entreprenörskap & företagande.

#DoldReklam & YouTubers

Hörrni. Vilken vecka det har varit. Jag är helt slut och ligger så sjukt mycket efter med min to-do-lista (saker kom liksom i vägen) men är ändå så taggad på att det rörts runt i grytan den senaste veckan och saker börjar hända i branschen.

Jaha, du har missat? Let me re-cap it for you. 

SVT har den senaste veckan gjort en granskning av smygreklam på bloggar och i sociala medier under #DoldReklam. Jag blev intervjuad av SVT i november/december förra året och nu är alltså det hele out in the open.

I tisdags var jag med i ett inslag i Rapport (som du kan se här) och pratade om smygreklam i bloggar och konsumentverkets vägledning. I onsdags morgon var det dags för Gomorron Sverige (som jag skrivit om här) och sedan på kvällen följde två till inslag i SVTs granskning (se alla artiklar/inslag från granskningen här). Sedan kom backlashet.

Bland annat Clara Henry, Axel Palm och Therese Lindgren har skrivit/vloggat om rapportinslaget där några YouTubers (bland annat Clara och Therese) mer eller mindre används som exempel på smygreklam. Så osnyggt av SVT. Och ja, självklart blir de förbannade när de hängs ut på det sättet utan att få chansen att uttala sig. Snacka om att mucka med fel crowd (en gemensam following av nästan 700 000 pers..).

Det som jag tycker blivit så jäkla tråkigt med det här är att nu blir liksom debatten (i alla fall på YouTube) om att SVT stämplar alla YouTubers som smygisar istället för vad det borde handla om – att det finns företag (inte alla) som utnyttjar unga talanger och deras trovärdighet OCH att många influencers behöver utbilda sig och stå på sig och veta sitt värde! Och, för fan, ALLA bloggare och YouTubers håller så klart inte på med smygreklam!!

Kan vi inte bara alla enas om att jobba för en schysst och inkluderande bransch och sätta vår integritet och trovärdighet först, okej?

You Might Also Like

1 Comment

Leave a Reply