Vad är personligt varumärke för något? Vad består det av och varför ska man ha ett?
Vill du jobba som influencer eller marknadsföra ditt företag i sociala medier?
Då måste du också förstå att ditt personliga varumärke kommer vara en viktig del av det. Att du främst förstår vad det handlar om men också att du har en strategi kring det.
Vad är personligt varumärke?
Vad får du för tankar och känslor när du hör namnet Isabella Löwengrip? Eller Bianca Ingrosso? Eller Donald Trump?
Det är personligt varumärke. De tankarna och känslorna – den uppfattning du har av dessa offentliga personer, det är vad personligt varumärke består av.
Om dina följare tänker ”hon verkar snäll och ödmjuk” eller ”hon verkar osympatisk och oansvarig” (och så klart allt däremellan) kan göra all skillnad för din business i slutändan.
Det du också måste förstå är att alla har ett personligt varumärke. Om du finns i sociala medier och följs av människor som inte känner dig – då har du också garanterat ett personligt varumärke.
Personligt varumärke handlar alltså om hur människor du inte känner uppfattar dig genom vad du kommunicerar i offentliga kanaler, både dina egna och vad som skrivs om dig i andra kanaler (till exempel hur skvallertidningar skriver om kändisar).
Du äger inte ditt personliga varumärke
Det kan låta hårt och lite hopplöst, att du inte äger ditt personliga varumärke. Men det är ju så. Det är mottagaren som avgör vad ditt personliga varumärke består av. Självklart kan det också därför bestå av massor av olika åsikter och känslor beroende på vem du frågar – men också beroende på hur mycket du själv arbetat strategiskt med att fylla ditt varumärke med det värde du vill förmedla.
Har du kontroll över ditt personliga varumärke?
Du kanske inte äger ditt personliga varumärke men du kan vara mer eller mindre delaktig i hur du vill uppfattas av omvärlden. Detta genom att arbeta aktivt med ditt varumärke för att lyfta de värderingar som är viktiga för dig och fylla dina kanaler med värde.
Ett personligt varumärke kan man se från tre olika vinklar:
Identitet
Ditt varumärkes identitet är fakta. Så som det faktiskt är. Utan något lull-lull eller strategi utan bara rakt upp och ner sanningen. Vem är du? Det här har du faktiskt mest kontroll över.
Profil
Profilen är så som du vill uppfattas. Dit du strävar. Att vilja uppfattas som smart, exklusiv eller rolig till exempel. Det här har du kontroll över och det är här din strategi utformas.
Image
Image är så som omvärlden faktiskt uppfattar dig. Det är resultatet av ditt varumärkesarbete och också den delen av ditt varumärke som du i slutändan inte har kontroll över. Utan här får du bara hoppas att ditt grundarbete varit nog och faller i god jord.
Det enklaste sättet att skapa ett personligt varumärke som känns autentiskt? Att dessa tre delar ligger så nära varandra som möjligt. Att du inte försöker vara någon du inte är utan bara försöker förstärka de delar av dig som du vill skapa in business runt – din nisch.
» Läs mer om hur du hittar din nisch här!
Det viktigaste för att skapa ett personligt varumärke som har genomslag är att vara dig själv. Och att vara medveten om vem det är och vad det innebär. För det är när du är dig själv du lättast bygger en genuin relation till din publik.
Ett svar
Jag har verkligen insett hur SVÅRT det är att ha ett personligt varumärke när man är extremt ombytlig. Jag byter liksom personlighet några gånger per år beroende på stråk av inspiration, årstid, ångestnivå, hälsa osv. Så många gånger som jag har känt: DETTA är perfekt. Och sen tre månader senare så kan jag inte minnas varför jag ens körde på det spåret. Kan det vara ens varumärke? Spretmoster?