Vet du vad som gör mig alldeles fly förbannad? Det är när företag hyllas som ”banbrytare” och ”framgångsrika” inom influencer marketing – när vad det egentligen handlar om är att de utnyttjar främst unga personers okunskap för att få gratis marknadsföring.
De lusar ner både våra mailboxar och vår instagramfeed. Jag pratar om företagen som lockar med gratis prylar i utbyte mot att du gör reklam för dem i sociala medier. De lockar med en klänning, ett par skor eller en flådig klocka – heeeelt gratis – det enda du behöver göra är att ta en bild på sagda klocka och lägga upp på din Instagram. Verkar väl harmlöst? Nästan lyxigt! Jag menar, gratis är ju gott och du lägger ju ändå upp bilder på Instagram?
Gratis marknadsföring är gott
Så kan man se det. Eller så kan man se det så här:
Dessa företag vill sälja. För att sälja behöver man göra marknadsföring. Sådan marknadsföring måste man oftast betala för, säg 50 000 för en annons i ett glossigt magasin. Till dessa annonser ska det också skapas material, så man anlitar en fotograf, en copy, en AD och så var man av med 50 000 till (minst).
Eller så kan man ge bort en produkt som kostar företaget någon hundring och lämpa av det på kreatören att fota, redigera, sprida OCH dessutom sätta sitt eget varumärke på samarbetet. Skitbra! Att sedan kreatören ska betala skatt på den inkomsten som produkten faktiskt innebär, det är ju inte företagets problem? Det är ju faktiskt kreatörens uppgift att hålla koll på det själv.
Ett visst klockmärke gick 750 miljoner i vinst 2016. De omsatte samma år över två MILJARDER. Och det är klart, om man inte behöver lägga så mycket pengar på marknadsföring, då kan man ju plocka ut de pengarna och stoppa i fickan istället. Då har man verkligen lyckats med influencer marketing!
Jag undrar – hur såg marknadsföringsbudgeten ut?
Systematiskt utnyttjande
Men vet du vad, jag tycker att det är minst sagt ruttet att som ett stort företag systematiskt lura mindre influencers, som kanske inte ännu har full koll på vad yrket innebär, att inte bara jobba gratis utan faktiskt gå back på sådana här ”samarbeten”. För jo, det här är satt i system. Det är ju inte direkt så att företagen inte vet om vad de gör.
Citat från en anställd på ett av de stora klädföretagen som jobbar med exakt den här strategin: ”Vi kör på så länge det går”. Jag menar, vad fan?
De utnyttjar okunskap, naivitet, ett behov att bli sedd och en dröm om att bli en framgångsrik influencer. Det de gör är galet oetiskt och potentiellt olagligt (för ärligt, vem tror faktiskt på att de betalar de där arbetsgivaravgifterna för de där anställdas jobb till Skatteverket?).
Det är absolut upp till oss alla influencers att ge vårt yrke en högre status, att inte dumpa priser och ta betalt vad vi är värda. Men det är också företagens skyldighet att betala skälig ersättning och inte blåsa och utnyttja människor. Det kan man ju tycka bara är sunt förnuft.
7 svar
Ja det är verkligen dags för företagen att steppa upp ett snäpp nu, det är ju verkligen standard att dom förväntar sig att ge en produkt som betalning i utbyte mot allt det du nämner i texten. Det blir ju lite pinsamt kan jag tycka, speciellt när det inte handlar om produktfotografering la mobilkamera. Lovade mig själv för några månader sedan att aldrig ställa upp på det där utnyttjandet, alla förlorar på det.
Hur kan man förvänta sig att någon ska jobba gratis? Vill man ha kakan får man allt betala för sig 😉
BRA att du tog det steget, det tackar jag och hela branschen för!!
Mycket bra inlägg och jag brukar ta upp det här gång på gång i min blogg..
Så otroligt bra skrivet! Få har lyckats sätta ord på detta så bra som du, med ett vidare perspektiv. Det här ska jag genast dela.
Tack snälla!!
Tråkigt att se att det här är så vanligt.. 🙁 Jag blev erbjuden en sketen bok i pdf-format om jag ville skriva om den och företaget. Alltså seriöst.. Det måste ha varit lågpunkternas lågpunkt.. Pinsamt och faktiskt elakt.
Det var faktiskt pinsamt. Det är ju inte EN spänn i utgift för dem.