3 siffror att mäta på Instagram

I veckans avsnitt av We Are Influencers blir det personligt. Eller nä, inte egentligen MEN min gäst är en av mina bästa vänner – Sara Öhman. Sara är nämligen väldigt bra på det här med data.

(Insert valfritt “jobbar med daaata“-skämt här.)

Min kärlek till data är ganska nyfunnen. Jag är en visuell person så jag tyckte mest det lät krångligt och svårt (growth hacking liksom?!) med en massa siffror. Men som Sara säger handlar det ju om vad vi kan lära oss om våra kunder och vår business genom att analysera siffror – så egentligen handlar det om beteende. Och om det är något jag tycker är spännande så är det mänskligt beteende. Och när man kan omsätta det i excelark, DÅ blir det sexigt. 😋

I avsnittet nämner Sara tre KPI:er (Key Performance Indicator = nyckeltal) som du kan mäta för att hålla lite koll på hur bra det går för ditt Instagramkonto.

1. Tillväxten av följare

Växer du stadigt eller har du planat ut? Enligt Sara ligger en bra tillväxt per vecka på 1%. För mig betyder det ungefär 145 följare i veckan, något jag faktiskt tar – de flesta veckorna (långt ifrån alla). Den här statistiken kan du hitta på bland annat Social Blade men även i din IG-statistik.

2. Räckvidd utanför våra följare

Hur många når du ut till som inte följer dig? Detta handlar om att träffa intressealgoritmen för att hamna på “utforska”-sidan genom att använda vissa element i dina bilder eller olika hashtags. Den siffran bör enligt Sara ligga på över 20% och den hittar du i statistiken för dina enskilda inlägg:

IG Statistik

PS. Det gör mina oftast inte. Jag fick leta för att hitta ett som funkade. 🙊

3. Frekvens

Hur ofta ser dina följare dina inlägg per vecka? Denna siffra är viktig för att veta hur intresserade dina existerande följare faktiskt är av ditt innehåll och tar del av det. Om du har en massa följare men ingen ser dina inlägg (eller vill se) så är ju inte det toppen.

Denna siffra får du fram genom att gå till din övergripande Instagram-statistik och klicka på siffran som anger hur många “konton som nåtts”. Sedan delar du exponeringar med “konton som nåtts”. I mitt fall 268 875/34 396 = 7,8.

Enligt Sara bör du ligger över 7 ggr här. 7-10 är bra med 10-15 är väldigt bra. Så just den här veckan såg det helt okej ut för mig!

Ser dina siffror inte ut som du vill? Fundera på vad det är som inte funkar.

  • Växer du inte tillräckligt stadigt? Fundera på vilket innehåll du gör för att attrahera nya följare. Se också över din biografi, är den tydlig för en ny följare? Om inte – spana in min guide nedan!
  • Når du inte ut i utforska-flödet eller bland hashtags? Testa nytt! Kolla vilka typer av inlägg som funkat, har flera bilder med till exempel en blå outfit funkat – testa det igen! Våga vara nyfiken och testa nya saker! Och bli inte nedslagen om det inte funkar, då har du i alla fall strukit något från listan!
  • Är din frekvens låg? Testa fler funktioner på Instagram! Gör du Stories? Testa Reels eller kör en livesändning. Ge dina följare alternativa sätt att upptäcka ditt innehåll.

 

Lyssna på hela poddavsnittet med mig och Sara i din poddapp eller här nedan.

 

Gillade du det här inlägget? Klicka hemskt gärna på hjärtat!

 

+3

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

Ett svar

  1. älskade detta avsnitt!!!
    jag har skitdålig tillväxt men jättehög frekvens, och mitt innehåll når ut till runt 20% nya följare. men tillväxten alltså, katastrof! gillade detta avsnitt väldigt mycket!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Elin, Clara och jag på Stora Influencerpriset

Ensam är inte stark

Ibland är man med kollegorna på flott kalas. Elin, Clara och jag på Stora Influencerpriset. Att jobba som influencer kan se ut som världens mest

Om att vara bekväm på scen.

Reklamsamarbete med Cellbes Foto: Madeleine Wejlerud & Emmi Holmer Idag tänkte jag vi skulle prata om att ta plats. Både fysiskt och mentalt. Det är