Trysunda

Vi vet att varumärkesbyggande är viktigt. Och att de företagare som lyckas har ett solitt brand som följer med dem i de förändringar som de genomgår under företagets resa. Men ändå är det många som inte prioriterar detta.

Vi har alla sett det. Från att bli tillagd i en Facebookgrupp vi inte bad om att bli tillagda i, till en främlings kontaktförfrågan på Linked In, som snabbt efter godkännande resulterar i ett säljmess i inkorgen. ”Du kanske är intresserad av det jag har att erbjuda?”. Mja, inte om jag först inte är intresserad av dig.

Det är spännande att starta företag. Man tar sin passion och börjar tjäna pengar på den och man vill prata dagarna i ända om sin business. Jag fattar det. Men har du funderat på hur spännande folk tycker det är att lyssna på ditt säljsnack?

Jag har länge funderat kring och pratat om varför personligt varumärke är så mycket viktigare än ens business som egenföretagare och det handlar i slutändan om relation. En business är bara en organisation som erbjuder en vara eller tjänst. Ett varumärke är laddat med så mycket mer än vad du säljer. Det handlar om att lära känna de värderingar och den historia som du kommer ifrån. Först då byggs tilliten som är basen till ett väl inarbetat varumärke.

Så, här följer tre anledningar till varför varumärke är viktigare än business.

1. Vi litar på folk vi gillar

Om du inte är den enda som erbjuder din tjänst (och noll konkurrens bör göra dig orolig för om det ens finns en efterfrågan på det du säljer) så behöver du sätt att sticka ut. Kvalitet och pris är två egenskaper som man snabbt tar till i konkurrenssituationer men som egenföretagare är din starkaste tillgång du själv.

Vi gillar människor vi känner. Vi litar på människor vi gillar. Och vi köper från människor vi litar på. Ett varumärke byggs inte starkast på kvalitet och pris utan på att lära känna dig som egenföretagare. Om dina sociala medier bara fylls av sälj så kommer ingen lyssna som inte är intresserade av just det du säljer just nu.

2. Ingen bryr sig om din business

Mamma kanske, din partner och dina barn. Kanske ett par kompisar. Men i övrigt skiter folk i de allra flesta fall i hur mycket pengar du tjänar och hur din business faktiskt går. Det man bryr sig om är de känslor som associeras med din business och det är DET som är ditt varumärke.

3. Ett varumärke kan förändras

Som entreprenör eller egenföretagare är det inte alls säkert att du kommer göra samma sak om 5, 10 år eller ens om ett år. Med ditt eget personliga varumärke som bas så kan din business förändras men ditt varumärke ändå vara intakt. Se på influencers, de kan få från träningsprofil till mammabloggare till inredningsinstagram och ändå behålla sin publik, för man bryr sig om deras person, inte bara det de säljer. Med ett starkt personligt varumärke kan du göra samma sak!

Hur tänker du inför business vs varumärke?

4 svar

  1. Tusen tack för guiden! Den var till väldigt stor nytta! 🙂

    En snabb fråga: hur gjorde du för att få in valmöjligheten i ditt sign up formulär? Har sökt efter ett sätt att göra något liknande på min blogg. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Allt som hände i maj

Maj var månaden som ALLT hände. Verkligen typ allt. Vi gick från vinter till sommar, jag fick fiber (!!!) och en massa annat som bara

Hej och välkommen till en nystart!

I år har jag bloggat i 20 år. TJUGO ÅR! Fattar du? Helt sjukt. Inte riktigt än dock, började på hösten så det blir inte

Att utnyttja är inte att lyckas

Vet du vad som gör mig alldeles fly förbannad? Det är när företag hyllas som ”banbrytare” och ”framgångsrika” inom influencer marketing – när vad det

När blir man som influencer en sellout?

”Sellout” är ett ord som slängs runt rätt frikostigt när det kommer till influencers. Många stora profiler får höra att de är ”sellouts” på vartannat