För sisådär en vecka sedan inledde jag ett nytt koncept här på bloggen – #smartreklam. Under de här inläggen pratar jag om reklam jag tycker är snygg, engagerande och ja – smart.
I fredags släpptes den fjärde säsongen av Orange is the New Black på Netflix och i samband med det smällde streamingtjänsten upp den här installationen på Centralstationen i Stockholm. Det är en fysisk kampanj för Snapchat, ett marknadsföringstänk över plattformar som bara är genialiskt.
De senaste månaderna har Faceswap blivit en mycket populär feature på Snapchat. Det är helt enkelt ett filter som tillåter att två personer som syns i bild samtidigt byter ansikte med varandra. Detta har Netflix tagit till nästa nivå.
Under taggen #NetflixSwap bjuder man in Snapchatanvändare att byta ansikte med seriens karaktärer på stora posters, anpassade efter Snapchats format. Texten är dessutom spegelvänd för att sedan bli rättvänd i Snapchat och du kan även lätt lägga till Netflix Snapchatkonto via koden på postern.
Det är enkelt (använder existerande teknik), kul och trendigt – snyggt, Netflix!
Resultatet however blev väl sådär, men det är liksom lite poängen. Taylor Schilling ser väldigt väään ut med mitt nylle.
4 svar
Riktigt fyndig reklam!
Eller hur! Så bra!
Jösses! Coolt! Här har en verkligen tänkt hela vägen! Tummen upp!
Eller hur! Båda tummarna upp! 🙂