”The September Issue” är dokumentären som modevärlden väntat på med andan i halsen. Skulle Anna Wintour äntligen komma ut ur garderoben som draken hon ryktas om att vara, eller skulle vinklingen bli en helt annan?
Ni som hade en önskan om en verklighetens ”Devil wears Prada” kommer dock bli besvikna. Jag kan avslöja att filmen inte handlar speciellt mycket om Anna Wintour (som porträtteras som otroligt smart och målmedveten, om än väldigt otålig) alls, utan cirkulerar istället, som sig bör, runt arbetet kring årets största nummer av amerikanska Vogue – septembernumret. Numret som är tjockt som en bibel och sätter ribban för hela modebranschen. Redan sex månader innan tidningen går till press börjar den rigorösa planeringen, de ändlösa plåtningarna och klipp- och klistrandet av layouten som helt faller under Annas bila.
Filmens största behållning är utan tvekan Grace Coddington, Vogues creative director. Hon är otroligt talangfull och rolig, och en av de få människor som faktiskt vågar säga emot Anna Wintour.
Filmen är mycket intressant och att kika in bakom kulisserna på Vogue är spännande, men som film känns den ojämn. Det känns som att den är gjord av någon som är väldigt intresserad av mode men kanske inte kan lika mycket om film. Tempot falierar ibland, men Grace räddar många av de långsamma avsnitten med sin kvickhet.
Om du är intresserad av mode eller tidningsmakande tycker jag definitivt du ska se den, annars kan du nog hoppa över.