#hmriot – ”Vi vet att vi har ett stort ansvar!”

#hmriot – ”Vi vet att vi har ett stort ansvar!”

#hmriot

Det H&M nu gör är äckligt. De sopar hem poäng på att pusha en “normal” kropp i sin nya badkampanj när faktum är, att modellen i bilderna förmodligen inte kan få på sig hälften av deras kläder. Att hon är modell för plus-kollektionen står undangömt i någon fotnot. Plus-size? Var inte hon ”normal”? Otroligt inkonsekvent och otroligt missledande.

Samtidigt säger H&Ms taleskvinna Johanna Dahl till Resumé attvi vet att vår reklam har ett stort inflytande och att vi har ett stort ansvar.Varför tar ni då inte ert ansvar och svarar på varför ni diskriminerar kvinnor över storlek 42 i er trendkollektion? Sådant vansinnigt hyckleri.

Och vet ni vad 17-åringen kommer känna nu? “Varför kan inte jag ha H&M’s kläder när till och med den ”tjocka” modellen kan det?” Och så sitter ångesten och skammen där som ett smäck.

Och som en liten fotnot kan jag nämna att jag tycker denna kvinna är något av det vackraste jag sett.

Läs mina tidigare inlägg om #hmriot:

Del 1 – Öppet brev till H&M's Chefsdesigner Ann-Sofie Johansson
Del 2 – Svaret. Och om självkänsla, skam och att vara “onormal”.
Del 3 – Reaktionerna

10 svar

  1. Det är helt sjukt hur ni tänker. Man märker att du är van att gå runt med offertröjan på!

    H&M är ett privat företag, de tillhandahåller kläder. De är vinstdrivande, med andra ord, de säljer kläder till ett dyrare pris än vad det kostar att tillverka. En tröja i XXL kostar ca 3 ggr så mycket att tillverka som samma tröja i S. Ska dem göra ALLA kläder i ALLA storlekar? Inser du kostnaderna? De har redan en avdelning för storvuxna. VAD mer begär du kvinna?
    Det är så enkelt. Jag kliver inte in i Armanis butiker och känner mig diskriminerad för att jag inte har råd.
    Jag kliver inte in i en tjejbutik och känner mig diskriminerad för att hela kollektionen inte finns i manliga varianter!
    Jag köper inte acne-jeans för de är för små för mina lår.

    Och skulle jag vilja ha något av ovanstående, så skulle jag inse och förstå att det är upp till MIG att förändras. Jag skulle inte försöka ändra alla företag runt mig.

    Ta av dig offertröjan.

    1. Hej Sebastian,

      Tack för din kommentar och din tid. Jag skulle kunna skriva en hel del till svar på detta raljerande men jag fattar mig kort.

      1) Det verkar ju, för ett vinstdrivande företag, rent ut sagt korkat att välja bort ca 30% (strl 42/44+) av Sveriges kvinnor ur sin målgrupp. Dock verkar dina kunskaper vad gäller klädproduktion och kostnader där ikring minst sagt undermåliga så det kan förklara förvirringen.

      2) Du verkar inte riktigt ha förstått min poäng med #hmriot, prova läs inläggen igen. Länkar finns här ovan. Och den här gången, läs på riktigt.

      3) Jag har kastat min offerkofta (inte offertröja) för länge sedan. Du borde dock lätta lite på rövhatten.

      1. Hej igen Linda.

        Det här är verkligen din hemmaplan, din blogg. Här kan du verkligen dra till med allt möjligt, få som kan säga emot. Och du verkar inte vara den som bryr sig om att ta reda på argument och ståndpunkter från båda sidorna. Du inser inte ens själv hur löjeväckande det är när du avkräver ett företag att tillhandahålla en produkt som de inte vill sälja?
        Och du säger att mina klädtillverkningskunskaper är begränsade? Må så va, jag tror mig till skillnad från dig, inte veta bättre än H&M`s egna personal som JOBBAR med att räkna ut vad som är lönsamt, vad som inte är det osv. Har de räknat ut att alla över storlek 42 inte är värt lönen för mödan så är de med största sannolikhet närmre sanningen än vad du någonsin kommer kunna vara med din inställning.
        Det är ju inte som att H&M tillverkar hörlurar och bestämt sig för att inte sälja till alla överviktiga. De tillverkar KLÄDER, och till det behövs det olika mycket tyg, övrig material och arbetstid.

        Nej jag måste hålla med. Jag förstår inte ditt syfte med #hmriot. Om du nu inte tycker att Armani ska kunna tvingas att sälja punk-kläder för att en punkare kände sig diskriminerad av att det inte fanns några punk-kläder i Armanibutiken, och du är självklart beredd att betala en hel del extra för möjligheten att få exakt de kläder du vill ha i en exakt storlek från exakt den butiken du vill, då förstår jag inte varför?

        Offertröja, offerkofta, offermössa. Varianterna är många, din sanning är som sagt inte den enda sanna.

        Slutligen. jag älskar ekonomi, entreprenörskap, och sport. Och jag vill kunna läsa om allt det på den här bloggen. Jag vet att det finns tusentals butiker,hemsidor och tidningar redan där jag kan köpa allt detta, men jag vill ha det just här. Och det är bäst för dig att du börjar skriva om sådant, annars startar jag #LaLindariot, får med mig massa likasinnade nötter, postar deras kommentarer som sanningar och lever vidare i min arga lilla bubbla där inget är mitt fel, företagen ska sälja det jag vill och även ansvara för mitt välmående.

        Makes sense?

  2. Det var länge sedan jag handlade ”vanliga” kläder på HM. Dels för att jag är för lång, och därmed för stor, för deras kläder. Dels för att de har så himla urusel kvalitet. Mammajeansen jag köpte där (som var ett undantag från min ståndpunkt att inte handla där) höll mindre än halva graviditeten… Så varför ska jag överhuvudtaget lägga pengar där? När jag inte får något för dem?

    Noterade också att de slutat ange mått på sina kläder i kataloger och på nätet. För mig säger det bara en sak: de vill inte ha kunder som är normalstora, och som ev inte kan ha deras kläder. För mig som är över 180cm lång funkar liksom inte en klänning som är 90cm, den går knappt ens över rumpan. Men om de inte skriver ut det så kanske folk köper ändå, och inte orkar skicka tillbaka, och vips, så har de skott sig på sina kunder igen. För HM gör inget baserat på vad kunderna vill ha, de gör det bara för ren och skär vinstmaximering, oavsett kundnöjdhet. Inget jag lägger mina pengar på iallafall, så enkelt är det.

  3. Hej! Jag hittade hit efter att ha hittat din instagram taggad under BBC igår (vi hade exakt samma schema och samtliga pass tillsammans dessutom haha – bra smak där!) . Jag fastnade och har läst ungefär samtliga inlägg, främst dessa om ideal och kroppen fångade mig, då jag skriver mycket om det själv. Psykisk ohälsa överlag ligger mig nära och jag tycker det behöver luftas lite mer ur alla tabun i dagens samhälle…precis som det här med HM etc som du tar upp här. Blir till att följa dig från och med nu, ville bara lämna en ”liten” kommentar och säga, typ, you go girrrrl!!!

    OCH en sak till förresten! Jag TROR du sprang in och tog en bild bär Anna (trendochträning) sprang med mig på ryggen haha. Den bilden skulle jag jättegärna ha, så om det var du och bilden finns kvar får du gärna maila mig den. Självklart hänvisar jag till dig 🙂

    Kram och ha en härlig söndag!

    1. ÅH! Va GLAD jag blir av din kommentar! Hoppas du stannar och fortsätter läsa. Jag har funderat på ett inlägg och fysisk ohälsa vs psykisk densamma, kommer snart.

      Bilden kommer på mailen, den är dock ruggigt suddig. Kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

90. Att våga göra folk förbannade med Alejandra Cerda

Med sin tydliga nisch och sin engagerade målgrupp är Alejandra Cerda är ett perfekt exempel på en micro-influencer. Hon är inte rädd för att stå för sina åsikter och driver sina kanaler under namnet Jandi heart eco och skriver främst om hållbarhet och …

75. Om att arbeta utifrån sin värdegrund med Johanna Nilsson

Johanna Nilsson har alltid varit intresserad av rättvisefrågor och värderingar som dessa är basen i hela hennes entreprenörskap. Idag är hon en ledande röst kring hållbart mode genomsitt varumärke Slow Fashion och kallar sig själv opinionsbil…

Maskrosmarmelad

Maskrosmarmelad (och lite på rabarber med)

Visste du att man kan göra marmelad på maskrosor?? Innan jag var på Klimatklubbens första klimatfrukost där i maj hade jag inte heller någon aning