Hur blir man verifierad och hur ofta ska man posta på Instagram? Nyheter från Creator Week.

Förra veckan höll Instagram ”Creator Week” där internationella influencers och experter delade med sig av sina erfarenheter och insikter i plattformen, i allt från hur algoritmen verkligen fungerar till hur du bäst tjänar pengar på plattformen. Alla samtal finns på @creators-kontot.

Någon som höll en väldigt uppskattad Q&A var Instagrams produktchef Adam Mosseri som svarade på några vanliga frågor om plattformen och redde ut ett par frågetecken (som även jag haft!).

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Instagram’s @Creators (@creators)

Hur växer du på Instagram?

Enligt Mosseri kan Instagram inte garantera stabil räckvidd över tid och detta är egentligen inte så konstigt. Folks intressen och beteenden ändras hela tiden och i och med att nya människor konstant dras till plattformen så ökar även konkurrensen.

Instagram vill visa användarna det de tror att användarna är mest intresserade av – för att kunna hålla kvar dem på plattformen. Det finns ingen mall, ingen enkel lösning som funkar för alla eftersom allas publik är olika.

Våga experimentera – var nyfiken!

En av de viktigaste sakerna som Mosseri underströk är att experimentera och kolla av vad som funkar med din publik NU – det kan vara något helt annat än vad som funkade för 6 månader sedan.

  • Har du inte hoppat på video – gör det! Och tänk på att de första två sekunderna är superviktiga för att behålla tittarens uppmärksamhet.
  • Hashtags är fortfarande ett värdefullt sätt att nå ut.
  • Var konsekvent! Detta kan till exempel innebära att posta till feeden åtminstone två gånger i veckan.
  • Posta på stories åtminstone två gånger per dag.

Hur funkar verifiering?

Mosseri förklarar att verifiering på Instagram (den lilla eftertraktade blå bocken) handlar främst om identifiering för personer som är mer benägna att bli utsatta för fejkkonton som utger sig vara dem.  Verifiering bedöms normalt utifrån pressomnämnanden så vill du bli verifierad – jobba på din PR-strategi!

Hur kan man tjäna pengar på Instagram?

För tillfället handlar nästan allt värde kreatörer får på Instagram om räckvidd och distribution av innehåll. Mosseri menar att Instagram siktar på att skapa fler möjligheter för kreatörer att också tjäna pengar på plattformen. Dessa tre möjligheter nämnde Mosseri under samtalet:

  1. Shop/affiliate/merchandise – Detta ser vi redan idag på Instagram med shoppingmöjligheten. Instagram rullade också i veckan ut nyheten om att man lanserar en affiliatelösning direkt i appen – mer om detta längre fram.
  2. Prenumerationer och ”dricks” – Möjligheten att köpa ”badges” (märken) finns redan nu på Instagram under livesändningar (se bild nedan).
  3. Revshare med video – Detta är basically samma sak som YouTube gör – alltså att köra annonser under längre videos (i detta fall IGTV) och dela intäkterna mellan plattform och kreatör.

 

 

Vad säger Instagram om köpta följare?

Mosseri uppmanar väldigt starkt att inte köpa följare, av flera anledningar.

Risken finns att dessa tjänster, där du köper följare, efterfrågar att du loggar in på Instagram via dem för att de ska kunna leverera tjänsten. Detta kan dock leda till att de interagerar som DU och gillar och följer konton som DIG (att DU alltså är en köpt följare). Det känns kanske inte så bra?

Dessutom blir Instagram bättre och bättre på att identifiera den här typen av aktivitet och tar då bort den när den upptäcks. Detta innebär att det finns en stor risk att även ditt konto tas bort om du köpt följare. Ta inte den risken?

Är du extra spänd för någon av dessa nyheter? Berätta!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

När blir man som influencer en sellout?

”Sellout” är ett ord som slängs runt rätt frikostigt när det kommer till influencers. Många stora profiler får höra att de är ”sellouts” på vartannat

Status på taket

Hallå där! Nu var det ett tag sedan du fick en uppdatering kring hur det går med det där rackarns taket i vardagsrummet, så jag

Midsommarpepp!

Glad midsommar! När du läser detta har jag redan checkat ut för helgen och åkt ner till Skuleskogen för att fira midsommar i Friluftsbyn tillsammans