Hur kommer influencers tjäna pengar i framtiden?

Hur kommer influencers tjäna pengar i framtiden?

Många frågar mig i intervjuer och paneler hur jag tror framtiden kommer te sig för influencers. Hur länge kommer ”flugan” hålla i sig och vad händer sen? Är annonsörerna med på tåget och vad kommer hända när nästa marknadsföringstrend kommer, kommer influencers vara passé då?

För det första, influencers kommer aldrig bli ”passé”. Titta på hur det sett ut i media så länge media funnits. Inflytelserika personer och kändisar har alltid använts i marknadsföring och jag ser ingen anledning att det skulle sluta nu. Sedan kommer garanterat både kanaler, strategier och profiler att förfinas och falla bort, precis som i andra medier. Men den här typen av marknadsföring handlar om långsiktiga relationer – inte en kortsiktig jakt på räckvidd och likes. Och ju fortare alla parter förstår det, desto bättre kommer det bli.

Kapa tredjeparten

Vad gäller influencers egen affär har min spaning väldigt länge varit denna – influencers kommer mer och mer att kapa bort ”tredjeparten”, alltså annonsören, och göra business direkt med sin publik. Linda Hallberg gör det redan med sitt sminkmärke. Kenza med sitt klädmärke Ivy Revel. Och nu när Patreon släpper bland annat en wordpressapp kommer så många fler ha möjlighet att göra affärer direkt med sina följare, även om de inte har rena produkter att sälja.

Gamers och YouTubers, speciellt de med en internationell publik, har länge jobbat med Patreon och donationer, något som till exempel är inbyggt i streamingplattformen Twitch. Patreon går ut på att du som kreatör kan erbjuda dina följare att betala en månadsprenumeration för att stötta dig, i gengäld kan du erbjuda exklusivt innehåll, livestreams och annat, det är bara fantasin som sätter gränser.

Min kära vän Jonna skaffade Patreon innan helgen, för bara 3-4 dagar sedan, och hon har redan 109 patrons, alltså prenumeranter som betalar minst $1 i månaden för att stötta henne. Det är så COOLT!  Kika in på hennes sida för att se mer om hur det funkar!

Tänk efter först!

Jag förstår att många känner nu ”det DÄR ska jag göra!!” och sätter igång och filar på er Patreon-sida. Jag kände själv så när jag såg Jonnas fantastiska sida. MEN. Att be folk att betala för att följa dig för ju också med sig ansvar. Ett ansvar som någonstans väger tyngst av allt. För när folk betalar så väntar de sig också något tillbaka. Så det kommer inte funka att slänga upp en Patreon-sida och tro att folk ska betala och du kan bara fortsätta som du gör. Du måste ha en strategi.

Jag ska intervjua Jonna om detta lite längre fram när hon kommit in i det hela lite mer. Men några punkter jag tycker att du ska tänka igenom först är dessa:

  • Varför ska man backa just dig på Patreon? Vad gör du som är unikt?
  • Vad kommer du att erbjuda dina prenumeranter som du inte erbjuder på dina andra kanaler idag (kanske får du ”flytta” några av dina etablerade koncept från blogg eller YT till Patreon?)?
  • Har du tid att underhålla en kanal till? En som dessutom ställer högre krav en de andra?

Med det sagt, jag tror Patreon (och liknande tjänster) kommer bli större och större och, om inte ta bort så i alla fall minska, ”samarbetspaniken” hos många kreatörer. Det kommer föra med sig en frihet att kunna skapa det innehåll man vill till dem som mest uppskattar det utan att tänka på någon annan.

Och vet ni, det är här det kommer visa sig vilka som har lyckats skapa ett riktigt community, en riktig relation med sina följare. En relation som är så pass genuin att följarna vill stötta med rena pengar. Detta kan komma att förändra allt.

14 svar

  1. Spännande spaning och jag tror du har helt rätt! Det kommer säkerligen (precis som redan verkar vara på G) ske ett maktskifte där influenserna har betydligt mer makt än annonsörerna. Ska bli spännande att följa utvecklingen!

  2. Superintressant verkligen, jag tänker nästan så att OM det nu är så att en influencer lyckas bra med sin Patreon och förfinar och stärker sitt community ytterligare så borde de väl också i förlängningen kosta mer att samarbeta med… kanske!

  3. Jag har saknat just det här. Har haft en idé kring detta länge men inte haft ett bra verktyg för det. Så under ”julledigheten” ska jag sitta och lära mig Patreon och se hur jag kan få min idé att bli verklighet. Inget revolutionerande på något sätt alltså men blir nu mer möjligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Fotografering för Social Brand Lab!

Häng med på hur det gick till när promotionmaterialet för Social Brand Lab blev till – från fotografering till grafisk design.

Herrejösses, det är ett recept!

Älskar när man har vänner som hör av sig och ba ”Linda, är du på kontoret? Vill du ha mat?” Å man ba ”EH JA!”