Ta betalt för samarbeten på Instagram och blogg

”Jag har fått min första förfrågan om ett samarbete och jag har noll koll på vad som är rimlig ersättning. Jag har ju inte så stort konto, är det lön i form av kläderna jag får som gäller då? Något mer jag bör tänka på?”

Känner du igen dig? Så här ser många DM ut som jag får på Instagram och Facebook från up and coming influencers som är i starten av sin karriär och inte känner sig säkra på hur reglerna ser ut eller vad man borde ta betalt.

Idag tänkte jag bjuda på de fem saker du måste ha koll på när du börjar göra samarbeten på dina kanaler.

1. Ta inte betalt i produkter!

Väldigt många företag försöker erbjuda produkter i utbyte mot exponering i dina kanaler – gå inte med på det! Av följande anledningar:

  • När du tar emot produkter som lön för arbete så måste du betala inkomstskatt på ca 30% på värdet av produkterna (summan beror på var du bor). Exempel: Du får kläder som är värda 1000 kronor. Då ska du betala ca 300 kronor i inkomstskatt som ska tas upp i deklarationen. Du går alltså back i rena pengar på samarbetet.
  • När du tar betalt i produkter visar du företag att det är okej att betala för reklam i prylar. Du sätter en standard för branschen. Hur ska vi andra kunna ta vettigt betalt för våra tjänster när du ger bort dem gratis? Tänk på dina kollegor.

 

Läs mer om Skatteverkets regler för influencers här!

Jag har pratat mer om detta i en YouTube-video, kolla in den här!

2. Annonsmärkning är ett måste

När du tar emot en produkt eller pengar i utbyte mot att nämna den i dina kanaler så gör du reklam och måste meddela dina följare detta. Detta är lag (marknadsföringslagen) och du måste skriva först (högst upp) i inlägget att det är ett samarbete.

Om du får produkter utan krav på exponering (till exempel pressutskick) behöver du inte annonsmärka (MEN du ska skatta för inkomsten som är produkten).

Läs mer om hur annonsmärkning ska se ut här!

3. Så  mycket ska du ta betalt

Efter att ha undersökt både vad influencers tar betalt och standardpriser hos olika annonsörer, agenturer och förmedlingstjänster har jag kommit fram till följande rekommendation. Detta är en rekommendation som både ämnar möta branschstandard men också försöka värdera influencers som yrkespersoner och kreatörer och motverka prisdumpning som sker inom många områden i branschen.

Vad räknar man på?

Det är så klart många faktorer som spelar in när det kommer till att ta betalt för sitt arbete, bland annat tid, varumärke och engagemang. Men det som ändå alltid är mest intressant för en annonsör och som är standard i branschen är att utgå från räckvidden. Även om det kanske inte är det mest rättvisa så är det branschstandard.

Detta innebär i till exempel:

  • Unika besökare i veckan på bloggen
  • Prenumeranter på YouTube
  • Följare på Instagram

 

Rekommendation

Jag rekommenderar att du utgår från nedan summa när du börjar se över din prisbild. Denna summa gäller alltså per inlägg och ett antal olika faktorer spelar in när det kommer till var på skalan du landar.

OBS! Det finns så klart alltid undantag, detta är en fingervisning.

Utgångspunkt: 300-700 cpm

CPM betyder ”cost per mille” och betyder alltså antalet kronor per tusen personer/visningar.

Detta betyder till exempel:

  • 1500 unika läsare på bloggen/veckan: 450-1050 kr
  • 7000 visningar på YouTube: 2100-4900 kr
  • 20 000 följare på Instagram: 6000-14000 kr

 

Faktorer som avgör

Vilka faktorer är det då som avgör var på detta spannet du bör ligga? Bland annat dessa:

  1. Arbetstid – Hur lång tid tar det att producera samarbetet? Här bör du räkna in både produktionstid men även administrativ tid för löpande kontakt och korrvändor.
  2. Målgrupp – Hur väl stämmer din målgrupp in med kundens målgrupp? Är varumärket svenskt och du har en hög andel svenska följare är det absolut en fördel vid förhandling.
  3. Varumärke – Hur etablerad är du i branschen och i din nisch? Har du ett gott renommé och kan visa upp referenser på tidigare samarbeten så kan du höja priset.
  4. Kvalitet – Håller ditt material alltid hög kvalitet, är väl genomtänkt och kreativt så kan du också ta betalt för det.
  5. Engagemang – Engagemang innebär att någon visat intresse för ditt innehåll genom en like, en kommentar, delat eller sparat. En hög engagemangssiffra betyder att dina följare faktiskt bryr sig om vad du delar och en faktor du absolut kan använda som ett verktyg i din förhandling.

4. Hur tar jag betalt om jag inte har företag?

När du jobbar med samarbeten är standard att du fakturerar kunden för ditt arbete och därför lämnar du alltid priser plus moms (25% är standard för de flesta tjänster influencers erbjuder).

Om du inte har ett företag ännu så kan du använda dig av så kallade egenanställningstjänster (till exempel Cool Company) för att fakturera, då sköter de all administration och betalar ut vanlig lön till dig.

5. Vem äger bilderna?

Många företag ser det som en självklarhet att de får använda bilderna som du producerat i ett samarbete i sina egna kanaler. Det kan absolut vara så att ni kommit överens om det (och det är väldigt vanligt), men tänk på att du faktiskt äger alla rättigheter till alla dina bilder per automatik!

Så för att det inte ska bli dålig stämning, kom överens om hur kunden får använda bilderna, i vilka kanaler och hur länge.  Det kan till exempel vara helt okej att använda bilderna på Instagram men inte i tryckt reklam.

Fortfarande förvirrad? Ladda ner fusklappen!

34 svar

  1. Jag förstår inte riktigt ditt räkneexempel. Om du tar 900 kr i timmen x 5 = 4500 kr. Sen lägger du väl kostnaden för räckvidden på det? Då måste det ju bli mer än 4700 kr?

  2. Hej, så himla bra information!!

    Jag undrar om cool company ordnar med skatten också eller om jag själv behöver kontakta skatteverket?

    Från en förvirrad tjej som gör sitt första betalda samarbete – så tacksam för svar ❣️

    1. Hej! Ska göra mitt första betalda samarbete och har lite frågor:

      1. Om jag använder mig av ex. CC eller frilans finans, behöver jag gör något med skatt eller deklaration eller liknande då eller sköter de det åt mig?

      2. Kan man använda CC om man ska samarbeta med ett företag utanför Sverige?

      3. Om jag i ett samarbete dels får kläder och får ersättning i pengar, ska man då skatta på värdet av kläderna och ersättningen eller bara ersättningen, alltså vad ska ingå i beloppet man fakturerar.

      4. Förstår jag det rätt att det ”enda” man behöver göra när man ska ha betalda samarbeten är att fakturera, exempelvis med CC eller behöver man tänka på något ytterligare?

      Tyckte din guide var toppenbra!

  3. Schyst att du delar denna information! Tack! Har tänkt på det här med egenanställningstjänster. Om du skulle rekommendera ett sådant företag för en ’nybörjare’, vilket skulle det då vara? 🙂

  4. Du verkar ha så bra koll på det här med samarbeten. Får jag ställa en fråga?
    Jag ska göra en tävling på mitt företags FB. Priserna i tävlingen är böcker som ett förlag skickat till oss, utan krav på vad vi ska göra med dem. Men indirekt blir det ju reklam för både kunden och oss. Måste då inlägget/tävlingen märkas som sponsrat?

  5. Hej!
    Vilken jättebra guide!
    Men jag har en fundering som jag inte lyckats hitta svar på.
    Hur hanterar man bäst ett samarbete där man får en produkt och ska ta betalt för sitt arbete?
    Kan jag dra av produkten från min faktura eller ska den särredovisas till skatteverket?
    Är i startgroparna att börja fakturera som egenanställd via Cool Company.
    Tack på förhand!

    1. Hej Pia! Om du får betalt så brukar jag se produkten som arbetsverktyg, inte inkomst (alltså inte betala skatt på). MEN om du ska behålla den privat (och det inte är en förbrukningsvara) så ska den förmånsbeskattas.

  6. Hej Linda!

    Tack för informationen!
    En fråga: jag fick fråga om att göra ett samarbete med ett företag från USA och kommer att få smycken 5 stycken smycken. Det är gratis men jag måste betala för frakt (45 $ typ) och sedan kommer jag att skickadem några bilder. Inte så mycket men varför ska jag betala frakten ?

    Sedan är det möjligt att fortsätta med det där jag kan få en kod och känna lite pengar om mina följare köper det.

    Vet inte om det låter lite konstigt eller brukar detta fungerar så där? Och betalar man frakten??

    Tack!

  7. Hej,
    Vi har fått en samarbets förfrågan. Vi har 1340 följare på youtube och har startat upp i mars.
    Vi har fått produkter att tvätta husbilen med och fått hem produkter. Vi har mellan 3000-5000 tittare på varje film. Vår målgrupp är äldre som knappt vet hur man skapar google konto och har svårt att veta hur man prenumererar.
    Det enda vi har fått är själva produkterna och en affiliate länk.
    Ingen motprestation har krävts men vi har ännu inte nämnt produkterna.
    Tips? Vad kan man begära för att nämna produkten?

  8. Hej, jag har fått ett samarbete fråga. Men där vill samarbetaren att jag ska byta e post alltså jag ska skriva dennes e post på min Instagram låter sjukt ? Men stämmer de ? De e enligt denna att dom ska godkänna samarbetet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Saga Becker Våra Tungor Smakar Våld

Våra tungor smakar våld och en stund i New York

När jag var i Stockholm sist hade jag också turen att få närvara på Saga Beckers bokreleasefest av hennes debutroman ”Våra tungor smakar våld” (annonslänk).

OOTD: London calling

Jumpsuit – River Island / Skor – River Island / Väska – Ulrika / Badge – Influencer Marketing Hub Conference   Så här såg jag

Releasefest för ”Yrke: Influencer”

Alla bilder tagna av Caroline Frankesjö. I torsdags hade jag världens bästa kalas – min bokrelease! Vi höll till på Scandic Klara (där jag faktiskt