När blir man som influencer en sellout?

“Sellout” är ett ord som slängs runt rätt frikostigt när det kommer till influencers. Många stora profiler får höra att de är “sellouts” på vartannat samarbete de gör och att, om de verkligen stod för något, så borde de kunna göra det gratis.

Newsflash – influencer är ett yrke och man måste kunna tjäna pengar på det om man ska kunna skapa innehåll non-stop. Detta tror jag inte är någon nyhet för er som läser mig så jag ska inte tjata på det, det tror jag vi har täckt förut.

Men vart går gränsen för att vara en sellout egentligen?

Igår släppte P3 Nyheter en granskning de gjort på 50 microinfluencers och hur villiga man var att sälja sina åsikter (och sin själ) till en okänd organisation med okänt agenda men med syfte att påverka höstens val. Och dessutom inte berätta att man fått betalt för det.

Tre av dessa 50 tackade ja utan att blinka. Majoriteten tackade nej, begärde mer information eller meddelade att de inte ville göra något de inte kunde stå för. Det ger mig hopp och gör mig också stolt över att vi faktiskt kommit väldigt långt sedan jag började jobba med de här frågorna för fyra år sedan.

Men 6 procent kunde alltså tänka sig att bara ta pengarna och dra. Skita i både sina följares förtroende, sin integritet och sitt personliga varumärke.

Dessa 6% är min definition av en sellout och vad som ger mig lite ont i magen med den här branschen.

För först av allt måste trovärdigheten komma. Utan trovärdigheten finns ingenting.

Och här har vi också ett rejält problem som jag faktiskt inte ens hade koll på innan igår; åsikter omfattas inte av marknadsföringslagen. Då kan alltså betala någon för att uttrycka till exempel politiska åsikter och hen behöver inte meddela sin publik att hen fått betalt. Det är läskigt på riktigt.

P3 bad mig igår kommentera granskningen, du kan lyssna på inslaget här. Jag sa bland annat:

Jag tycker inte att det är etiskt försvarsbart att ta betalt för saker som man berättar för sina följare och inte säga det. Den allra yttersta skyldigheten man har mot sina följare är ju att vara ärlig mot dem.

Vad tycker du? Skulle du kunna ta betalt för att sprida någon annans åsikter?

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

6 svar

  1. Oj, hjälp, är min första tanke. Att sälja sin åsikt känns väldigt långt bort och stort steg jämfört med att göra reklam för en produkt/företag där allt tydligt framgår att det är just ett samarbete/reklam. Men att dessutom tänka sig att göra det utan att ens tala om det, usch, jag får rysningar..

  2. Läste om det där, fy bubblan vad obehagligt att man kan ta pröjs för att uttrycka åsikter och inte behöva säga nåt om att man fått betalt för det..!
    Trist att det finns de som är ok med detta men ändå bra att så pass många tackade nej.

    1. Visst är det läskigt! Men vi kommer revidera våra etiska riktlinjer så att vår rekommendation är att alltid säga att man fått betalt när man fått det, oavsett om det är lag eller inte.

    1. Jag är inte en person som har fett med pengar så jag förstår lockelsen men man måste som entreprenör tänka längre än så. Ens varumärke är allt man har.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Sorgen över att nu är det slut

I år slår den hårt. Post-vacation-blues. Efter-semester-depressionen. Upplevelsebaksmällan. Sorgen över att nu är det slut. Jag har nu varit inlåst (mer eller mindre frivilligt på

Gravid vecka för vecka - Avsnitt 3

Gravid vecka för vecka – avsnitt 3

Hej kompis. Idag är det fredag och mitt tredje avsnitt i Gravid Vecka för Vecka släpps. När jag spelade in det här avsnittet hade jag