Trendspaning – influencertrender 2018

Linda Hörnfeldt
Foto: Elin Kero

2017 var ett galet år. Influencer marketing var hypen, lycksökare dök upp på alla fronter och branschen började så smått finna sin väg. Just nu befinner vi oss i stormens öga, då var sak ska finna sin plats, praxis ska bildas och vi står med byggstenarna i händerna. Möjligheten att skapa förändring är vår och vi måste förvalta den makten med respekt och självsäkerhet.

Idag tänkte jag sia kring vad jag tror de stora trenderna för influencers och inom influencer marketing kommer bli nästa år. Jag har redan pratat lite om detta i Beaconomist men nu grottar vi ned oss!

Bloggen är död – länge leve bloggen!

Nej, bloggen är inte död. Bloggens hype är förbi och därmed kan vi som bemästrar kanalen börja bygga hållbarhet. De sociala mediernas algoritmer (som skruvats på IGEN nyligen och räckvidden har kraschat än mer) fuckar både oss och våra följare och visar bara upp vårt innehåll för ca hälften av de som valt att följa oss. Därmed säger inte heller ”100 000 följare” någonting överhuvud taget.

Det här har jag sagt i många år redan men jag säger det igen. De sociala kanalerna är bara hyrda, inte ägda. Vi har ingen kontroll över de förändringar som görs inom Facebooks fyra väggar och därför borde vi prioritera den kanal som vi faktiskt äger och har 100% kontroll över – vår webbplats. Detta betyder i det flesta influencers fall bloggen.

De sociala kanalerna är fantastiska för spridning men lägg krutet på bloggen, det är där dina besökare ska landa i slutändan för att du ska ha en chans att behålla dem i längden.

Live och Stories

Om Snapchat var förra årets hype så har Instagram Stories dragit bort mattan under dem. Sedan IG lanserade Stories har Snapchats användartillväxt gått från dryga 17% per kvartal till blyga 5%. Nu använder 250 miljoner användare IG Stories dagligen och den siffran väntas bara öka. Så hoppa på tåget!

Jag hör från både höger och vänster att folk mindre och mindre scrollar flödet på Instagram och istället tittar på Stories. Detta kan också vara en anledning till att räckvidden minskat så katastrofalt. Men det betyder också att det är här du borde vara! Stories och Live är vad vi vill ha – något som är äkta och här och nu, jämfört med en bild som postades för fyra dagar sedan men som du kanske tog för en vecka sedan.

Charmen med Live och Stories är just den låga inträdesnivån. Det krävs bara en telefon och någon form av ljus, that's it. Publiken har låga kvalitetskrav och du har en chans att bygga en ännu närmare relation till din publik. Tips! Använd omröstningsfunktionen, ett superenkelt sätt att engagera dina följare.

Maillistan gör comeback!

Nyhetsbrev låter inte supersexigt. Men det är inte vad mailinglistor handlar om, även om det är precis samma teknik. Att ha en maillista handlar istället om att knyta till dig de personerna som gillar dig och som vill följa dig, oavsett kanal. Åter igen, att följa någon i sociala kanaler är långt ifrån en garanti att man kommer se den personens inlägg men en persons mailadress is forever. Eller så länge man inte byter mailadress i alla fall.

Elin skrev en superbra artikel om maillistor i början av 2017 – läs den och bli omvänd!

Influencers skapar team

Influencers blir arbetsgivare – eller i alla fall beställare! Länge har de stora bloggarna slitit sitt hår över att hinna med allt vad yrket innebär tills någon en dag insåg att – vänta – jag kan ju anställa någon att göra det jag inte hinner med! Och anställts har det gjort – och det kommer det göras mer av.

Nu när det finns riktiga pengar att hämta i branschen och kreatörerna själva respekterar sitt arbete och sitt yrke tillräckligt för att expandera, då kommer det hända grejer. And I can't wait.

Micro är det nya svarta

Det är egentligen inte något nytt men nästa år kommer microinfluencers bli en ännu mer relevant spelare i branschen än tidigare. Microinfluencers är mindre och mellanstora influencers som tjänar delar av sina pengar på sina sociala kanaler till skillnad från macroinfluencers som tjänar hela sitt uppehälle så. De är ofta mer nischade och har en närmare relation med sina följare vilket gör att de uppfattas mer trovärdiga.

När kunskapen breddas och när mer avancerade verktyg kommer som gör det lättare att lokalisera relevanta microinfluencers, så kommer det segmentet bli relevant på riktigt. Content och SEO kommer bli mer intressanta faktorer när antalet följare inte längre står i fokus. Så vässa era mediakit och paketera era tjänster för nu kommer kunderna.

Vad tror du om min trendspaning? Har du något du vill lägga till?

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

22 svar

  1. Blir alldeles pirrig av att läsa detta, och tror du är väldigt rätt ute, såklart! Nu när jag tänker på det så är ju faktiskt instastories lite vad instagram var från början? Det var snapshots i nuet som inte redigerades mer än ett filter. Perfekta instagramkonton var ju inte majoritet från dag 1. Back to basic… 🙂

    Och det här med mejl, har precis startat upp och planerar att utveckla under 2018!!

    Men en sak jag är nyfiken på – vad tror du om podcasts och den närmsta framtiden?! Det känns som om alla gör det nu (inklusive jag själv).

    1. Väldigt bra poäng Jenn. Instagram är ju många gånger väldigt putsat idag och jag själv lägger stor vikt på att ha ett snyggt flöde. Det hindrar mig ju faktiskt lite då jag inte vill lägga ut vad som helst. Där kommer Instastories in perfekt för mig. 🙂

    2. Precis så!! Det känns närmare, mer äkta på något sätt. Back to basic!

      Poddar räknar jag inte riktigt in i sociala medier eftersom det är envägskommunikation. Dock tror jag absolut det kommer hålla vid, men bli mer nischat precis som allt annat. Jag hoppas det iaf! 😉 Så där är ni ju helt rätt ute!

  2. Tror att du är väldigt spot-on Linda, jag vill egentligen bara tillägga en sak gällande MicroInfluencers. Jag är en sådan och har fått ett par fina samarbeten i år. Dock upplever jag att det finns en skillnad, dem som vet exakt vad de vill och vad de kan förvänta sig. Ibland bara en länk i SEO-syfte. Men sen finns det dem som förväntar sig en konvertering på 20% av en microinfluencer. Jag har gjort samarbeten med en kund vars produkt kostar i snitt 99 kr och mitt inlägg 2500 kr ex. moms. Det innebär alltså att han på mitt inlägg skulle sälja 30 produkter för att ens gå break even, detta på enbart en helg. Det faller någonstans på sin egen rimlighet redan från början och den matematiken kan jag ju känna att en samarbetspartner måste göra. Jag vet vad jag har för trafik på min sajt men jag kan ju aldrig garantera någon trafik vidare. Äh, bara en tanke, men lite utbildning återstår nog kring vad Microinfluencers kan erbjuda och vad det faktiskt är man köper i ett sådant samarbete. Att jämföra oss med Adwords blir ju tokigt. 🙂

    1. Tack! Jag tror du har helt rätt, vi måste utbilda om styrkan i influencer marketing och den är långsiktighet och varumärkesbyggande, inte direkt konvertering. Heja dig!

  3. Ääälskar instastories! Jag kör precis som Jennifer skriver superbasic, ett foto när jag hittar något kul. Det är så befriande och jag kan verkligen vara mig själv på ett annat sätt! Är superspänd på att se hur det kommer utvecklas, om det stannar roligt eller blir prestationskrav på det också.

    1. Exakt! Åh va skönt att du känner så! Det blir också befriande för följarna på ett annat sätt, att du är mycket mer avskalad än i ditt flöde, som är skitsnyggt men välpolerat. 🙂

  4. Så bra inlägg!!! Jättekul att läsa (och tack för länken ❤️). Jag håller helt med dig!
    Det ska bli spännande att se vad som händer med youtube och video nästa år. Min förhoppning är: fler microinfluencers kompletterar med video/youtube vilket ger fler nischade kanaler! I dag handlar ju merparten av våra stora Youtubers kanaler om framförallt underhållning med vloggar och roliga collabs/tags mm. Jag hoppas på mer kunskap/instruktioner under 2018 för där känns den svenska youtube-scenen fortfarande lite underutvecklad.

    Jag tror poddhypen kommer stillas mer under 2018 och att vi förhoppningsvis kommer se fler kreativa sätt att använda formatet. Det har jag iofs pratat om i flera år nu, utvecklingen har gått åt det hållet men lite långsammare än jag tänkte.

    SÅ pepp på 2018 alltså!!!

    1. Tack (och varsågod <3 )!

      Jag håller helt med, skulle älska mer nischade kanaler! Har hittat en som BARA håller på med bullet journal och kalligrafi och älskar hur nördigt det är! Så jag ser också fram emot mer nischat!

      Vette fan vad jag ska tro om poddar. De har ju kommit "ner" till den stora massan nu så ja, hypen kanske kommer stillas men det kommer fortfarande finnas massor med poddar.

      HÅLLER MED! Pepp!

  5. Superbra inlägg! Det känns som man har satsat helt rätt och jag ser framemot 2018 efter att ha läst ditt inlägg! Det enda jag tycker fattas är. något om youtube, vad händer där? Stämmer det att majoriteten av allt innehåll på fb kommer vara rörligt? Hur viktigt är det att man finns på youtube?

    1. Tack! Och vad skönt att du är på rätt väg! Angående YouTube så ökar ju så klart trenden med video, som Elin säger så tror jag också mer på nischade kanaler och att målgruppen kommer bli äldre. Dock behöver inte video betyda YouTube, något som är viktigt att tänka på! Video tror jag är superviktigt att man blir bekväm med, sedan vilken plattform man använder, det får man känna sig för!

  6. Tror du vet precis vad du pratar om. Föga förvånande. Med risk för att vara alldeles för mycket i min bubbla men jag tänker att fördelen med podd och text är att det går att transportera sig samtidigt, video kräver stillasittande, om än på tuben. Det gör att jag tror att det formatet begränsar användandet lite. Det har också pratats om att video är det enda rätta vägen i några år nu och kanske är det så men som du säger, andra kanaler kan fortfarande finnas. Personligen är min utmaning att jag inte vet vilket videoformat jag ska skapa för att jag ska palla även den kanalen rent skapa innehållmässigt. Dags att anställa nån för noll kronor tror jag 🙂

    1. Tack snälla Linda! Jag tror att video i många fall kan användas som poddar, lite beroende på vad man tittar på! Jag skulle vilja att man kan släcka skärmen och ändå ha YouTube igång, mycket intervjuer och dylikt behöver man inte bild för.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

En lanseringslördag

Vilka galna dagar det har varit!  I lördags lanserade jag ju Social Brand Lab och körde mitt första LIVE webinar. Och vilken uppslutning! Ni var

Ett stort beslut med hopp om fotfäste

Vi kämpar alla med samma demoner, med samma känslor av otillräcklighet och osäkerhet. Vi vill alla älska, bli älskade, känna oss behövda och fylla ett

VIDEO: Min sminkrutin till vardags!

Inlägget innehåller annonslänkar – läs mer i min policy! I den här videon delar jag med mig hur jag sminkar mig till vardags, hur jag