Ett litet inlägg om Facebooks skruvade syn på kvinnor och nakenhet.

Ett litet inlägg om Facebooks skruvade syn på kvinnor och nakenhet.

Concussion

På Stockholms filmfestival i år ska det visas en film som heter ”Concussion”. Filmen har lesbiska inslag och kommer att visas under den HBTQ-temade helgen ”Under the Rainbow” i början av festivalen. Inför detta skulle jag lägga upp annonsering på Facebook för att pusha för helgen (jag jobbar just nu, som många av er redan vet, som webbansvarig på filmfestivalen) och använde ovan bild, som även är på filmens poster, som annonsbild. Och fick den nekad. Pga ”att den innehåller en överdrivet sexuell bild som visar för mycket naken hud eller som lägger för mycket fokus på specifika kroppsdelar.

Alltså. Tittar vi på samma bild? Jag vet inte riktigt vad ni ser. Men jag ser varken sexuellt innehåll eller fokus på specifika kroppsdelar. Jag ser en vacker bild av en sovande kvinna som råkar vara naken. Den är full av kärlek och harmoni för mig.

Sådan här idioti får det att pysa ånga ur öronen på mig. Och det är ju inte första gången Facebook är så galet ute på hal is med sina prioriteringar med vilken slags innehåll som räknas som ”sexuellt” medan sexistiskt innehåll är helt okej.

I våras skrev jag om Sofia och hennes ”Trettiotre anledningar till varför feminism behövs” och nu är vi tillbaka där igen. Ska vi kika lite på vad Facebook gillar och inte gillar? Shall vi?

  • En tecknad bild av en kvinnas underliv i undervisningssyfte – inte okej. 
  • En bild på en kvinna som ammar – inte okej. (om bröstvårtan inte syns kanske det är okej.)
  • Nytt! Konstnärligt vacker och sensuell bild av en naken, sovande (utan att visa varken tits eller crack) kvinna – glöm det!
  • Uppenbart sexistiska tillmälen och uppmaningar om våldtäkt och misshandel – kom och lek!
  • Videor där folk blir halshuggna – ja för fan!

33anledningar_01 33anledningar_02

Bilder från Trettiotre anledningar.

Samtidigt läser jag hos Supersnippan om att det nu ligger en video av en man, som misshandlar sina döttrar med en elsladd för att de ”twerkar” till en video hemma i vardagsrummet, uppe på Facebook, får tusentals likes och får snällt ligga kvar, trots massvis av anmälningar.

Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon som tittar på vad som blir anmält och i vilket sammanhang bilder exponeras. Finns det någon slags mänsklighet och sunt förnuft bakom detta eller går de enbart efter hur många likes en sida har vs hur många som anmäler den? Det här är en av Facebooks algoritmer som verkligen inte går ihop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Sommarfredag i Stockholm

Hello world! Idag hänger jag i Göteborg och pratar på ”Världens farligaste möte” på Liseberg. Jag och Sanna gick ut på stan och käkade när

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Vad är personligt varumärke för något? Vad består det av och varför ska man ha ett? Vill du jobba som influencer eller marknadsföra ditt företag

7 saker jag vill förändra som politiker

Det är tre veckor till valet och om du redan är överväldigad av alla affischer, debatter och slagkraftiga rubriker – jag hör dig. Så jag

En LIVE workshop med Linda Hörnfeldt

Kom igång med din första onlinekurs!

En LIVE tvåtimmars workshop för dig som vill skapa din första onlinekurs. Skriv upp dig på väntelistan för att få information så snart anmälan öppnar!