3 saker om dagen – för utmattningshjärnor

Är du som jag och känner dig så smått överkörd av din to do-lista varje dag? Min verkar liksom aldrig ta slut! Speciellt nu med utmattningshjärna så känner jag att varje gång jag tittar på den där listan så blir det liksom syntax error i hövvet. Jag verkar inte ha någon slags förmåga att prioritera eller vara effektiv, det blir bara mos av allting.

Så nu ska jag ge er tre tips som har hjälpt mig massor när jag har gröthjärna:

Välj 3 saker

Jag minns inte var jag först hörde detta men Cecilia påminde om den här metoden i helgen när vi var i Linköping.

Vilka tre saker på din to do-lista behöver du prioritera idag? Välj ut dem från din bruttolista (jag har en i Trello som jag kallar för ”Tunnan” där jag lägger allt jag behöver göra) och skriv upp dem på dagens priolista (jag har min i Bullet Journal). Fokusera bara på dessa tre saker och skit i resten.

Det här hjälper mig supermycket för att inte gå vilse i den mastodonta bruttolistan utan hitta fokus OCH jag känner mig duktig när jag har klarat av de tre sakerna – allt efter dem är plus på kontot!

Tänk dock på att inte skriva upp hela projekt på listan, typ ”jobba med The Influencer Convention”. Det blir alldeles för luddigt och stort! Skriv istället ”Maila person A”, ”gör offert för B” och ”skriv blogginlägg C”. Det ska vara enkelt att veta när man är klar så att man får checka av det på listan!

Planera på morgonen eller dagen innan

Planeringen av de här tre uppgifterna bör inte ske när du redan kollat din mail, druckit din första kaffe och scannat internet tre varv. Nej, gör det i slutet på förra arbetsdagen, eller i början på den nya. Jag brukar göra det när jag gör min kvällsrunda med min Bullet Journal och skriver in dagens anteckningar och humör.

Absolut kan det komma saker emellan men det här hjälper mig att inte känna att hela dagen går utan att jag får något gjort (även om jag gör massor med småsaker).

Blocket eller Tunnan

Om du är som jag och lätt blir distraherad (vem lurar jag, är vi inte alla lite lättdistraherade?), ha ett block bredvid datorn eller din digitala ”Tunna” (som min i Trello) nära till hands. När du kommer på något du behöver göra – byt inte flik och börja med den grejen, krafsa ner den på papper eller i Trello och ta den när du är klar med det du håller på med. Det tar för mycket energi att komma tillbaka till fokus igen, speciellt när hjärnan inte är på topp. Också ett tips från bästa Cecilia!

Jag tänker att jag ska skriva ett inlägg om mina bästa digitala planeringsverktyg, som till exempel Trello. Skulle du gilla ett sånt inlägg? 🙂

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

9 svar

  1. Smarta tips det där ska se till att börja att försöka prioritera bättre.

    Vill gärna läsa mer om smarta planeringsverktyg, är i desperat behov av bättre planering faktiskt. Tycker dagarna bara flyger iväg utan att jag hinner det jag borde (läs gör fel saker).

  2. jag skulle absolut gilla ett inlägg om digitala verktyg! Kanske också om du har några tips på smarta appar för tidsrappotrering och bokföring eller annat klokt som kan vara bra för en blivande frilansare *önsk önsk*

  3. Bra tips! Ska se om de går att tweaka de lite så de passar in i mitt uppsatsskrivande som just känns alldeles för överväldigande trots att det börjar kännas som att jag ändå kommit liten bit på vägen. Hoppas du får en trevlig fredag + helg 🙂

  4. Smart detdär med just 3 saker att fokusera sig på! Själv använder jag mig av Google Calendar och Trello men brukar glömma allt totalt när det blir för mycket och då svamlar jag bara runt i allt kaos så ett till tips inlägg skulle va kul! Kram <3

  5. Jaa gör en sån lista! Jag använder bara anteckningar i iphone och det är ju tämligen värdelöst till allt utom handlingslistor.
    Ska ta till mig av tipset med tre viktiga saker. Har alltid känslan av att arbetstiden går utan att något händer…

  6. vilket fint knep! det här ska jag verkligen tänka på, speciellt nu när jag haft sådana himla utmattningskänningar på senaste. det är så knäppt det där, att gå från att vara sjukskriven till att leva ett rätt normalt liv, och sedan smått krascha igen. kontrasterna där. hänger inte alls med. så tack för tipset som förhoppningsvis kan underlätta syntax error i hjärnkontoret!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Nu börjar renoveringen!

Nu har jag bott i mitt hus i snart två månader. Det har varit lite jobbigt att det inte riktigt känts som hemma och jag

Julafton med Leia

Have yourself a merry little Christmas

GOD JUL! Jag hoppas att du haft en fin julafton med familj och vänner (eller på något annat sätt, så länge du är nöjd!), själv

VLOG: Jag gjorde det igen! #fail

Förra veckan var jag i Göteborg och rände på Mediedagarna och Bokmässan och red på en häst. Så här såg det ut! Prenumerera på min