Instagram – vad är det som händer?

Den senaste månaden har frustrationen kring Instagram växt. I vårt flöde möts vi, istället för senaste nytt, av bilder som är flera dagar gamla, samtidigt som vi ser hur våra räckviddssiffror går ner. Ingenting är längre som vanligt. Många har helt slutat scrolla i sitt flöde och tittar istället bara på Instagram Stories. Plattformen drar åt svångremmen på sin algoritm och många står handfallna inför förändringen.

Men hur kan vi, istället för att klaga, bli mer offensiva i det här skedet? Hur tar vi tillbaka kontrollen över vårt instagramflöde?

Håll koll på din faktiska räckvidd

Om du inte har ett businesskonto – fixa det. Detta är det enda sättet att få koll på din faktiska räckvidd. Jag har tidigare pratat om hur följarsiffran är helt ointressant, den säger ingenting om hur många som faktiskt ser ditt innehåll. Titta istället på siffran ”räckvidd” (hur många unika personer som sett inlägget) och ”exponeringar” (hur många gånger ditt inlägg setts totalt).

Hur många engagerar sig i ditt innehåll?

Nyligen gjorde jag en liten undersökning bland ett gäng av Influencers of Swedens medlemmar där jag frågade dem om antalet följare de har, hur stor räckvidd och hur stort engagemang. Vad som kom fram här var väldigt intressant.

  • Ju färre följare, desto större procentuell räckvidd. Personer under 1000 följare hade ofta en räckvidd på 90-100% av sina följare.
  • Så fort man går över 1000 följare så rasar räckvidden. Personerna i undersökningen hade ca mellan 1500-30 000 följare och i genomsnitt hade de en räckvidd på hälften av dessa följare.
  • I genomsnitt hade man ett engagemang på ca 10-13% av de som sett bilderna, alltså av den faktiska räckvidden. Ska man istället räkna engagemang utifrån antalet följare så var man nere på 3-4%.

Använd relevanta hashtags!

Hashtags är, om de används rätt, gratis reklam. När Instagram nu inför möjligheten att följa hashtags kommer bilderna dessutom att dyka upp i folks flöde, utan att man behöver klicka sig in på hashtaggens flöde. Att inte utnyttja denna möjlighet vore således lite galet. Man får använda upp till 30 hashtags per bild så kör hårt MEN – använd inte samma taggar i alla bilder, då finns det hög risk att du hamnar i shadowban-hörnet.

Kör stories och live!

Instagram gillar oss som kör Instagram live och stories lite extra just nu. Och ju oftare någon ser dina stories desto längre upp hamnar du i den personens flöde. Så va' int' blyg – blås på med video!

Algoritmhacks!

Dessa har jag lånat från en Instagram Story som influencergurun Julie Salomon la upp förra veckan så jag kan inte personligen lova att de funkar men värt att prova?

  • Lägg hashtags i själva inlägget – inte bland kommentarerna. De kan då anses spammiga av algoritmen.
  • Ändra inte i din caption under de första 24 timmarna efter du postat inlägget.
  • Kommentarer med fyra eller fler ord räknas som engagemang, så be folk svara på frågor!
  • Svara på alla kommentarer inom de första 60 minuterna.
  • Skaffa businesskonto – algoritmen kommer nu att favorisera dessa konton!

Vad är hela det här med shadowbanning egentligen?

Instagram har jobbat hårt på sistone att rensa flöden från icke önskvärt innehåll (porr, våld etc) samt från konton som använder automatiserade botar för att följa och kommentera på konton som en strategi för att få fler följare.

IG har också filat på sin ”image recognition software”, alltså programvara som kan identifiera olika typer av innehåll i bilder (bröst, naket och underkläder bland annat) och i den här vevan har alltså över 60 000 hashtags blivit bannade eftersom de innehållit en stor del oönskat innehåll. Har du använt någon av dessa 60K taggar kan alltså din bild oväntat ha hamnat i algoritmens onda öga. Läs mer om shadowbanning och hur du undviker det här! 

Hur känner DU inför Instagrams förändringar och hur gör du för att anpassa dig?


Vill du veta hur du vässar din presentation på instagram? Ladda ner min guide GRATIS här nedan!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

26 svar

  1. Jag känner bara: vilken jäkla djungel! Och det har nog aldrig varit mer relevant än det du TJATAT (=)) om i alla år: satsa på den plattform du kan påverka och som du själv äger. Dvs i mitt fall bloggen. Är SÅ tacksam för det, och känner att alla dessa ändringar överallt på sociala medier etc gör mig bara ännu mer peppad att främst lägga min energi på just bloggen, orkar liksom inte anpassa mig efter Instagram och Facebooks spelregler….

  2. Jag blev shadowbannad tidigare i höst. Jag hade lagt upp en bild (inte naken) på barn i ett badkar. Antingen så var det någon som anmälde den eller så ”kände instagram av den” och den plockades bort. Sen var jag bannad i exakt två veckor, på typ minuten.

    För den som inte förstår vad det är så är det att ens offentliga konto beter sig som ett privat. Dina följare ser dig som vanligt i flöden, men dina bilder syns inte i de flöden som du taggar. Man blir helt osynlig förutom för sina följare.

    Det kan ju vara svårt att upptäcka att man ens är bannad. Jag har två konton, ett privat och ett offentligt. Så via mitt privata (där jag inte följer mitt offentliga) kunde jag ju se att inga av de bilder som jag taggade dök upp i flöden.

    Jag rensade taggar osv som en galning, innan jag insåg att det hela hängde ihop med den där borttagna bilden. Jag fattade inte den koppling först men sen jag jag ihop ett och ett. Och det kändes faktiskt mest som om de straffade mig på en redan bestämd tidsperiod, två veckor. Jag hade kunnat låta alla taggar osv vara kvar, straffet var förutbestämt.

    Efter detta + att du har pratat om det – att man ska lägga sin krut på den egna plattformen har mitt engagemang i bloggen ökat!

    1. Tack för att du delar med dig! Bra beskrivning – att det offentliga kontot beter sig som ett privat – det var väldigt bra och förståeligt. 🙂

    1. Tyvärr vet jag inget mer om det men det verkar ju rimligt! Helt klart ett tecken på att man ger värde. Och det finns med i statistiken så verkar som sagt rimligt. Kram!

  3. Jag jobbar inte alls med sådana här saker utan har bara gillat Instagram så där som privatperson. Men nu, nä… känns som om jag inte alls får upp de jag vill följa, samma bilder kommer flera gånger och mycket reklam. Så jag tittat mindre och mindre, utan annan analys än att ”Instagram är tråkigt nu för tiden”.

    1. Ja, jag har hört många säga detsamma, till exempel min mamma (som aldrig postar själv utan bara följer andra). Tror INTE Instagram kommer vinna på detta.

  4. Tack för förklaringen kring räckvidd och engagemang… Tyvärr stirrar ju många (även jag) på antalet följare. Jag var nyss ganska drastisk och raderade ca. 70 följare, en stor del av dem reklamkonton och sådana som inte verkade ha aktiva konton alls. Nu gäller det bara att fundera vidare på en ev. utveckling eller i värsta fall, avveckling.

    1. Jag är helt med dig där, klart man stirrar på följare, det gör jag med, även om jag vet bättre! Avveckling känns inte omöjligt här heller faktiskt..

  5. Tack Linda!!
    Får jag ställa en fråga? Jag känner mig mycket osäker på det här med företagskonto eftersom jag hör rykten om att det gör det svårare att få spridning. Jag är med i en grupp på Instagram som stödjer varann, och där har nu alla gått bort från företagskonto. Undrar vad du vet om företagskonto och spridning etc.?

    1. Det senaste jag hörde var att Instagram skulle premiera företagskonton men jag har hört samma som du. Enligt IG själva stämmer det dock inte men vad ska de säga..? Dock säger jag så här – ska du göra business på IG så MÅSTE du ha företagskonto för att kunna påvisa statistik. Så då är det inte riktigt något alternativ.

  6. Jag har varit så himla trött på instagram den senaste tiden. Tappar fler följare och det känns inte som att folk ser nåt. Det som stör mig ännu mer är flera dagar gamla inlägg som jag hade velat se när de var aktuella. Men sånt är livet. Bra tips på vad en kan göra. Kanske dags för mig att skaffa businesskonto då. Har dragit mig för det pga det har känts som att instagram har varit extra hårda där. Men statistiken är kanske viktigare här.

    1. Alltså I FEEL YOU. Men ja, businesskonto är ett måste. Och sedan faktiskt också kanske börja lägga lite pengar på marknadsföring där. Det är väl bara att spela spelet om man ska vara med liksom.

  7. Hej Linda!

    Har du hört något om att musiken har försvunnit på stories och att man nästan aldrig kommer upp på ”populärast” på hashtaggen (gjorde det nästan jämt innan) när man skaffar företagskonto. Har undrat över dom här två sakerna och lagt ihop ett och ett och att det hände nog när jag gick över till företag… Vet du något?

    Tack för fina tips:)
    Erika

    1. Hej! Det stämmer INTE. Instagram har själva sagt att det inte finns någon skillnad i hur företagskonton och privata konton viktas utan allt handlar om användarens upplevelse. Och jag har företagskonto OCH musik. 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Företagarkväll och jätterött hår?

Jag vet inte riktigt vad som pågår med mitt hår just nu. När jag var hos min frisör i oktober så blekte jag håret och

Örnen har landat!

Hallå kompisar, jag har flyttat! Detta är första blogginlägget jag gör, officiellt som boende i Örnsköldsviks kommun på nästan 17 år! Jag flyttade från Övik

5 kommande Instagramfunktioner 2019

Det händer mycket i vår favoritapp – Instagram! Under året kommer en speciell kontoprofil för dig som är influencer, du kommer kunna skapa egna filter

Svampjakt

Glad lördag! Just nu pågår Bokmässan för fullt i Göteborg och förra året var jag ju där för att prata om ”Yrke: Influencer”. Känns lite