Vi vet ju redan hur det funkar med annonsmärkning av betalda samarbeten som influencers gör med annonsörer. Vi har även gått igenom vilka uttryck du ska använda och hur det funkar med annonslänkar.
Men en fråga jag fått mer och mer på sistone är denna:
”Behöver jag reklammarkera min egna verksamhet på mina sociala medier?”
Och svaret är ”det beror på”. Men vad beror det på? Det ska jag försöka reda ut i det här inlägget.
I grund och botten handlar det om detta: är det marknadsföring och förstår mottagaren att det är marknadsföring? För OM mottagaren förstår det, då behöver det inte annonsmärkas.
Men hur vet man att det är marknadsföring om det inte annonsmärks?
Jag pratade med Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen och Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, om det här under en panel jag modererade under Influencer Marketing Summit 2023.
Det finns egentligen inga krav på att reklam ska märkas ut. Men – det ska framgå på en gång att det är reklam. Sedan hur det går till, det är upp till dig som utformar marknadsföringen.
Detta är anledningen till att du inte ser utomhusreklam eller helsidor i tidningar annonsmärkas – eftersom du förstår att det är reklam. Samma sak när Lindex visar sina egna produkter på sin Instagram – det är tydligt att det är reklam.
SÅ – ska du annonsmärka dina egna produkter och tjänster på din egen Instagram som soloföretagare där du som person är ditt företag och ditt varumärke? Här måste du fråga dig själv: förstår en genomsnittlig konsument som du riktar dig till i din marknadsföring att det är reklam? Förstår personen att det är ett företagskonto? OM det är tydligt så behövs ingen märkning.
(OBS! Om företaget du äger har ett annat namn och ett annat Instagramkonto som du länkar till från ditt ”privata” konto, då är praxis att det ska annonsmärkas. Detta är en tydlig signal som vi sett i flera domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut hos Reklamombudsmannen. Tex Katrin Zytomierska och Clean Eating och Isabella Löwengrip och Löwengrip.)
Det är när det blir en gråzon, när personligt innehåll blandas med kommersiellt (som ofta händer hos influencers), det är då annonsmärkningen behövs för att göra det tydligt vad som är reklam.
Det finns ingen praxis eller prejudikat i form av domar eller beslut från RO som gäller just fallet med soloföretagare och egen verksamhet och av den anledningen går det inte att vara mer specifik. För detta är något helt nytt. Personliga varumärken (förutom artister, skådespelare, sportpersonligheter och politiker typ) har inte funnits på samma sätt förut och definitivt inte med egna marknadsföringskanaler. Så behöver Carola egentligen annonsmärka sin egen julturné? Eller behöver Camilla Läckberg annonsmärka sina egna böcker? Vi vet inte. Vi måste testa oss fram.
Och vi måste vara okej med att vara testkaniner. Inte vara så ängsliga. Om du blir anmäld, so what? Du kommer inte hamna i kurran. Du kommer inte få böter. OM du blir fälld så kommer du veta vad som gäller.
Åter igen – vårt fokus bör vara att vara transparenta med vår publik, att ta hand om dem och vara schysst. Att prioritera tillit och relation. Inte på att få en smäll på fingrarna av RO.