Bygg personligt varumärke i sociala medier 2020 – fem nycklar till framgång!

Vad är personligt varumärke egentligen? Vad ska jag ha det till och hur kan jag påverka det? Jag brukar förklara det så här:

Tänk på valfri känd person. Det kan vara Taylor Swift, Isabella Löwengrip eller Donald Trump.

Vad dyker det upp för tankar och känslor när du tänker på dessa personer? Vilka ord skulle du använda för att beskriva dessa personer? Är de positiva? Negativa? Ger personen dig en varm känsla i magen, ett leende på läpparna eller ett lätt illamående?

Den känslan du känner där, de tankar du tänker, DET är den människans personliga varumärke. 

» Tar du hellre del av innehåll som video? Se det här blogginlägget på YouTube istället!

Linda Hörnfeldt - Bygg personligt varumärke i sociala medier 2020 - fem nycklar till framgång!

Vi har alla ett personligt varumärke, vare sig vi vill eller inte, oavsett hur medvetet eller omedvetet vi arbetar med det. Speciellt om vi finns på sociala medier. Man skulle kunna säga att vårt personliga varumärke är hur folk pratar om oss när vi inte är med, eller hur vi uppfattas av någon vi inte känner.

Du äger i slutändan inte ditt personliga varumärke, det ligger helt i mottagarens händer.

Med det sagt – du kan ju så klart påverka hur folk ser på dig och vad ditt personliga varumärke fylls med för värderingar och känslor. Och hur du bäst gör det ska vi kika på idag!


» Läs mer: Fem tips för att överleva i influencerbranschen!


#1 – 1000 True Fans

Den här teorin är varken min eller ny men den passar ruskigt bra in när vi pratar om personligt varumärke i sociala medier. Det den går ut på är idén att du behöver inte hundratusentals följare i dina sociala medier för att tjäna pengar, du behöver bara 1000 äkta fans som gillar dig, litar på dig och skulle köpa det du säljer, för att ha en fungerande business.

Något jag ofta ser när jag jobbar med influencers och personliga varumärken i sociala medier är att människor ofta jagar vanity metrics, alltså dessa följarsiffror som inte säger någonting om hur din faktiska business går. Det spelar ingen roll hur många följare du har om dessa inte bryr sig om vad du har att säga – och i slutändan vad du har att sälja!

Jag känner influencers med hundratusentals följare på Instagram som kämpar varje månad för att få det att gå ihop. Jag känner också profiler som bara har några tusen följare som tjänar massvis med pengar för att de har sina trogna fans och är supertydliga i sitt varumärke.

Ta hand om de trogna följare du har först, och lägg sedan fokus på att hitta nya som är relevanta och förhoppningsvis kommer platsa bland dessa tusen sanna fans.

#2 – Fokusera på ditt budskap och fastna inte i tanken på nisch

Vi har pratat om det här sedan bloggens födelse – vikten av ha en nisch. Jag skulle vilja nyansera den tanken lite.

När vi pratar om nisch så tänker de flesta på vad jag kallar “konsumtionsnischer” som mode, smink, träning och mat. Alltså, nischer som går ut på de prylar man pratar om och de annonsörer man vill ta in. Och visst finns det en poäng med det! Men jag vill luckra upp detta tankesätt på nisch och istället lägga fokus på ditt budskap – vad är det du vill förmedla?

Ställ dig själv den här frågan: vad har du för erfarenheter, kunskaper eller idéer som kan hjälpa andra människor? Hur kan något du kan, gått igenom eller brinner för inspirera en annan person till förändring i deras liv? Vad vill du påverka inom? Där har du din nisch. Där har du ditt budskap.

#3 – Kärnvärderingar för ditt personliga varumärke

Jag vill att du, för dig själv, gräver lite i själen och formulerar dina tre kärnvärderingar. Hur vill du bli uppfattad av dina följare? Vad vill du ge dem för känsla?

Mina tre kärnvärderingar är dessa:

#1 – Genuin och tillgänglig

Jag hoppas att jag uppfattas som genuin och tillgänglig för min publik. Jag vill att du som läser mig eller följer mig i sociala medier ska få en känsla av att jag är äkta i mitt innehåll, att jag inte smackar på en fasad eller pratar om sånt jag inte kan stå för.

Och jag vill att du ska känna att jag är tillgänglig, att jag är relaterbar. Att jag har ett ganska vanligt liv med bra dagar och dåliga dagar och både magi och bajs i vardagen. Typ så!

#2 – Jag vill ge värde – på riktigt

Jag vill att du ska känna att jag delar med mig till dig är värdefullt för dig. Att det är något som du antingen kan tillämpa som en strategi i dina sociala kanaler, att det kanske är lite kroppspepp i din vardag eller att det är värdefullt i form av en relaterbar stund med en själ som inte alltid är så stark.

#3 – Ärlighet och transparens

Det här går hela vägen tillbaka till när jag jobbade med att sälja solglasögon på NK för en livstid sedan. När jag hjälpte en kund att prova glajjor var jag alltid superärlig i vad jag tyckte. Om jag inte tyckte att de passade, då sa jag det. Jag försökte aldrig sälja på någon ett par dyra bågar för sakens skull. Passade de billiga bättre, då var det klart kunden skulle ha dem! Passade inga, ja, då gick kunden därifrån tomhänt (hände dock inte så ofta, jag var sjukt bra på att hitta rätt solglasögon till folk!).

Det jag vill säga här är – jag skulle aldrig säga att min kurs Social Brand Lab passar för någon som jag inte tycker ska gå den. Jag skulle aldrig lyfta en annonsör jag inte tror på. Jag låter dig följa med i entreprenörskapets berg och dalar i podden “Vad fan håller jag på med?!” för jag tror att det ger dig värde och för att jag vill att du ska få hela bilden av mig.

#4 – Ta fokus från dig och lägg den på din publik

Jag tror nog att du, liksom jag, ibland fastnar i egots dumma loop. Den här som säger att “ser du inte lite konstig ut i den vinkeln” eller “oj vilken underlig röst du har” när du försöker dig på video eller vill spela in en podd.

Något som jag tycker är väldigt hjälpsamt i sådana stunder är detta: sluta fokusera på DIG och börja fokusera på DEM. Hur kan du hjälpa din publik? Och den här dumma egoloopen, hur hjälper DEN din publik? Förmodligen inte alls.

Ditt jobb, ditt syfte är ju att hjälpa dem. Att ge dem kunskap eller inspiration eller någon form av värde i deras liv. Så gör det! Vänd fokus och fokusera på dem istället för dig själv.

#5 – Genomförande – GÖR det bara!

Absolut kan livet komma i vägen. Vi har alla massor på våra bord och att bygga personligt varumärke i sociala medier tar tid!

Men i slutändan så har vi alla lika många timmar och vi måste helt enkelt prioritera. Så vill du göra detta? Ta tid i din kalender och gör det sedan bara. Skjut inte upp det. Är det viktigt för dig? Då prioriterar du det. Är det inte det? Då kommer du göra något annat. Så lätt men ändå så svårt.

Och kom ihåg – good enough is good enough.

Så – vilken punkt kommer du fokusera på i början av 2020? Berätta i kommentarerna!

Klicka på hjärtat nedan om du fick värde av det här inlägget!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

6 svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

2020 – En årskrönika

Gott nytt år! Det är nyårsafton och här sitter jag med en kopp kaffe och summerar året som gått. Herre vilken röra 2020 har varit.

Vlogg: Bakom kulisserna på fotoutflykt!

För några veckor sedan var Rania på besök och vi spenderade en dag full med fotoäventyr, en föreläsning i stan och sedan ölprovning på kvällen.

8 bilder runt vecka 8

Idag är det den 21 februari och vi är precis en vecka ifrån att lämna även februari till handlingarna. Galet hur fort tiden går just

Jonna & Johan

Hela huset fullt med vänner

Förra helgen hade jag hela huset i Kvaved fullt med vänner. Det var första gången som jag bjöd in vänner till kvällskalas sedan jag flyttade