När man trodde att man hade bäddat ner frågan kring om influencer är ett ”riktigt” yrke (vad nu det är) så väcks den åter igen som av ett spädbarn som bara vägrar sova. Nu har nämligen ännu en krönikör orerat över yrkets vara eller icke vara och denna gång även passat på att dra med mig och ”Yrke: Influencer” i diskussionen. Jag antar att han åtminstone delvis tagit sig igenom min bok, kanske tack vare att ”Texterna är inte längre än vad som ryms på en Iphone-skärm och bilderna är fyrkantiga” (ja, de flesta bilder är ju trots allt fyrkantiga, nästan så man kan kalla det standard).
Så jag tänker, vi tar det en gång till.
Yrkets kärna är en evig jakt på trovärdighet. ”Slow marketing” kallar Hörnfeldt det. Det gäller att bygga sitt bedrägeri långsamt. Att skapa förtroende tar tid. – Martin Aagård
1 ➝ Ja, influencer är ett yrke
I alla fall för dem som faktiskt jobbar med det, alltså de som de facto tjänar pengar på det. För det är väl ändå definitionen av ett jobb, att man får betalt för göra något? Till exempel att fota, filma, skriva, klippa, designa, marknadsföra? Skulle ändå säga att det är rätt respekterade yrken dessutom.
Men när man slår ihop dem till ett yrke som har kvinnors personliga varumärken i centrum så avskrivs det helt plötligt som trams? Underligt. Feminismen har nog gått för långt.
Med det sagt så jobbar inte alla influencers som just det men att det är ett yrke för många är faktiskt inget mindre än ett faktum.
2 ➝ Det ena utesluter inte det andra
Bara för att det kanske behövdes takläggare när jag gick gymnasiet så betydde inte det automatiskt att jag sökte den utbildningen. Jag gick media eftersom det var media jag ville jobba med. Vi lever i en tid och på en plats där vi faktiskt har lyxen att kunna jobba med det vi verkligen vill jobba med, vare sig det är att bli advokat, läkare, jurist, takläggare – eller influencer.
Men att säga att vi inte ”behöver fler influencers utan fler sjuksköterskor” är ett ytterst svagt argument av många anledningar, men främst av anledningen: fri vilja.
3 ➝ Alla influencers är inte kändisar
– som Clara skrev så bra tidigare i veckan. Det finns ett otroligt stort segment av influencers som varken är Bianca Ingrosso-kända eller kränger smink och kläder till 13-åringar (det är inte något fel på detta segment heller men en väldigt stor del av branschen verkar helt saknas i debatten).
Många påverkar också inom ämnen som hållbarhet, politik, hälsa och annat som har noll att göra med att sälja sin själ för småpengar.
4 ➝ Att sälja sin själ för småpengar
Det är för övrigt något som den som jobbar influencer inte gör. De vet sitt värde och tar betalt där efter.
Det finns så klart en oerhört smal feministisk vinkel på att influencern blivit vår tids stjärna. Det är en stor seger för ett väldigt litet samhällsskikt – fotomodellerna. Hon som tidigare var i händerna på sin agentur och fick skicka en torftig faktura för att hon lånat sin kropp till bilen på bilmässan var plötsligt den enda som kunde sälja den. – Martin Aagård
5. ➝ Den feministiska vinkeln är långt ifrån smal
Och har faktiskt inte ett skit med fotomodeller att göra. Den har att göra med att detta är en bransch som omsätter miljoner och den drivs till en stor majoritet framåt av kvinnliga entreprenörer. Det är historiskt.
6 ➝ Vi ljuger inte
Jag är innerligt jävla trött på argumentet att influencers generellt håller på med smygreklam och ljuger för sina följare. Det är en slapp attack på karaktären för en hel bransch och det stämmer helt enkelt inte. Så lägg av.
Så visst är det ett ”yrke” att vara influencer. Ett yrke som snarare påminner om att vara telefonförsäljare än att vara Selena Gomez. Det är den framtiden Thorén business school vill utbilda våra ungdomar till. I stället för att fostra kritiskt tänkande individer som kan ifrågasätta idioten bakom katedern och lära sig känna igen ett företag som försöker lura dem att arbeta gratis. – Martin Aagård
Jag trodde det var precis det Influencers of Sweden gjorde..?
17 svar
Det känns lite som den där gamla diskussionen om feminism. Att vissa inte vill förknippa sig med ordet för att det finns ett gäng som är radikala feminister – ”som bara överdriver allt”. Precis som det finns influencers som är antingen mer kändisar, gör smygreklam eller jobbar gratis. Så synd att hela yrket/ordet ska bli så smutskastat i media?!!! Jag känner typ: skitsamma vad det heter, men ja – man kan bygga en business utifrån sin blogg/sociala medier.
Tack för att du står upp och påtalar allt ovan <3 Och samtidigt – att det är så uppmärksammat innebär ju egentligen att det är helt på rätt väg 😉
Å hjälp… inte nu igen var min första tanke. Jag har fortfarande så svårt att förstå att det är så laddat att tjäna pengar på vissa saker, som en del inte verkar tycka är ett ”riktigt” yrke. Tror det gäller inte bara influencers, utan är ett vanligt förekommande fenomen om man jobbar inom mer artistiska/kulturella yrken. Vet inte vad det beror på, att det sticker i ögonen att personen tänker att det år nåt som ”alla” kan göra? Men verkligheten är ju en annan, det är endast de verkligt talangfulla och hårt arbetande som når framgång. Tycker också det är intressant att det klumpas ihop som att ”alla” gör smygreklam. Det finns ju t.ex. de inom byggbranschen som sysslar med svartbyggen och inte håller sig till standard, men jag upplever inte att man svartmålar en hel bransch p.g.a. det?
Heja dig Linda!
Hela den krönikan (och många andra med den) saknar helt perspektiv. Tänker att dom får blunda bäst de vill, snart står dom där med svansen mellan benen när branschen mognat ännu mer och dessa influencers blivit maktfaktorer som inte går att neka. Dessutom gör de allra flesta sjukt bra grejer, inte så mycket att klaga på tänker jag. Men det är lätt att bli arg på folk som man är rädd för.. Bra skrivet Linda!
Men hur kan folk hänga med så dåligt?
Orkar ej. Tjänar bra. Betalar skatt. Driver aktiebolag. Jobbar med digital kommunikation och träning för upplevelse. Är inte känd, anser mig ha ett jobb. Vissa kan kalla det influencer. Ibland gör jag det med, för att förklara vad jag gör. Enklare med ett ord än att vara ”skribent-säljare-fotograf-kundansvarig-vd-hransvarig-projektledare-kommunikatör-strateg. med mera, med mera i evighet. På egen plattform. På nätet.
Om det nu inte är ett jobb, vad är?
Mina kunder: aldrig lurade. Mina läsare: aldrig lurade.
Blir förjävla trött på hets(häx?)jakten.
Så bra skrivet. Och reagera också på Aagårds sista stycke: källkritik och att stå på sig för att inte bli utnyttjad, det är väl exakt det jag antar att man kommer lära sig? Inkl LÄR sig som medlem i ex Influencers of Sweden!
Himla bra rutet, Linda! Sign. totalt okänd, ickemodell som ÄNDÅ anser att influencer nog f-n är ett yrke. Precis som att vara sjuksköterska …
Touché!
Jag håller på dig Linda! 🙂 Grymt imponerad av ditt arbete och din bok. <3
Jag tänker att influencerbranschen skulle behöva uppmärksammas och lyftas politiskt för ökad legitimitet och kunskap. I texten raljerar Aagård också över e-sport och menar att det bara är att spela datorspel. Som engagerad i Centerpartiet har jag pratat en del med en av våra riksdagsledamöter, Rickard Nordin (klimat- och energipolitisk talesperson), som driver e-sportsfrågan hårt för att e-sport ska få samma status som mer traditionell sport. Han är också riktigt duktig på att använda nya sätt för att nå ut som politiker, till exempel så streamar han varje vecka på Twitch när han spelar onlinespelet Hearthstone och chattar samtidigt om politik. Nu är jag ju partisk, men det vore verkligen intressant om du/InoS skulle intervjua Rickard och prata om hur influencers/e-sportare bemöts i sin yrkesroll, hur det går att nå ut och bygga förtroende genom nya plattformar och hur politiker kan påverka synen på olika områden i både positiv och negativ (tex Anna Ekströms uttalande) bemärkelse.
TACK för tipset! Skulle absolut vilja intervjua honom, kanske till ”We Are Influencers”?
Åh, det vore riktigt kul! Här är länken till hans kontaktsida hos Centerpartiet: https://centerpartiet.se/vart-parti/kontakt/riksdagsledamoter/rickard-nordin.html
BRA skrivet 😘😘😘
Citat ur artikeln: “Det är en grannlaga uppgift – ett uttryck jag väljer för att markera att jag egentligen är lite för gammal för allt det här” Det här citatet sammanfattar väl hela resterande artikeln *lol*
Så bra skrivet Linda! Tummen upp☺️
Klart det ska bli liv i luckan när en bransch drivs av främst kvinnor. Känns bara rätt så typiskt. :/