Toppen av isberget – vad betalar man egentligen influencers för?

Du vet hur man brukar använda liknelsen om “toppen av isberget”? Att det stora kolossdelen av isberget faktiskt ligger under ytan och man ser den inte? Exakt så är det med influenceryrket. Det som syns är resultatet av allt arbete som vi kreatörer lägger ner men allt jobb som ligger bakom ligger dolt under ytan.

Därför tänkte jag reda ut exakt vad det är som kostar när man som varumärke anlitar med en influencer. Och vad innebär egentligen det här influencerjobbet?

1. Arbetstid

Precis som vilken konsult som helst så måste även en influencer få betalt för sin arbetstid. Detta är alltså tiden det tar att bland annat producera det innehåll som ska ingå i reklamsamarbetet man producerar åt kunden. Jämför det med att till exempel skapa en tidning, en trycksak eller ett tv-program, eventuellt i lite mindre omfattning.

Detta innefattar bland annat att:

  • Lägga upp en strategi för innehållet samt förutsättningar för samarbetet
  • Fotografera
  • Redigera bilder
  • Filma videoinnehåll
  • Klippa video
  • Skapa andra typer av innehåll, typ poddar
  • Skriva texter till blogginlägg och sociala medie-poster
  • Sökmotoroptimera blogginlägg och sociala medie-poster
  • Svara på kommentarer och frågor till inläggen
  • Mailkorrespondens med kunden

Utifrån min erfarenhet tar ett blogginlägg mellan 1-3 timmar att producera och då är inte redigeringstiden inräknad. Att klippa en video kan ta en hel arbetsdag och redigera bilder tar flera timmar, beroende på hur många och vilken typ av redigering man gör.

Som du ser går en arbetsdag rätt snabbt åt till ett inlägg och beroende på vad man tar i timmen så är vi snabbt uppe i runt 5000 kr bara för produktionen och då har jag inte räknat på den typ av inlägg som tar extra lång tid, som DIY-projekt eller matinlägg.

2. Räckvidd & engagemang

Det är här de flesta fastnar när man pratar om influencer marketing. Som att mängden följare skulle vara det enda som räknas när man sätter en prislapp. Men det är så klart inte så enkelt som att bara komma på en siffra för vad varje följare är värd. Den värderingen beror på många saker, till exempel var personen bor, hur gammal hen är och hur engagerad hen är. Helt enkelt, hur väl personen passar in i kundens målgrupp.

Ju mer exakt influencerns målgrupp stämmer med kundens målgrupp, desto mer får kunden betala. Många brukar i runda slängar säga 50 öre per kontakt (alltså faktisk person som ser inlägget) men den siffran kan både gå upp och ner beroende på hur bra match influencern och kunden är.

Dessutom – ju mer engagerad publiken är, desto mer är den värd!

3. En hel drös med kompisar

Hela grundanledningen till att varumärken jobbar med influencers är för att dessa profiler redan har en upparbetad relation till sina följare. Beroende på hur länge man jobbat med sina sociala kanaler kan den här relationen ha pågått i över 10 år och om du följt någon så länge så gillar du förhoppningsvis den personen och litar på vad den har att säga. Det blir alltså en genväg för varumärken att gå via influencers för att människor litar mer på människor än på varumärken.

Detta är också den viktigaste anledningen till att influencers inte bör missbruka det förtroendet genom att jobba med varumärken de inte kan stå för.  Den tilliten är allt, utan den har man ingenting.

4. Innehållet (igen)

Om du som kund är smart så ser du också till att få in i avtalet att du har rätt att använda innehållet som influencern skapar i dina egna kanaler. Innehåll är hårdvaluta i dagens digitala samhälle och vem är bättre på att skapa innehåll än en person som gör det varje dag?

Det är en sjukt smart strategi att använda influencers som contentbyrå, en mindre kontakt att jobba med, en expert på ämnet, samt en konsult är ofta billigare än en byrå.

5. Varumärke

I varumärke är det många saker som faller in – erfarenhet, referenser, storlek, kvalitet, nisch och professionalism, bland annat. Att värdera ett varumärke är svårt och är någon man måste testa sig fram med men jag vågar lova att ett starkt varumärke också kommer från att tro på sig själv och sitt arbete.

Sedan finns det ju en hel del som en influencer gör i sitt dagliga arbete som man indirekt måste ta betalt för för att ens business ska gå runt. Som till exempel:

  • MAILEN. Dagligen rasar det in en hel del mail som måste hanteras. Det kan vara allt från mail från läsare till förfrågningar om samarbeten, föreläsningar, mötesbokningar och allt annat mellan himmel och jord. Mailen tar mig personligen minst 1-2 timmar om dagen.
  • MÖTEN. Minst en mötesdag i veckan går åt för de flesta.
  • ADMINISTRATION. Bokföring, fakturering och allt som hör ekonomin till.
  • INSPIRATION & NÄTVERKANDE. För att hålla sig a jour i branschen och för att marknadsföra sig bör man nätverka både online och offline med andra influencers. Samt läsa bloggar och följa sociala medier för inspiration till nytt innehåll.

Så. Det är ungefär det i runda slängar man som influencer gör och tar betalt för!

Lärde du dig något från det här inlägget? Hur går dina tankar kring influenceryrket? Lämna gärna en kommentar och dela gärna inlägget med någon du tycker borde ta del av det!

0

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

9 svar

  1. Bra inlägg! Pratade senast igår om detta med en kompis som inte alls kunde förstå hur man kan ta betalt för ett samarbete fastän man får en dyr produkt. Blev såklart att förklara hela svängen från skatter, varumärke, arbetstid osv. Tror detta inlägg kan vara väldigt användbart också när man söker samarbeten och företagen inte förstår vad allt arbete det innebär för influencern att göra samarbetet 🙂 Tack för ett tydligt och bra inlägg!

  2. Fast som bloggare kan man ju lämna över allt det där med bokföring, fakturering och allt som hör ekonomin till, till t.ex https://www.ukko.se/, Linda Hörnfeldt – La Linda
    Förr, när jag hade egen firma inom skog & trädgård, körde jag Visma Enskild Firma. Men idag när man som “Influencer” kanske inte har så många avdrag att göra funkar det bra för mig med ukko. Då slipper man sitta uppe hela natten och bråka med alla siffrorna! 🙂

    Annars en jättebra framställning av dig, tusen tack.. “Lånar lite av det”..
    Kram! ❤️

    1. Fast även där behöver man vara aktiv, vi använder oss av en digital bokföring- och redovisningsbyrå och får trots det dagliga påminnelser i inkorgen om saker som måste göras, kvitton som ska fotas och laddas upp, fakturerar som ska attesteras etc så riktigt så enkelt är det inte. Tyvärr! Helst av allt hade man som småföretagare velat slippa allt det för att bara kunna fokusera på själva bolaget.

  3. Superbra och informativt inlägg tycker jag. Sätter tydligt fingret på några av punkterna som ingår i influenceryrket. Sedan finns det ju förstås alltid olika variationer och folk har olika lösningar och upplägg inom sin verksamhet. Men detta är ändå basen. Toppenbra! <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

VLOG: Faux new year

Om man vill slippa pressen av nyår, samt få ihop ett gäng som ska åt olika håll på nyårsafton, då kan man helt enkelt fira

Vecka fyra

HEJ bloggkompisar! Hur mår ni? Jag vet, jag ligger så rackarns efter med bloggen och har också en liten bloggexistentiell kris just nu (jag har

Sociala Medier-dagen i Karlstad

Sociala medier-dagen i Karlstad

Förra veckan åkte jag till Karlstad! Jag var nämligen inbjudan som en av talarna på Sociala Medier-dagen som ägde rum där förra tisdagen. En av

Det här med pengar

Alltså det här med pengar. Jag har alltid varit så van att inte ha pengar. Har aldrig haft ett speciellt välbetalt jobb eller tjänat massor