Så dubblade jag antalet följare på Instagram på ett år

En av de vanligaste frågorna jag får är ”hur får jag fler följare på Instagram?”. Och även fast antalet följare inte säger någonting hur bra business du kan göra på din kanal (utan egentligen mest är till för att stryka ditt ego medhårs) så är det så klart så att ju större publik du har, desto bättre förutsättningar har du för ökade intäkter.

I höstas gjorde jag en högst medveten och väldigt tydlig ändring i min strategi för Instagram. Och det gav resultat. I slutet av april 2020 hade jag ca 7500 på Instagram. När jag spelade in den här videon hade jag 14500, alltså en ökning på nästan det dubbla på ganska precis ett år.

Under det här året har jag implementerat ett antal nya strategier för att förtydliga mitt varumärke för att nå den publik som är intresserad av vad jag har att säga. Men vad gjorde jag? Det ska jag berätta för dig.

1. Nischade ner mig – ännu mer

Mitt första steg var att bli solklar över min målgrupp och vad jag vill hjälpa dem med – min kärna. Och min kärna är att jag vill inspirera fler till att våga satsa för att få leva ett liv de älskar. Med sina egna styrkor och förutsättningar. I grunden handlar det väldigt mycket om att hitta just de styrkorna och våga kliva ur sin egen väg. Det är ju oftast vi som lägger krokben för oss själva.

Många ser dock inte det här målet så tydligt för sig utan tänker att de vill jobba med sociala medier, som influencers eller på något annat sätt med sitt personliga varumärke. Så det pratar jag om. Samtidigt som jag också visar och pratar om hur mitt eget drömliv ser ut. Och mitt drömliv innefattar inte några privatjets eller lyxvillor på Marbella utan en liten villa på den norrländska landsbygden och några höns. Ganska mycket mer relaterbart för de flesta.

Detta betyder också att jag inte bara pratar om sociala medier i mina kanaler. Men det är där jag fokuserar på att dra in nya följare – så att det är tydligt vad de får.

2. Skapa delbart innehåll

Om du hänger med mig på Instagram har du säkert märkt att jag lagt upp mycket mer grafiska inlägg där det senaste halvåret. Detta är något som gör att folk delar och sparar mina inlägg i en mycket högre utsträckning än tidigare. För när jag bjussar på ett inlägg där jag lär ut något eller ger tips, om du delar det till dina följare så har ju du i din tur bjussat dem på något värdefullt – utan att själv behöva skapa något.

Och tänk själv – vad är större chans att du delar? En grafisk bild med ett tips eller citat – eller en bild på mig? Jag tror svaret är ganska självklart (lovar, jag blir inte kränkt 😉).

3. Satsa på Reels

I genomsnitt når inläggen i mitt flöde ca 70% av mina följare. Men om du tittar på mina Reels så är antalet visningar ofta det dubbla av antalet följare jag har, alltså 200%. Jag har Reels som sträcker sig ända till 180 000 visningar! Därför bör du satsa på Reels.

Instagram trycker alltid lite extra på sina nya funktioner. Och även fast vi haft Reels nu i nio månader (lanserades brett den 5:e augusti) så är det många fler som tittar på de korta videoklippen än som producerar dem – alltså finns fortfarande en stor möjlighet här till att synas för en ny publik och därmed knipa nya följare!

Fokusera på utbildande eller väldigt nischat innehåll med en humoristisk twist så kommer det gå finfint!

4. Haka på aktuella händelser

En anledning till att jag växte mycket i december/januari var att jag var väldigt aktiv i diskussionen kring NAKD och hur de behandlat sina influencers och anställda. Mitt inlägg om #nakdgate fick enorm spridning och visades för över 50 000 människor.

Men det är bara ett exempel. Att engagera dig i aktuella händelser och prata om sådant som gör dig förbannad, det engagerar folk! Folk som kanske blir lika förbannade över samma sak men inte har lust/ork/privilegiet att kunna prata ut om det på samma sätt.

Så, säg vad du tycker, det kommer dra till sig personer som brinner för samma sak som du – och rensa bort de andra.

5. Använd alla Instagrams funktioner

Instagram vill ju hemskt gärna att du använder alla funktioner de har byggt till dig. Flödet, stories, live, IGTV, reels – har jag glömt något?

Och förutom att algoritmen kommer uppmärksamma dig lite extra om du sprider ut ditt innehåll över de olika funktionerna så kommer du förmodligen nå olika personer med dem. Vissa gillar Reels jättemycket medan andra helst kollar på livesändningar. Så se det som att du helt enkelt möter dina följare där de är!

Och det var det! Är det något tips du kommer testa redan idag? Let me know!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

6 svar

  1. Kom på att jag inte testat alla funktioner på Instagram ännu när du pratade om det i videon – tog på stört tag i det och gjorde min första guide. Kom på att jag kan ha guiderna att skicka till människor som vill ha tips på ställen att uppleva i Gränna samt tips på platser att cykla på – jag hinner inte med att svara alla ordentligt vilket gör mig till en drygröv, det här kan vara lösningen.

    Tycker du är så grym som är så bjussig med kunskap och tänk. Tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Vad är personligt varumärke för något? Vad består det av och varför ska man ha ett? Vill du jobba som influencer eller marknadsföra ditt företag

Vlogg: Bakom kulisserna på fotoutflykt!

För några veckor sedan var Rania på besök och vi spenderade en dag full med fotoäventyr, en föreläsning i stan och sedan ölprovning på kvällen.

Vlog: Golvläggarfest!

Tjohoo! Här kommer äntligen vloggen från golvläggningen (som du ju fick se i bloggform redan för en månad sedan)! Det är tydligen inte helt lätt

Vlogg: Renoverar mitt sovrum!

Hej och välkommen till mitt nyrenoverade sovrum! Häng på från utriven garderob till ny tapet och ny platsbyggd klädplats. Nu åker vi!