Nu är det två veckor sedan #hmriot satte igång och så många spännande saker har hänt sedan dess. Människor har reagerat, börjat prata och ifrågasätta. Förändringens vindar har så smått börjat fläkta. Och jag tänker inte låta dem sluta nu. Så vi fortsätter lite till va?
Idag ska vi prata lite skämshörna. Ni vet den där hörnan där kläderna för stora flickor finns? Den hörnan har man lite olika relation till i olika butiker. Vissa väljer att stoltsera med sin bredd och sin vägran att döma stora människor genom att ge sin pluskollektion ett A-läge i butiken. Medan andra skyfflar undan avdelningen i ett hörn bredvid mammakläderna.
Och relationen som varumärket har till sin pluskollektion, som visar sig i placering i butik, frontning, annonsering, pushande i sociala medier och annan marknadsföring, ja, det verkar ju rätt rimligt att det skulle avspegla sig i framgången och vinsten av kollektionen? Eller hur.
Därför tycker jag att det är lite konstigt att H&M säger sig ”regelbundet göra kundundersökningar för att lyssna på våra kunder och resultaten matchar det utbud som vi idag har i butik.” Men kära H&M, om ni skäms för era pluskläder så kommer era kunder göra det med. Och så vinner man inte framgång. Åter igen står det tydligt att vi plustjejer inte är prioriterade på något sätt hos er.
Jag ger er bevismaterial A, fotat idag på Kapp Ahl/Gallerian samt H&M/Hamngatan i Stockholm.






Ett svar
Det är synd att plus size-avdelningen ska bli gömd i ett hörn. Man kan ju göra övergången lite finare och bättre. Vet att Lindex på Oslo City har en himla fin övergång mellan storlekarna och vars kläderna hänger.