Stora Influencerpriset 2017

Ibland är man med kollegorna på flott kalas. Elin, Clara och jag på Stora Influencerpriset.

Att jobba som influencer kan se ut som världens mest sociala jobb. Men ränner runt på möten och event och hänger med folk mest hela tiden. Men den bilden stämmer ju faktiskt inte alls. Att vara egen företagare – och speciellt influencer – är många gånger ett väldigt ensamt jobb.

Det här var ju en av anledningarna att jag grundade Influencers of Sweden från början – för att vi skulle få kollegor! Få andra likasinnade med samma utmaningar att prata med, bolla med, inspireras av. Och jag måste erkänna att det har funkat, i alla fall för mig. Masterminds och lokala hubbar har skapats och man pratar nästan dagligen med andra bloggare online. Jobbet är bra mycket mindre ensamt nu än för några år sedan. Jag är tveksam till att jag hade pallat om det inte hade varit för dessa magiska kollegor!

De senaste veckorna har diskussionen om yrket som influencer debatterats friskt. Det började med att en gymnasieskola lanserade ”influencer” och ”youtuber” som tillval vid sitt estetiska program och sedan gick varenda trångsynt och oinformerad själ loss med släggan. Till och med vår gymnasieminister glänste med sin okunskap genom att kalla influencers för ”halvkändisar som gör smygreklam”.

En ”influencer” är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. – Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)

Det här uttalandet är så jävla dumt att jag knappt orkar kommentera det (det har väl aldrig funnits några tvivel om att både undersköterskor och mediamedarbetare behövs i samhället, det ena utesluter inte det andra) och jag tror att ni vet var jag står om ni hänger här på bloggen. Jag vill istället vända fokus på varför influencers på riktigt är företagare att räkna med i framtiden.

180129 - Dag 2 - Skoter

Ibland är man med kollegor i fjällen. Clara och Nathalie på Winter Workation – både branschkollegor och styrelsekollegor i Influencers of Sweden

För vet ni vilken trend som jag sett väldigt tydligt det senaste året? Jo – influencers anställer!

Det här innebär att vi inte bara har att göra med ambitiösa entreprenörer som går sin egen väg och lever på sin kreativitet – de skapar också arbetstillfällen! Och är det inte det som är kvittot på en framgångsrik business, att kunna skapa jobb för andra? Precis så.

Redan för några år sedan anställde Sofia ”PT-Fia” Ståhl sin koordinator Elin och var bland de första som tog steget och blev arbetsgivare.  Michaela Forni lanserade i somras sin sajt Daily Forni där hon bland annat har sin assistent Theres anställd.

I november meddelande Jonna Jinton att hon skulle anställa sin mamma i sitt företag och sällar sig därmed till den konstant växande skaran av influencerarbetsgivare som bland annat innefattar Sara Bäckmo, Margaux Dietz och så klart Isabella Löwengrip. Och nu senast skrev också Josefin Dahlberg att hon hittat en assistent som snart börjar hos henne!

Detta är alltså en trend som bara växer och ännu en anledning till att det är dags att inse att influencers är en kraft att räkna med, inte bara inflytelsemässigt utan också ekonomiskt vad gäller skatteintäkter i vårt samhälle – som både företagare och arbetsgivare!

Margaux, Arnold och Elin! (Bild lånad från Margaux blogg.)

23 svar

  1. Haha, ja jösses vad säger man? Annat än att de inte skäms för sin okunskap. Det är mycket prat om att samhället förändras i kölvattnet av den tekniska utvecklingen/digitaliseringen och att vi måste vara öppna för det. Men det gäller tydligen inte alla ställen i samhället. 🙂 Vi gör bankärenden hemma, får fler utbildningar på distans och fler arbeten där man kan vara en digital nomad. Vi har också färre tidningar men vänta, stopp och belägg på digitaliseringen. Färre tidningar/mediehus men de som tar detta in i den digitala världen är nya spelare och har inte riktiga jobb. Tjena…

  2. Så viktig poäng! Anställer och skapar jobb – det är amazing. Men varför fokusera på det… 😉

    Och gud vad jag kände av den här ensamma tomheten den här veckan efter att hela början på året bestått av roliga grejer tillsammans med bloggkollegor. Började fundera på varför man inte lever i kollektiv och hänger med dessa människor jämt, hehe.

  3. Superbra inlägg! För det första så bör Ekström veta att programinnehållet är reglerat och därmed måste uppfylla vissa krav*, för det andra så blir jag trött på den otroligt nedlåtande och många gånger misogyna beskrivningen av en bransch dominerad av kvinnliga företagare och entrepenörer. Varför inte uppmuntra företagande hos unga istället?

    *Detta gäller alltså för Samhällsvetenskapsprogramet (som är ger högskolebehörighet) med inriktningen medier, information och kommunikation:

    Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

    1. Exakt så! Varför inte uppmuntra? Det känns som att man delar upp feminismen i olika delar, fyller olika fack. Typ ”nu pratar vi lika lön, då får ni vara nöjda, vi kan inte respektera det här influencertramset samtidigt”. Så tröttsamt.

  4. Blir tokig på att inte ens våra opinionsledare och högsta politiker kan följa med i samhällets utveckling och möta de kulturella, teknologiska och sociala förändringarna som sociala medier faktiskt tagit fram. Kommunikationssamhället ser ut såhär idag som en konsekvens av flera års utveckling av teknologi och populärkultur som skapat denna nya yrkeskategori som influencers är. Men nej, då är man oseriös… suck. Influencers är ju nya tidens entreprenörer bara det att de etablerat sig på digitala, sociala forum. De besitter en enorm kompetens vad gäller kundrelationer och varumärkesutveckling. Men det nämner man inte… Värsta hörde jag på radion härom dagen angående att en gymnasieskola skulle starta ett program om influencers och sociala kanaler. Då tyckte (ministern) att det var fel att inbringa oseriösa och falska förhoppningar till ungdomar och att yrket inte är realistiskt att förespråka. Vad tycker hon då om kulturarbetare undrar jag, skådespelare, musiker? det är ju inte heller direkt en skrikande efterfrågan av med många jobbmöjligheter, men betyder det att man inte ska få följa sin dröm och utvecklas/utbilda sig till det? Jösses, när ska våra kära politiker inse att våran generation, influencers och entreprenörer är framtiden som kommer föra Sverige framåt!

    / frustrerad kommunikations student och STARK influencer förespråkare.

  5. Åh, när man går in på din blogg för att scroll-läsa lite och hittar sig själv haha!

    Tycker att influencerbranschen är så himla spännande att följa! Skulle mer än gärna vilja anställa någon i framtiden, hade varit riktigt skönt 😀 Men kommer nog om ett tag, om jag vågar låta någon annan sköta saker åt mig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Min juli-hemester

Den här sommaren har bara sprungit förbi i ett huj. Jag har definitivt kommer in i semestermode och har nu stora problem att komma ur

Clubhouse: vad, varför och hur?

Det är frågan på allas läppar just nu – vad är Clubhouse? Det nya sociala mediet har tagit Sverige med storm de senaste veckorna och

Snöskor på Åresjön

På snöskor på Åresjön

Fjäll i dimma, kaffe i kåsa och frasande snö under snöskorna. Så stavades en av de fantastiska dagarna vi spenderade i Åre tidigare i veckan