Så växer du organiskt på Instagram 2022!

Så växer du organiskt på Instagram 2022!

2022 är och Instagram har förändrats mer än någonsin det senaste året. Vill du ha koll på var du borde lägga din tid och energi för att växa organiskt på Instagram 2022, då är den är videon för dig!

Förra veckan berättade jag om Instagrams nya funktioner, både från 2021 men också vad som väntas komma under 2022 – du hittar det inlägget här! Idag ska vi titta närmare på hur du bland annat kan använda de nya funktionerna för att växa organiskt på Instagram.

När det gäller att växa organiskt (naturligt) på Instagram så har vi ju den där rackarns algoritmen vi behöver ha koll på och gärna stryka medhårs. Och för att förstå den behöver vi förstå vad Instagram i grunden drivs av.

Vad är det Instagrams algoritm vill egentligen?

Instagrams affärsmodell går ut på att sälja annonser – det är så de tjänar pengar. Men för att tjäna pengar på dessa annonser behöver Instagram användare som hänger på plattformen. Så – ju mer tid vi lägger på Instagram, ju mer tid vi lägger på att scrolla – desto fler annonser kan Instagram visa för oss och desto mer pengar tjänar de. Inte svårare än så.

Så var kommer då algoritmen in i bilden? Jo, algoritmens jobb är att visa oss innehåll som den tror att vi skulle vara intresserade av och således fortsätta konsumera det och inte stänga ner appen.

I förlängningen betyder det att ditt jobb som kreatör är att skapa innehåll som dina följare spenderar tid med. Ju mer tid din publik spenderar med dig, desto mer kommer algoritmen gilla dig, lätt förklarat.

Frågan här är då – hur kan du få dina följare att spendera så mycket tid med dig som möjligt?

En brasklapp – inga hacks i världens kan hjälpa dig

Det är lätt att fastna för rubriker som ”fem hacks till..” eller ”hacka algoritmen genom att” då sådana rubriker ofta utlovar snabba resultat och en genväg till framgång.

Men – inga hacks i världen kommer hjälpa om du inte vet varför du gör det du gör, var du vill och vem som borde följa dig. Det är grunden till allt – tydlighet med varför någon ska följa dig.

Om du vill växa på Instagram 2022
– fokusera på detta:

1. Vad vill du vara känd för?

Säg att en superstor influencer delar ett av dina inlägg och folk strömmar in till din Instagramprofil. Kommer de förstå vem du är? Kommer de fatta varför de ska följa dig och vilket värde de kommer få av dig? Vilken typ av innehåll du kommer bjuda på?

Om det inte är supertydligt när någon kommer in på din profil om den personen är din målgrupp eller inte – då kommer personen inte börja följa dig. Och då spelar det ingen roll hur mycket trafik din profil får.

Det här är det lättaste och svåraste som finns – att vara sig själv, men också att se utifrån vad som är ens egen kärna.

» Vill du ta ett omtag om din Instagramprofil? Spana in min gratis guide här!

2. Ha ett fokus i ditt innehåll

När du har fått klart för dig själv vad du vill vara känd för, då är frågan – syns det i ditt innehåll? När man kommer in på din profil, ser man vid en snabb överblick av dina inlägg var ditt fokus ligger? Är du konsekvent med det? Eller är det väldigt blandat, både i innehåll och bildspråk?

Ett väldigt enkelt sätt att skapa ett överskådligt fokus i ditt innehåll är att jobba med grafiska karuseller, alltså inlägg med text i bilden. Då ser besökare på en gång vilka ämnen du lyfter och fokuserar på i ditt content.

3. Skapa tillväxtinnehåll – growth content

Tillväxtinnehåll är den typen av innehåll som gör det extra enkelt för dig att växa på plattformen.

Bland tillväxtinnehåll hittar vi så klart Reels. Reels är Instagrams favoritbarn just nu och de kommer fortsätta satsa på Reels under 2022. Och nej, du behöver inte dansa och mima för att synas på Reels, du kan hitta ditt eget sätt att underhålla din publik i korta videos, låt kreativiteten sprudla!

Men video är framtiden. Så enkelt är det. Så vill du växa uppmanar jag dig å det starkaste att doppa tån i videosjön.

Grejen med Reels är också att de har en mycket längre livslängd än vanliga inlägg. Att en Reel tar fart två veckor efter publiceringsdatum är inget konstigt.

En annan typ av tillväxtinnehåll är just delbara grafiska karuseller. Det här är den typen du gör för dina nya följare, där ämnet och värdet är tydligt, där du gärna lär ut något nytt. Sådant innehåll delar människor gärna vidare.

4. Collabs och Live Rooms

Detta är två av de nya funktionerna jag pratade om i förra veckans video. Det som är grejen med båda dessa funktionerna är att du gör den här typen av innehåll tillsammans med andra kreatörer som också kommer spridas till er gemensamma publik. Detta ger dig en möjlighet att synas framför en ny publik som potentiellt också ger dig nya följare.

Om du vill växa – se dessa nya funktioner som en möjlighet istället för något jobbigt du måste ha koll på. Var nyfiken och utforskande, det är ett tillväxtmindset. 😉

5. Tålamod

Sexigt va?

Organisk tillväxt på Instagram tar tid. Plattformen är fullproppad av duktiga kreatörer som slåss om uppmärksamheten och du måste ta ansvar för att göra värdefullt innehåll som publiken uppskattar. Testa, analysera, optimera.

Instagram är gratis, din enda investering är din tid. Har du inte den tiden? Då är det bara att öppna plånboken och köpa annonser. Det är helt upp till dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

On top of the world

En snabb incheckning från Åre och fjälltoppar i dimma och skidåkning och en fantastisk Winter Workation! Jag är här tillsammans med 30 av Influencers of

Älgens Hus

En dagsutflykt till Älgens hus

Utanför Bjurholm i Västerbotten, ca 6 mil från Umeå, finns en magisk plats. Den heter Älgens Hus och är Sveriges och Europas första älgpark där

91. Att gräva där man står med Elin Lewenhaupt

Elin Lewenhaupt bor på landet utanför Eksjö i Småland tillsammans med sin familj och deras djur. När du tittar på Elins Instagramkonto idag möts du av ett vackert flöde med bilder på naturen, mammalivet och det vackra i det enkla. Men det har inte allt…