I slutet av augusti så besökte jag Influencer Marketing EXPO i Malmö där jag satt i en panel under rubriken “influencer marketing igår, idag och i framtiden” tillsammans med moderator Carin da Silva, Caroline Skogh, Head of Marketing på Ranktrail, Zeina Mourtada och killarna från Matkoma, Anton Lundell & Adam Åstrand.
Du kan se hela videon på YouTube!
Här har jag samlat fem av punkterna som jag tryckte på under samtalet.
Ett starkt varumärke ökar möjligheten för “pivot”
Om du har ett starkt personligt varumärke med följare som litar på dig och ett högt engagemang så kommer du kunna ändra din inrikting – pivot – utan att för den skulle behöva bygga upp ett nytt varumärke från grunden.
Josefin Dahlberg är ett utmärkt exempel på detta – hon började som modeinfluencer och idag driver hon istället en onlinebusiness inom yoga, spiritualitet och kristaller. Från dagens outfit till kurser i hälsa och kristallbutik – och hennes följare har följt med henne hela vägen.
Du behöver ha ett businesstänk om du ska bli en framgångsrik influencer
För att lyckas som influencer behöver så se dig själv som en företagare – du gör business här! Och det betyder också att du behöver veta vem du pratar med och vad du vill säga.
Världen behöver inte ytterligare en livsstilsinfluencer som lägger upp lite recept, lite mode och lite inredning. Du behöver ha något unikt för att sticka ut ut bruset.
Du måste ta på dig ledartröjan
Ängslighet är inte sexigt. Du behöver veta var du vill och självsäkert ta dig själv i den riktningen – så får du folk som vill följa dig! Vi vill följa någon som vågar ta klivet framåt, som inte står och tvekar och är osäker. Du behöver våga ta plats och göra din grej. Var stolt – du förtjänar din plats i världen!
Gör samarbeten med företag du genuint gillar – och med finess
Är det okej att göra samarbeten med konkurrerande varumärken? Nja. Om det är på en nivå där du annars blandar din konsumtion – ex kläder, smink mat – absolut. Om du istället skulle byta bil eller dator varannan vecka skulle det kanske inte kännas helt autentiskt.
Och när det kommer till reklam – du kommer alltid ha personer som klagar över att “det är för mycket reklam”. Men det här är ju ditt jobb, reklam är ditt levebröd. Så be inte om ursäkt för att du för reklam – gör det istället med finess! Reklamen ska passa in i ditt flöde på samma sätt som dina övriga inlägg, inte vara varken mycket bättre eller sämre.
Hitta också samarbetspartners som du kan jobba med över tid, bygg ambassadörskap genom ett bra och genuint samarbete – en win win situation!
Äg dina kanaler
Jag vill slå ett slag för bloggen! Bloggen är en kanal som du själv äger, och har full kontroll över själv – till skillnad från de sociala plattformarna som du bara hyr. Du bör också ha en maillista där du kan nå dina mest trogna följare direkt i deras mailkorgar. Sociala medier är ett måste – men se dem snarare som ett sätt att driva trafik till dina andra, mer stabila, kanaler.
Om du vill att andra ska ta ditt influencerskap seriöst så måste du ta ditt influencerskap seröst!