Misslyckande.
Jag tänker ofta på det ordet och vad det innebär. Jag tror inte riktigt på misslyckanden som koncept och det är lätt att bli sådär klämkäck och babbla på om ”det finns inga misslyckanden, det finns bara tillfällen att lära sig”.
Och jag kräks lite av den klämkäckheten.
Men ärligt talat, det är lite så jag tänker. Jag delade en bild på Instagram Stories förra veckan med texten ”Staying positive doesn't mean you have to be happy all the time. It means that even on hard days, you know that there are better ones coming.”
Och det är klart att man blir deppig när inte saker går som man vill. När man missbedömt och folk inte vill ha det man erbjuder.
För det är det som precis hände mig.
Jag basunerade ut för några veckor sedan att jag skulle hålla en workshop den 21:a april, ”Kom igång med din maillista!”.
Jag gjorde mailutskick till min lista på 4000 pers. Jag skrev om det i sociala medier. Jag annonserade. Och vet du vad som hände?
Ingenting. Absolut ingenting.
Inte en enda människa anmälde sig.
Och i den här situationen är det ju väldigt lätt att man gräver ner sig och börjar vända och vrida på allt. ”Vad gjorde jag för fel?”, ”Varför vill ingen ha det jag säljer?” och den ännu mer populära ”Gör jag ens rätt saker? Ska jag inte bara ge upp och skaffa mig ett människojobb istället?”
Men vet du. Om man inte testar så får man ju aldrig veta. Jag tycker att det är superviktigt som entreprenör att våga testa nya vägar och prova nya saker. Det är ju det som gör att man lär sig och förhoppningsvis hittar man rätt fler gånger än man siktar fel.
Men vet du vad som är minst lika viktigt som att våga testa?
Att våga dra i handbromsen.
Säga ”det här funkade inte, nu gör vi något annat”. Att våga ställa om och därmed förhoppningsvis slippa kasta en massa tid och pengar på något som inte fungerade.
Jag kanske provar igen längre fram, men just nu var min publik inte så sugen på maillistor.
I senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!” pratar jag och Alex om just det här med ”misslyckanden” och att ibland våga satsa på fel häst. Lyssna nedan eller i din poddapp!
4 svar
Du kanske skulle kört på typ ”så får du kunderna på din maillista att köpa” eller nåt liknande. Jag är igång med min maillista, men vet inte riktigt vad jag ska maila ut om utan att det blir spammig reklam…
Hmm.. Jag tänker dock att det är en annan sak? Och att det handlar mer om den generella relationen och det har jag ju en massa i alla mina kanaler och främst i Social Brand Lab. 🙂
Jag läste faktiskt ditt mejl idag och förstod först inte att det kostade. Kanske folk är bortskämda med att få mycket gratis när det är online under kortare men specifik tid? 🤔
Fint att du delar med dig ändå Linda ❤️ Det är också en av rädslorna jag har, att jag ska lägga tid och kärlek och energi på något och tänk så vill ingen ha det sen? Men viktigt att se att andra också går igenom misslyckanden och att det är en del i processen.
Och kom ihåg allt du skapat som varit succé!
Men det är ju det – allt jag skapat har varit LÅNGT ifrån succé. Och det behöver det inte vara! Men man måste ju få testa för att hitta succéerna. 🙂