Förra veckan var jag på blixtvisit till Malmö för att närvara vid den allra första svenska renodlade konferensen för influencer marketing – IM Expo!
(Jag räknar inte mina egna konferenser BBCON (2016) eller The Influencer Convention (2017) för de riktade sig till kreatörerna, inte annonsörerna och byråerna. 😎)
Anyways!
Klockan tre på tisdag eftermiddag satte jag mig på tåget från Övik och på onsdag morgon klockan 07.38 var jag framme i Malmö! SÅ glad att jag valde att ta nattåget ner och ännu gladare att jag bokade egen kupé. Riktigt mysigt var det faktiskt även om det inte är helt enkelt att sminka sig och locka håret på ett tåg som rör sig. 🙈

Jag åkte direkt från stationen till Malmös fotbollsstadion där konferensen ägde rum. Det är alltid spännande att se vilken titel man får på sin badge och denna är jag mer än nöjd med!

Min programpunkt var först på agendan och jag intog scenen tillsammans med moderator Carin da Silva, Caroline Skogh, Head of Marketing på Ranktrail, Zeina Mourtada och killarna från Matkoma, Anton Lundell & Adam Åstrand.
Vi pratade ”Influencer Marketing, dåtid, nutid, framtid” och som vanligt kommer jag inte ihåg nånting av vad jag sa på scenen. Är dock rätt säker på att det var smart! Jag minns i alla fall att jag slog ett slag för bloggen och att äga sin kanal, känns som en passande punkt att lyfta här på bloggen.


Efter vår panel var det dags för Camilla Hamid och hennes samarbetspartner Preem att prata om hur man väljer rätt influencer och jag hann krama på henne en snabbis i green room där talarna förberedde sig. Zeina och Camilla, två av de bästa vi har i branschen alltså!

Det här är nånting som jag saknat SÅ sedan jag flyttade från Stockholm, men som det blivit ännu sämre utbud av de senaste åren i och med covid – att få träffa branschkollegor och vara NÖRDIG. Få prata om sidor av det här jobbet som man kanske inte lyfter offentligt för att det är inte så många som är intresserade, helt ärligt haha!

Dagen var full av spännande talare och diskussioner och allt mynnade egentligen ut i samma slutsatser; jobba långsiktigt och kvalitativt, trovärdigheten och relationen är det viktigaste och gemensam värderingsgrund och kreatörens frihet är avgörande för ett bra samarbete.



Min sidekick under dagen var Ylva! Vi träffades live första gången i somras när hon kom förbi en sväng under sin roadtrip och hon har den mest underbara torra humor som finns. Sjuuukt rolig person! Med andra ord en fröjd att hänga med en hel dag.

Efter konferensen blev det middag och jag fick de här snyggingarna till bordet! Camilla Fäldt som är Digital Marknadsansvarig på Hemmakväll, Zeina och Gustav från Jävligt Gott. Inte dåligt gäng att få äta god mat och dricka vin med.



God mat, musik, dans och bubbel och härliga människor. Det är inte något man är bortskämd med som introvert i Norrland så ju härligare när det väl händer!
Tack ProAd och IM Expo för att jag fick komma och grattis till ett grymt välgjort event!