaperna i att vara smal till överdrift, då håller jag med, i alla fall om man skall tro vad som skrivs i Sverige. Tro det, men på första maj satt jag bredvid fyra tjejer omkring 20 år som satt och ondgjorde sig länge över att dom var för smala, och hur skulle dom kunna lägga på några kilo. H&M är ett stort företag, och således lika klumpigt som en supertanker när det gäller att vända, och jag hör att dom ger väldigt dålig service när det gäller era storlekar och design. Det här är ett tillfälle att starta ett mindre företag och plocka upp den marknadsandelen, varför skulle ni inte själva kunna hoppa på iden. Sverige delar ju ut massor med finansiellt stöd till nya idéer.

  17. Handlar själv på + avdelningarna på de stora kedjorna. Varje gång jag kommer in i en ny butik eller i en butik som har byggts om kan jag direkt hitta avdelningen med de större storlekarna. Jag vandrar direkt till den sämsta säljytan i lokalen med de fulaste kläderna. Det är alltid likadant oavsett var i Sverige jag befinner mig eller vilken kedja jag besöker. Kläderna i störrestorlek är pösiga, formlösa och ofta tantiga, även om Lindex har ryckt upp sig lite på senare tid. Designerna för + storlekarna verkar tro att vi större kvinnor vill gömma oss för då ser vi mindre ut. Tvärtom! Om man drar större storlekar behöver man smickrande kläder som sitter åt på vissa ställen och är lösa på vissa. Tyvärr verkar designerna ha missuppfattat detta helt. De bästa moderna + kläderna finns i England för där verkar de ha fattat att unga större tjejer vill klä sig i smickrande trendiga kläder. Jag vill inte ha samma klänning som min 80-åriga farmor liksom. Undrar när Sverige når dit? Just nu är + kläderna ett skämt!

  18. Som man är jag inte precis någon expert på kvinnokläder, däremot kan jag ganska mycket om företagsledning och marknadsföring, och jag kan bara hålla med dig och försöka förklara varför, utan att ta ställning. Företag måste både enligt lag och för att överleva göra vinst, och den ”demokratiska” systemet gör att man helst vill bli av med olönsamma minoritets grupper. Det är mycket ohövligt, förolämpande och inte alls PK att säga så, men så är det. Det är samma system som i politiken där en ”majoritet”, alltså i verkligheten kanske 30% av innevånarna bestämmer över resten av befolkningen, jämställdhet, utjämningspolitik, osv. Alltså i realiteten diktat från ovan. I ena fallet kommer diktaten från valda politiker, i det andra från valda företagsledare, inte valda genom allmänna val utom genom vad folk mest köper och vad som lönar sig. I båda fallen, och på samma sätt, försöker man tysta ner kritiker och dissidenter som stör. Sverige, och inte bara Sverige, kommer att ”nå dit” när någon gör något handgripligt åt det, och det kommer inte att vara etablissemanget, Sjuklövern kommer aldrig att föra fram någon SD politik, och konfektionsindustrin kommer aldrig att producera smickrande + kläder. Om någon kunde engagera ett familjeföretag i ett lågskatteområde att producera smickrande kläder, dom ritas i Sverige och tillverkas i (kanske) Asien. Att betala någon 1,000 kronor där för ett jobb är att betala dom 15,000 i svensk köpkraft. Jag har själv ofta köpt, till exempel, en skjorta för 1,500 kronor, och lagligt tillverkat 10 bättre kopior åt mig själv för 50 kronor stycket. Försök inte rätta etablissemanget, kör över dom istället.

  19. Aldrig funderat på att styra upp ditt BMI istället? Träna och äta rätt kommer att ge dig flera friska levnadsår. Fokusera på ett längre och friskt liv istället för att gråta ut i en blogg över att du inte får vara fet! Hela världen kommer inte att anpassa sig efter dig, trodde du verkligen det? Ut i friska luften och motionera så ska du se att kläderna passar även dig framöver.

    Förstår om denna kommentar inte publiceras, sanningar suger och rövslick brukar vara det enda tjockisar vill höra.

    1. Charmigt. Sorgligt att du inte har något bättre att ägna dig åt en fredagskväll än att spy galla i främlingars kommentarsfält. Du är nog mer i behov av att höra en sanning eller två än jag.

  20. Heja dig! Jag har själv länge undrat varför HM inte gör alla kläder i alla storlekar!!? På så sätt skulle alla känt sig välkomna och skamvrån aka hm+ hade blivit borttagen! Om det handlar om efterfrågan skulle det kanske lämpa sig med namninsamling eller liknande?!

    1. Om jag trodde att det skulle hjälpa hade jag gjort det för länge sedan. Men tyvärr, H&M kommer fortsätta gömma sig bakom lösa ”kommentarer”. Det betyder dock inte att inte ämnet är värt att lyftas.

  21. Jättebra skrivet Linda! Hittade hit efter att ha läst en artikel om detta brev. Detta har jag tänkt på många gånger, och det gäller inte bara HM. Det är trist att vi som är lite större inte ska få ha chansen att bära samma fina kläder som de som kan ha dessa storlekar. Ibland kan man och ibland kan man inte. Vi ska inte behöva ”gömma oss ” i stora kläder. En annan hemsida som jag kan tipsa dig om som faktiskt har många storlekar att välja bland är http://www.adoreme.com/ ( Dock är detta mer av en underklädes sida). De har även kurviga modeller på sin sida vilket jag tycker är underbart. Alla är lika mycket värda och vi alla är vackra på vårat egna vis:) Kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Skeppsmalen

Skeppsmalen i solen

Förra helgen när Sanna och Emilia var här så gjorde vi en miniutflykt till Skeppsmalen på söndagen. Vi var alla tre rätt sega och ville

60. Maria Soxbo/Husligheter

Maria Soxbo är journalist och sedan ett decennium tillbaka bloggare på husligheter.se. Maria har varit i centrum av bloggosfären sedan sin tid som chefredaktör för Modette för 10 år sedan och har även skrivit en bok om modebloggsfenomenet, ”Dagens…

En sommaronsdag i maj i Stockholm

Nu sitter jag på tåget hem till Övik igen efter några finfina dagar i Stockholm. Jag har helt brutalt ont i magen, ingen aning varför,

Onsdag 17/4-2024 kl 12.00

Kom igång med din första onlinekurs!

I den här workshopen ger jag dig mina bästa och viktigaste takeaways från vad jag lärt mig från 5 år av att skapa och sälja en framgångsrik onlinekurs!