Svenskarna och internet är en årlig undersökning som Internetstiftelsen genomför och har gjort sedan 2010. Datan samlas in i januari och februari och den 11 oktober släpptes resultatet i sin helhet. Jag kan tycka att det är en väldigt lång tid mellan att undersökningen görs och resultatet presenteras – mycket i människors beteende online hinner ändras på 6 månader.
I det här inlägget går jag djupare ner i delarna som handlar om sociala medier men rapporten täcker in avsevärt mycket mer. Hela finns på svenskarnaochinternet.se.
The basics:
- 94% av befolkningen använder internet och 84% använder sociala medier dagligen.
- Youtube är den absolut största kanalen, följt av Instagram och Facebook.
Hälften av alla de som använder Instagram och Facebook bidrar också till flödet.
Om du är frustrerad över algoritmen och känner att det är jobbigt på Instagram just nu, this is why! Hälften av alla de som konsumerar innehåll på Instagram skapar alltså också innehåll till plattformen.
Det betyder helt enkelt att det är väldigt trångt! Det är många som slåss om uppmärksamheten och DET är anledningen till att din räckvidd och ditt engagemang går ner – inte att Instagrams algoritm har ett personligt vendetta emot dig.
Många frågar mig om jag tror att vi kommer gå tillbaka till ”som det var förut” – en tid med högre engagemang och mer räckvidd. Jag tror ärligt talat inte det. Vi kommer inte bli färre? Folk kommer inte skapa mindre innehåll? Och de som är på plattformen idag kommer inte lägga mer tid än de gör idag på att engagera sig i andras. Så det kanske är läge att se över din strategi för Instagram.
YouTube är plattformen där flest konsumerar innehåll – men bara TRE PROCENT av svenskarna producerar! Här finns en möjlighet att hämta hem både trafik och publik! Om du är bekväm med video så tycker jag absolut att du ska fundera på att toppa tån i YouTube-poolen.
Jag har blivit anklagad för att inte ge Facebook uppmärksamheten den förtjänar. Jag ska förklara varför.
Det är 80-90-talister som hänger här. Och det är absolut en köpstark målgrupp!
Men! Vad använder vi Facebook till?
- 71% använder FB för att gratulera folk på födelsedagen.
- 61% chattar med personer vi redan känner.
- 49% deltar i grupper.
Att scrolla i feeden och gilla andras inlägg finns inte ens med på listan? Är det för att ingen gör det eller är det för att man inte ens tänkt på det när man ställde frågan? Oklart.
Om jag skulle satsa på att marknadsföra mig i sociala medier som ny idag skulle jag INTE satsa på en Facebook-sida om jag var du. Eventuellt en grupp om behovet finns för din publik!
Flödet mest aktivt på Instagram
Så vad gör vi på instagram? Vi tittar i flödet, kollar på stories och lägger upp egna inlägg.
Jag blir faktiskt förvånad över att flödet ligger högst upp och bara 55% säger att de tittar på stories? Min uppfattning har varit att det varit tvärtom så det var intressant.
Slutsats av detta? Borde vi lägga mer fokus på inläggen i flödet och mindre på ex stories? Hur tänker du?
Battle of Gen Z
Man kan väl ändå säga att det är Snapchat och TikTok som slåss om den här målgruppen.
En väldigt tydlig skillnad här är att Snapchat används främst för att hålla kontakt med personer man känner i verkliga livet medan 87% använder TikTok för att titta på personer man inte känner sedan innan. Denna siffra på Snapchat är bara 10%.
Vi använder alltså TikTok för att följa personer vi inte känner och Snapchat för att kommunicera med vänner. Detta är information som jag som marknadsförare tar med mig.
4 av 10 följer varumärken eller företag i sociala medier
Att följa företag är mest poppis bland 80- och 90-talisterna men även högt bland 00-talisterna. De flesta följer varumärken på Instagram.
Avslutningsvis säger 33% av svenska internetanvändare att de följer en influencer i sociala medier. Min gissning är dock att mörkertalet här är rätt högt eftersom många nog följer influencers fast de inte tänker på att de är influencers.
Var det något du fastnade vid som var extra intressant? Berätta i kommenterarna!
2 svar
Mycket intressant analys. Och många tankar som väckts tex om stories, räckvidden har gått ner med i snitt 75% under detta år. Med mina 8 år på IG så har jag lång statistik att jämföra med. Min strategi börjar klarna till del. Bloggen är navet igen efter några magra år med IG fokus.
Mer fokus på feed på IG och Pinterest som trafikdrivare men nu har du väckt tanken på youtube. Tack för en bra analys 🧐
intressan! visste inte att youtube är sa poppis.
men vad är med 60- och 70-talisterna? har det inte utretts?