Hur når du bäst ut på instagram (och hur funkar algoritmen egentligen?)

I januari i år skrev jag ett inlägg och pratade om Instagrams nya algoritm och hur man skulle jobba med sitt konto för att algoritmen skulle gilla en och därmed visa ens innehåll för fler personer.

Sedan dess har det gått många rykten kring den här algoritmen och om det faktiskt finns sätt att jobba runt den men Instagram själva har lagt locket på. Jag hade ett möte med Facebook i november förra året och då diskuterade vi några av dessa rykten och teorier och jag fick veta några av de saker som Instagram/Facebook nu bekräftar.

Innan algoritmen infördes säger Instagram att användarna missade 70% av alla inlägg och 50% av sina vänners inlägg. En siffra som förändrats drastiskt då användarna nu ser 90% av sina vänners inlägg (vad det nu betyder).

Foto: Jacqueline Wester

Enligt Instagram själva är det dessa tre faktorer som avgör vad du ser i ditt flöde:

1. Intresse

Instagram förutser hur mycket du kommer gilla ett inlägg baserat på tidigare liknande inlägg du gillat.

2. Timing

Instagram prioriterar nya bilder över bilder som är dagar eller veckor gamla.

3. Relation

Hur nära du är personen som delat bilden, baserat på tidigare interaktion med personen och om ni taggats i bilder ihop.

Instagram väger också in följande faktorer:

  • Frekvens: Beroende på hur ofta du öppnar appen så kommer den försöka visa de bästa bilderna sedan ditt senaste besök.
  • Hur många du följer: Om du följer väldigt många personer men inte interagerar med alla så kommer Instagram nedprioritera dem du inte engagerat dig i så mycket.
  • Användartid: Hur mycket tid du lägger i appen kommer avgöra hur mycket du ser (naturligtvis). Om du scrollar tillräckligt länge kommer du alltså se alla bilder de du följer lagt upp – Instagram kommer inte dölja några bilder för dig.

Hur är det med myterna då?

Instagram krossade också följande myter (sedan om man köper det eller inte, det är upp till var och en):

  • Instagram kommer inte återinföra den kronologiska feeden, som det ryktats om.
  • Instagram kommer inte ge dig gräddfil för att du använder live, stories eller video.
  • De favoriserar inte businesskonton eller personliga konton, du får samma förutsättningar oavsett vilket slags konto du har.
  • Shadowbanning existerar inte.

Detta är alltså vad Instagram själva säger, dock har jag personliga erfarenheter och analyser som säger annat. Men samtidigt, vad ska de säga? De kommer ju inte erkänna att de favoriserar vissa typer av konton eller stryper vissa hashtags. Så det är ju upp till var och en att dra sina egna slutsatser…

Så, vad ska du göra med den här informationen?

Det Instagram förklarar är ju hur du som användare och konsument av plattformen påverkas, kanske inte nödvändigtvis hur du som producent bör agera för att nå ut bättre. Det är ju där the golden ticket ligger, så att säga. Men det viktigaste är ju fortfarande att skapa bra innehåll som folk vill engagera sig med.

Mina tre bästa tips för att nå ut på Instagram är:

1. Posta när dina följare är aktiva

Den här informationen finns att hämta bland statistiken om du har businesskonto (om du inte har det, fixa det nu!) men är för de flesta mellan 20-22 måndag till torsdag. Fredagar och lördagar är segaste dagarna på veckan.

Får du högt engagemang på en gång så kommer bilden (enligt min analys) visas för fler personer.

2. Skapa innehåll som engagerar (bild OCH text)

Instagram är inte bara en plattform för bilder.  En snygg bild med en emoji som caption säger ingenting och kommer inte bygga någon som helst relation. Utnyttja mediet genom att inte bara posta en snygg bild utan berätta en historia så att folk faktiskt har en anledning att bry sig!

Och – enligt informationen ovan – om folk engagerar sig i dina bilder (gillar och kommenterar) så kommer dina bilder fortsätta att prioriteras i deras flöde!

3. Bli kompis med dina följare – på riktigt

Det är väldigt enkelt egentligen. Att jobba på ett kompisskap innebär att du faktiskt engagerar dig i personen som engagerar sig i dig. Svara på kommentarer, gilla och skriv kommentarer hos dem du följer. Var personlig och berätta saker i dina inlägg som du faktiskt bryr dig om.

Om din historia och ditt innehåll kommer från en autentisk plats där du visar upp vem du faktiskt är, och inte bara gör det för likes, så kommer det funka.


Vill du veta hur du vässar din presentation på instagram? Ladda ner min guide GRATIS här nedan!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

7 svar

  1. Matnyttigt inlägg! Har dock en fundering, bästa tid att posta sina inlägg vad baseras det på? För egen del har jag märkt att inlägg på morgonen på måndagar, lördagar och söndagar verkar gå bäst på mitt företagskonto? Tänker också att om ”alla” lägger upp vid samma tidkortet setboll större konkurrens att synas flödet? Vad är dina tankar kring detta? Å jag måste åka till Skottland efter dina inlägg 🙂

    1. Bästa tid att posta hittar du i din IG-statistik! Absolut att det blir mer mättat om alla lägger upp på samma tid – men det är också fler som tittar då så det jämnar ut sig!

  2. Det var så jag tänkte, att det är ju ens egen statistik som styr det, tack för förtydligandet 😊
    Ber om ursäkt för autocorrect spöket som var framme i förra kommentaren, jag menar tidkortet setboll… glasklart 🤣

    1. Det kanske beror på att den visar bilder från personer den tror att du är mer intresserad av? Alla har så klart olika upplevelser och allt IG säger är kanske inte hela sanningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Hela Övik

I början av mars kom Maria från Örnsköldsviks Allehanda, vår lokaltidning, hem till mig för att göra ett ”hemma hos”-reportage. Det var väl ungefär det

Instagram – vad är det som händer?

Den senaste månaden har frustrationen kring Instagram växt. I vårt flöde möts vi, istället för senaste nytt, av bilder som är flera dagar gamla, samtidigt