Det här med att komma ihåg att sälja

Linda Hörnfeldt

Att sälja blir lätt något fult. Något som associeras med dryga telefonförsäljare eller handelskillar med backslick som bara vill komma till avslut för att få plinga i klockan och kunna skryta för hela det öppna kontorslandskapet (ja, det är mina egna – upplevda – fördomar).

Att sälja är fult. Reklam är fult. Att tjäna pengar är fult. Att äta detta till frukost varje dag i landet lagom, blandat med marknadsföringens starkaste trend att skapa värde och ge bort sitt bästa gratis (jag är skyldig till att själv pusha för denna strategi) så har vi hamnat i en dålig spiral av att skippa den lilla detaljen som faktiskt gör att vi tjänar pengar – säljet.

Jag pratade med en kompis härom veckan som sa att hon fortfarande hade dåligt samvete när hon skickade fakturan, “det var väl inte så mycket, de kan väl bara få det gratis.” Och då har hon inte bara gjort säljet – hon har hon också gjort jobbet! Och ändå inte tycka att man ska ha betalt..?

Det här är ju ungefär den sämsta egenskapen man kan ha som egenföretagare. För utan säljet (och faktureringen) så ingen inkomst och inget företag.

Jag och Alex pratar om det här i det senaste avsnittet av “Vad fan håller jag på med?!”, om att någonstans “glömma” att sälja. Om att Alex nästan springer åt andra hållet hellre än att sälja. Spelar svår liksom.

Självklart behöver vi inte vara den där dryga säljaren som kränger fan och hans mormor. Men vi behöver ju inte göra det svårt för dem som faktiskt vill ha vår hjälp att köpa den av oss? Öppna dörren på glänt och släppa in dem? Inte bara säga “det här och det här borde ni göra i sociala medier” utan också lägga till “och vi kan hjälpa er med det”.

Lyssna för mer om call to actions och att faktiskt komma ihåg att sälja!

0

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

8 svar

  1. Nu vet jag inte om det är vår messengerkonvo du menar, men för att förtydliga så handlade det om en känsla som släpar kvar i skuggorna efter de år som jag förtvivlat gärna ville starta eget men mediabranschen hela tiden svarade: ” mmm, men gumman, du får förvänta dig att jobba lite gratis, du får ju en byline och det är värt mkt”, och inte om att jag faktiskt övervägde att strunta i fakturera och ge bort mina texter gratis. Jag har inte jobbat gratis på många år, men får ändå fortfarande ett milt ångestpåslag av att fakturera, trots att jag vet mitt monetära värde. Jobbar på det, men det sitter långt inne, men det sitter inte så långt inne att jag skulle låta bli att klicka skicka på fakturan

    1. Jag använde det för exemplet men har hört många säga ungefär samma sak. Och jag förstår precis vad du menar, jag trodde så klart inte du skulle skippa faktureringen. Det var absolut inte meningen att förminska dig! <3

  2. Nu har jag inte lyssnat på podden men SÅ bra påminnelse – jag träffar alltför många företagare som är rädda för/har ett starkt motstånd till sälj. Vilket håller företagandet tillbaka när möjligheten finns att med lite reflektion och mod, få det att blomstra. 💖

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Bland myggen i Dalarnas skogar

Där i början av juni tog jag bilen och åkte iväg på äventyr. Målet var Dalarnas djupaste skogar i närheten av Rättvik. Där skulle jag

Örnen har landat!

Hallå kompisar, jag har flyttat! Detta är första blogginlägget jag gör, officiellt som boende i Örnsköldsviks kommun på nästan 17 år! Jag flyttade från Övik

Vem bryr sig?

Härom dagen trillade den här ned på hallmattan – Therése Lindgrens nya bok “Vem bryr sig?”. Jag älskar omslaget! Therese ser så jädra ball ut

Min Bullet Journal

Jag upptäckte Bullet Journal i slutet av 2015. Hamnade i hörnet av YouTube med “plan with me”-videos och tutorials och blev kvar där en hel