Vem överlever i influencerbranschen?

Inlägget innehåller en annonslänk för Amy Porterfield – läs mer om vårt samarbete här

Foto: Elin Nerpin

Jag får ofta frågan om influencerbranschens framtid. Vilka kommer överleva i en bransch som förändras så snabbt, där konkurrensen blir hårdare varje dag och där källan till den primära inkomsten för många – annonsören – fortfarande inte riktigt har fattat styrkan i influencer marketing.

Min mest nedladdade freebie här på bloggen är “Så tar du betalt för samarbeten“. Men även om det gör mig väldigt glad att ni är många som lär er respektera er produkt, era följare och er närvaro i sociala medier – och ta betalt därefter – så kan jag inte låta bli att tänka på att fokuset på annonsörer och reklamsamarbeten är lite snedvridet. Låt mig förklara.

En målgrupp för mycket

När du som influencer lägger hela ditt inkomstfokus på reklamsamarbeten måste du hantera två målgrupper – annonsörerna som betalar din lön, men också de som bör vara din primära målgrupp, dina följare. För det är ju så – om dina följare inte betalar för ditt innehåll så måste någon annan göra det, och här kommer annonsörerna in (det är absolut inget fel i att ha reklam i sin blogg, vikten av detta har jag pratat om många gånger förut men tycker att det inte är en bra strategi att ha dem som enda inkomst i sin business).

Resultatet av att ha en annonsörsdriven inkomst i sin business blir nämligen lätt att dina följare kommer på en inte lika eftertraktad andraplats när det gäller ditt fokus och din tid. Självklart behöver det inte vara så men det är lätt att man fokuserar på den som betalar ens lön.

Vilka överlever i längden i influencerbranschen?

1. De med ett starkt personligt varumärke

Vad är du känd för? Vad associerar dina följare (och även folk som inte följer dig men känner till dig) till ditt namn? Det är vad personligt varumärke handlar om. Att fylla sitt namn med de värderingar, den kunskap och den känsla som du vill göra ditt varumärke känt för, det kommer att stärka din business på alla nivåer.

2. De som förstår sin målgrupp

Vet du vilka dina följare är? Vet du vad som skaver hos dem, vilka drömmar de har eller hur du kan hjälpa dem i deras vardag? De influencers som faktiskt fokuserar på sin målgrupp, lär känna dem, bryr sig om dem och anstränger sig för att tillgodose deras behov, de kommer att kunna bygga den livsviktiga relationen som är helt avgörande för att en influencers business ska överleva i längden.

3. De som tänker långsiktigt

Att sälja ut sitt varumärke och sin trovärdighet för några tusenlappar här och där är det dummaste du kan göra om du vill överleva i branschen. Visst, du kan tjäna lite snabba pengar men sedan är du och ditt varumärke urvattnat och det enda folk kommer se är en reklamtavla utan innehåll. Don't do it.

4. Entreprenörerna

De influencers som inte bara ser sina kanaler som “en liten blogg” eller “gör lite grejer på Instagram” utan som med ett helikopterperspektiv kan se vad deras kanaler kan erbjuda världen. Vilka problem kan de lösa med sin kunskap och hur kan de bygga upp detta på flera olika inkomstben över tid? Dessa kommer lyckas.

Om du bara tänker samarbeten tänker du för litet. Tänk stort, skala och börja litet. Och tänk alltid varumärke och värde.

5. De som skalar sin affär

Vi hör ofta om det här med passiv inkomst och att skala sin affär. Vad betyder det egentligen? Jo, så här är det. Att skala sin affär handlar om att sluta jobba 1-till-1 och istället jobba 1-till-flera. Som till exempel konsult, coach eller influencer med ett lågt följarantal (allt är relativt men om du tar mer betalt för arbete än trafik) kommer du aldrig kunna tjäna mer pengar än du kan sälja tid. Och vi har alla bara 24 timmar om dygnet.

Att skala sin affär handlar alltså om att sälja något du kan skapa en gång – men sälja tusentals gånger. Som en app, en e-bok – eller en onlinekurs.

Därför är en onlinekurs framtiden för dig som vill jobba online!

I början av 2019 lanserade jag min egen onlineutbildning Social Brand Lab efter att ha gått Amy Porterfield's utbildning Digital Course Academy och det var det bästa jag gjort för min business. Helt plötsligt kunde jag lägga mycket av föreläsningarna och coachingsamtalen på hyllan och istället hjälpa hundratals bygga sitt personliga varumärke – samtidigt!

Så har du någonsin funderat på om en onlinekurs kanske vore något för dig, ladda ner Amys “The Ultimate Course Creation Starter Kit” här. I den blir du vägledd genom:

  • Hur du ska komma fram till vad i hela friden din kurs skulle kunna handla om?
  • Olika kurstyper – passar en Starter Course, en Spotlight Course eller en Signature Course dig bäst?
  • Hur kommer du på det perfekta namnet på din kurs?

Amy Porterfield - Course Creation Starter Kit

Vill du veta mer om mitt samarbete med Amy Porterfield? Klicka här!

Häng med på onlinekurs-resan – det är det bästa jag gjort!

0

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Omplanteringssöndag.

För någon helg sedan, när det var vår en liten stund, passade jag och mamma på att plantera om alla blommor som kämpat sig igenom

Photoshoot i fårhagen

Du får inte missa den här videon, jag har nog aldrig haft roligare när jag klippt! Den visar vad som kan hända om man kombinerar

VLOG: 25 loppisar på 5 timmar

En onsdag i Norrland då man åker på loppisrunda i Gideå och klämmer in 25 loppisar på 5 timmar. Det går men det innebär en