”Gilla och dela”-tävlingarna dränkte under en tid inte bara mitt, utan de flestas, Facebookflöden. Företag nyttjade Facebooks funktioner på alla sätt och vis för att sprida sina tävlingar och irritationen bland både användarna och Facebooks ledning växte.
För ett tag sedan tajtade Facebook till sina tävlingsregler rejält. Förenklat så fick man i stort sett bara ha tävlingar på Facebook om man byggde en separat app för det, eller hade den på en extern site och länkade in från Facebook. Man fick inte på något sätt ha det som ett krav att användarna skulle gilla, dela eller tagga sig själva i någonting.
Nu lättar Facebook på de reglerna. Hur detta kommer sig är oklart, förmodligen blev det helt enkelt för mycket jobb att hålla koll på regelrbrytarna så istället så släpper man efter lite.
I sin blogg skrev företaget följande igår:
Now, promotions may be administered on Page Timelines and in apps on Facebook. For example, businesses can now:
-
Collect entries by having users post on the Page or comment/like a Page post
-
Collect entries by having users message the Page
-
Utilize likes as a voting mechanism
Numera är det alltså tillåtet att använda både like-funktionen som ett röstningssystem och att innefatta kommentarer i tävlingsmomentet. Man får dock fortfarande inte ha det som ett krav att deltagaren ska dela ett inlägg eller tagga sig, eller någon vän, i en bild som inte föreställer dem. Förenklat kan man säga att tävlingen måste ta plats på företagets Facebooksida och inte deltagarens Timeline.
Exempel
OKEJ
”Ladda upp en bild på ditt bästa semesterminne. Den bild som får flest likes vinner en iPad. Be gärna dina vänner rösta på din bild (detta är dock ej ett krav)!”
INTE OKEJ
”Tagga dig själv i bilden ovan och dela den med dina vänner för att ha ens chans att vinna en iPad.”
Vad betyder då detta? Kommer flödet åter igen att lusas ned av tävlingar? Jag tror inte det. Men jag tror att företag som satsar på att skapa bra innehåll för sina kunder kan göra fler spännande lösningar när det gäller tävlingar. Speciellt i och med att man får använda likes som röstningsfunktion.