5 insikter från mitt samtal med Instagram

5 insikter från mitt samtal med Instagram

För en dryg månad sedan fick jag ett mail från en ”Media Expert with Meta” som undrade om jag ville ha personlig hjälp med min Instagramstrategi och efter att jag verifierat att mailet faktiskt var från Meta (kolla alltid mailadressen!) så hoppade jag på på en gång!

Under en halvtimme dök vi ner i allt från strategiska reels till hashtags och hur man skapar meningsfullt innehåll för att stärka sitt personliga varumärke och självklart vill jag dela med mig av de främsta takewaysen till dig!

Bygg relationer med Reels och karuseller

Reels är ett fantastiskt verktyg för att nå ut till nya följare, men också för att bygga en starkare relation med de som redan följer dig. Enligt Instagram är 3–4 reels per vecka optimalt och att du gärna kombinerar detta med ett par karuseller (flera bilder i ett inlägg) för att ge variation och skapa ett mer personligt band med dina följare.

OBS! Det viktigaste här är att vara konsekvent så vet du med dig att du bara kan posta två gånger i veckan, posta då helst samma dag och samma tid. Att vara konsekvent är enligt IG väldigt viktigt.

Viktigare än mängd – att vara konsekvent

Som sagt – att du är konsekvent är viktigt för Instagram! Om du kan, sätt upp ett schema som passar både dig och din publik – exempelvis att posta måndag, tisdag och torsdag kl 18:00 (generellt bra tider att posta). Det här gör att dina följare vet när de kan förvänta sig nytt innehåll från dig, vilket ökar chansen att de engagerar sig och kommer tillbaka för mer!

Hashtags – tydligen fortfarande viktigt?

Har du, precis som jag, undrat om hashtags fortfarande spelar roll? Enligt Meta-experten är de fortfarande ett värdefullt verktyg för att hjälpa Instagram förstå vad ditt innehåll handlar om så att rätt målgrupp hittar det. Det handlar alltså inte om att någon ska hitta ditt inlägg från en ”hashtagsida” utan se hellre hashtags som nyckelord (tänk sökmotoroptimering/SEO), för att Instagram lättare ska kunna kategorisera ditt innehåll.

Ett tips är att undvika övermättade hashtags (som #viral med miljontals inlägg) och istället använda mer specifika, relevanta ord med färre än 100,000 inlägg (kanske ännu färre på svenska).

Häng med i trender – men på dina villkor

När det gäller ljud och trender är det viktigt att hitta en balans. Jag fick tips om att hålla utkik efter ljud i den nya “ljud som trendar”-sektionen i ”Professionell översikt” i din profil, men att välja ljud som passar min egen stil och strategi.

Är du en av de som gillar att hoppa på nya trender eller föredrar du att vara den som skapar dem? Det finns inga rätt eller fel här, men se till att trenderna du väljer är i linje med din egen röst.

Blanda proffsigt och vardagligt

Vi har en tendens att fastna i en stil, men en blandning mellan personliga bilder, grafik och storytelling-karuseller är egentligen det bästa för att ditt innehåll ska vara intressant och engagerande. Du kan exempelvis testa en månadssummering med bilder eller ett kreativt inlägg som visar ”behind the scenes”.

Var personlig och låt dina följare få en glimt av ditt entreprenörskap – det är ofta då relationen till ditt varumärke blir som starkast!

Summa summarum: Om du vill växa och samtidigt hålla engagemanget uppe bland dina följare är en tydlig, konsekvent plan med en lagom blandning av personligt och nischat helt rätt väg att gå! Kanske är detta en bra utgångspunkt för att skapa en regelbunden innehållsplan inför nästa år? 😊

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

111. Att bygga ett medskapanade community med Julia Tuvesson

Julia Tuvesson, eller Tuvessonskan som hon är mer känd som, började sin influencerresa på Tumblr (det hör man inte varje dag!) där hon skrev alla sina blogginlägg på mobilen i början för att hon inte hade råd med en dator.När hon istället …