Härom dagen blev jag taggad i ett inlägg på Instagram som fantastiska Sara hade skrivit. Sara är någon jag verkligen ser upp till, respekterar och imponeras av. Hur hon driver sin business utan att göra avkall på ett uns av sin integritet och sina principer och samtidigt briljera med sina affärsmodeller. Jag vill bara göra det klart här och nu. Hon är min idol. <3
Sara hade lyssnat på ”Vad fan håller jag på med?!” där jag och Alex i förra veckans avsnitt diskuterade Instagram och hur man kurerar sitt innehåll för att nå ut. Att det är vanligt att tidsinställa inlägg och redigera sina bilder för att få ett inspirerande flöde. Att väldigt få bilder är tagna här och nu utan mycket planering ligger bakom.
Sara höll inte med.
Visa det här inlägget på Instagram
Idag lyssnar jag på jättebra podden Vad fan håller jag på med av @lalinda och @alexandrabylund som jag uppskattar mycket. Men idag håller jag inte med om en grej och vill testa på er, mina härliga följare. Enligt podden är det nästan stört omöjligt att vara professionell influencer och leva på det, med växande konton, och ha ett Insta-konto som är typ 100 procent här och nu, utan att schemalägga och finlira med innehållet. Jag tror det är fel. Eller, jag vet att det är fel. Mitt Insta växer hela tiden och har bra räckvidd och engagemang, skulle vara större dock om jag själv avsatte mer tid för dialog. Jag skulle dessutom kunna ha en stor intäkt här genom sponsrade inlägg, men det har jag konsekvent valt bort eftersom jag tycker det urholkar mitt varumärke. Dock har jag aldrig schemalagt eller finproducerat ett enda inlägg. Vad tycker du om ett flöde som detta, där en emellanåt halar upp telefonen och delar en bild som säger något om vad jag gör just precis nu? Som att städa tvättstugan tex. Jag upplever att det i min målgrupp är just precis det här som uppskattas, också av mig som både mottagare och producent. Och by the way så har jag en kanonfin stund med mitt städ och jättebra podd som ger mig massa idéer. Stort tack för inspirationen tjejerna! #influencer #vardag #tvättstuga #skillnadensträdgård
Ett inlägg delat av Sara Bäckmo – Skillnadens (@skillnadens)
Med detta som grund ställer Sara frågan till sin publik;
”Vad tycker du om ett flöde som detta, där en emellanåt halar upp telefonen och delar en bild som säger något om vad jag gör just precis nu?”
Detta i motsats till, som hon uppfattade det, vår tanke att det är omöjligt att ”vara professionell influencer och leva på det, med växande konton, och ha ett Insta-konto som är typ 100 procent här och nu, utan att schemalägga och finlira med innehållet.”
(Jag vill dock poängtera att jag aldrig sagt att något är omöjligt, men helt klart ovanligt.)
Jag förstår Saras frågeställning och jag tycker själv att hennes konto är uppfriskande avskalat och här-och-nu. Men hela grejen gav mig lite ont i magen. För ungefär så här lät det i kommentarerna:
”Här och nu och den sanna sanningen uppskattas! 🙏✨❣️”
”Du som vi lever i verkliga livet och försöker inte visa upp en polerad värld där ytan är viktigast och det är därför vi gillar dig och det du visar.”
”Ditt Instakonto är bäst! Du lever och visar verkliga livet! Det är ju så det är! Vem vill leva i en fake world?”
”Det är för att du är en ”riktig” människa som gör det värt att följa dig. Uppskattar att du inte sålt din själ.”
”Ja tack!! Sund influencer med ett riktigt liv❤️”
”Uppskattar att du INTE sålt dig till diverse varumärken, även om jag försöker o inte döma dem som har lite annonssamarbete ibland.. kan förstå den sidan också, även om jag aldrig (i princip) väljer o gilla en bild som är sponsrad. ”
Detta är bara ett axplock av de 250 kommentarer som strömmat in till det inlägget, vilket åtminstone betyder en sak – det här ämnet engagerar. Och ALLA älskar Sara. Och jag förstår det!
Men det finns ju en annan sida till myntet. Sara må inte kurera sitt instagramflöde, men hon planerar sin blogg och sin YouTube väldigt väl. Då kan man vara lite mer ad hoc med instagram – grunden till relationen och expertisen är redan primärt byggd på annat håll. Och hennes affärsmodeller bygger inte på samarbeten med andra företag – men hon säljer ju sina egna produkter. Det är ju reklam? Allt det kanske inte spelar någon roll för det är ju hur man uppfattas som räknas, men ändå lite intressant att fundera på?
Men jag återkommer till det.
Vad är äkta egentligen?
Är jag mindre äkta för att jag redigerar mina bilder och tidsinställer dem till en viss tid för att algoritmen ska låta så många som möjligt av mina följare att se dem? Lever jag i en mindre verklig värld för att jag inte lägger upp mina bilder samma dag som de är fotade? Har jag sålt min själ för att jag gör reklam för ett varumärke jag gillar och ändå använder?
Eller är jag bara en professionell kreatör som vill skapa kvalitativt och inspirerande content till de som valt att ge mig en plats i sitt flöde?
(Sedan är jag överdrivet ”äkta” i mina Instagram stories istället där allt är super”verkligt” och ”sanning” rakt upp och ner. Bara så ni vet.)
Och det är klart att man både kan vara äkta och planera lika mycket som man kan vara spontan och verklig. Men vad man inte kan vara är nonchalant med sina följares förtroende.
Det här handlar egentligen inte om Sara eller om mig, det här handlar om följarna – kunderna – och hur de uppfattar landskapet idag. Folk är reklamtrötta och börjar dra samarbeten hos influencers över samma kam som all annan reklam.
För varje tillfälle som en följare suckar och tänker ”ännu mer reklam” för att du slängt upp ännu en semirelevant produkt i ditt instagramflöde med tillhörande rabattkod, varje sådan gång tullar du på det förtroendet den följaren har till dig. Och det förtroendet är det enda kapital du har. För kommer den dagen då följaren klickar ”avfölj” då hen anser att du tar mer värde än du ger, då är din business på väg åt fel håll.
Min poäng? Så länge du är genuin och dina följare gillar det du gör så spelar det ingen roll hur du presenterar ditt content. Men tänk på det här med att sälja – för varje gång du gör det så använder du förtroendet du byggt upp. Och är det då inte bättre att du säljer något du själv gjort än någon annans varumärke?
Där vinner Sara varje gång.
Mindre äkta?
16 svar
Jag tyckte också att det blev en lite orättvis vinkling på det där inlägget. Det är ju knappast en slump att det rasar in tusentals följare till just Saras instagram, utan beror ju som du säger på att hon redan har en stor och fantastiskt proffsig blogg och Youtube-kanal. När man känner till en persons proffsiga sida och ser upp till denne blir det ju plötsligt intressant att ta del av det här vardagsnära, att se att den där kändisen är ju egentligen precis som jag. Då blir det bra innehåll. Men om man som t ex jag gör nu, börjar helt från noll, ska man ju inte inbilla sig att samma förutsättning råder. Vem skulle vara intresserad av min stökiga tvättstuga liksom?
Det handlar ju väldigt mycket om personligheten men också om att ge det en vinkel som är rolig/intressant/informerande. Men man måste också tro själv att man är intressant tror jag och det är det svåraste av allt!
Älskar det här inlägget. Jag är inte jätteförtjust i Instagram men tycker det du säger gällande förtroende och sponsrat innehåll är sååå viktigt <3
Tack!! <3
Älskar ämnet och älskar sociala medier! Jag bor i Spanien och är med i en blogg-grupp här, vi ska faktiskt ta upp det här ämnet om content på en samling snart, jag ska lyssna med spänning på hur dom ser på det! Linda jag har egentligen en fråga som är helt off topic, men vet du om det finns ”Influencers of Sweden” motsvarighet i Norge? Har sökt men inte hittat nåt på nätet så tänkte höra om du som är i svängen kanske hade mer kunskap?
Älskar eran podd!! Hjälper massor för en nybörjare i den här media världen! 🙂
Åh va spännande!
Nej tyvärr, jag tror inte att det finns något liknande. Du kanske vill starta? 🙂
Och TACK! <3
Amen på den.
Jag håller en stramare profil på ig och är mer personlig i bloggen faktisk. Orkar inte med alla hyllningar och kärleksinlägg när folk får se mitt face på ig, emellanåt. Vad är d med folk å selfies? Det måste ju finnas annat som är intressant än mitt face.
Hahaha! Bara du kan vända kärleksinlägg och hyllningar till något negativt. 😉 Och du har ett rätt najs nylle liksom!
jag tror att behind the scenes lockar som fenomen. det var mina fem cent på ämnet som man verkligen kan prata hur mycket som helst om. inget är rätt och fel men det vore konstigt om hon inte skulle få rungande medhåll på ett påpekande hon gör – för det är ju hennes fans som följer henne. precis som dina fans följer dig. följer man henne så gillar man hennes content, det vore konstigt om hennes följare därför skulle önska något annat.
Håller helt med dig! Behind the scenes är superspännande OM personen är intressant sedan innan tror jag. Eller så tycker vi bara om att relatera till människor.
Vad bra du skrivit här tycker jag, om ett klurigt ämne. Jag tror, som Maria, att det är närvaron av det väldigt proffsiga som skapar utrymmet för det väldigt vardagliga i det här fallet.
Sen finns det de som gör en grej av det vardagliga, dvs att det är nischen, och säkert kan få många följare pga det, som tex den där gruppen på facebook där folk visar sina verkliga hem med stök och allt. Men då är ju budskapet också just det.
Jag tror det behövs en mix av inspiration (dvs kurerat innehåll), personlig kontakt och inblickar i att vi alla faktiskt är vanliga människor.
Tack! Håller helt med dig. <3
Mycket intressant! Självklart kan flöden bli ”för perfekta” och det kan jag tänka mig att en del ledsnar på. Men jag skulle också säga att det är väldigt svårt att bygga ett följande på instagram och inget var redigerat eller planerat. Sen håller jag helt med dig om att stories är ett finfint sätt att väga upp ett stylat flöde. Tänker även, som du skriver, att det är väldigt stor skillnad på om man har sitt huvudsakliga flöde någon annan stans, eller huvudsakligen på instagram, att det påverkar mycket vad man kan och inte kan göra för att få följare.
Intressant inlägg hur som helst!
Tack!! Och bra tankar från dig, håller helt med!
Nja, alltsa för mig är allt reklam, man märker ju direkt att det är reklam, samarbete, ’relevant content’ (relevant till vem?), bloggandet, tips, influencing eller vad det nu heter…det är till för att få folk att köpa, köpa, köpa! eller så tar man sociala media att visar hur jäkla bra man är vilket otroligt liv man har osv. och gör därmed reklam (igen) för sig själv.
Varför behöver man det om man har ett äkta och genuint liv?
Intressant input! Men då undrar jag, vad är det som säger att man INTE har ett genuint liv bara för att man jobbar med sociala medier? Och vi alla gör ju ”reklam” för oss själva enligt den tesen bara genom att finnas i sociala medier.