Vad är en microinfluencer egentligen? I det senaste avsnittet av min videoserie ”Tips från Influencercoachen” reder jag ut både det här hypade begreppet och förklarar lite kring hur jag ser på olika varianter av influencers.

» Se tidigare avsnitt av ”Tips från Influencercoachen” här!

Jag brukar säga att det finns tre olika varianter av professionella influencers – alltså profiler som de facto har det här som sitt jobb och tjänar pengar på det.

Celebrity influencers

Som namnet skvallrar så är detta profiler som i första hand är kända för något annat än sin närvaro i sociala medier. De kan vara skådespelare, artister eller sportprofiler men gemensamt för dem är att de har ett annat primärt jobb än sina sociala medier.

Många marknadsförare tar tyvärr sikte på det här segmentet när de letar influencers – helt enkelt för att de vet vilka profilerna är. Men det betyder ju långt ifrån alltid att den profilen är den bästa matchen för deras varumärke. Snarare tvärtom, en person som har ett annat primärt jobb än sina sociala medier tenderar ju att kanske inte lägga lika mycket själ och krut i detta sekundära jobb. Dessutom är inte heller målgruppen alltid den mest engagerade utan är ofta bara ute efter att spana bakom kulisserna på kändislivet.

Native influencers

Den här gruppen influencers utgörs av personer vars primära fokus ligger på sina sociala kanaler. Deras ”claim to fame” kommer alltså från bloggar och sociala medier, det är därifrån de är kända. Hit räknar jag bland annat Kenza och Isabella Löwengrip.

Under gruppen ”native influencer” hittar vi två olika segment – macro och micro.

Macroinfluencers

Här finner vi profiler vars primära jobb utgörs av sin närvaro i sina bloggar och sociala medier och att skapa innehåll till dessa. Det är deras heltidsjobb att vara influencer helt enkelt! Majoriteten av deras pengar kommer från annonsering av olika slag med det finns ofta även någon annan typ av inkomst, till exempel från bokskrivande eller produkter av olika slag.

Här hittar vi bland annat profiler som Sandra Beijer, Josefin Dahlberg och Margaux Dietz.

Tips från Influencercoachen - episod 5

Microinfluencers

Dessa omtalade microinfluencers! De här personerna är profiler som tjänar delar av sin inkomst via annonsering i sina sociala medier men kan inte ännu räkna det som sitt heltidsjobb. Kanske har man ett ”vanligt jobb” på sidan av eller så driver man eget företag och tjänar delar av sin inkomst från konsultande eller andra typer av tjänster. I den här gruppen räknar jag in mig själv till exempel!

» Lyssna på den senaste säsongen av ”We Are Influencers” där vi fokuserar på just microinfluencers!

Hur stor behöver man vara för att räknas som microinfluencer? Jag brukar säga att man åtminstone bör ha ett par tusen följare på instagram eller läsare i månaden på en blogg för att räknas som microinfluencer, men det beror mest på om du når en kritisk massa människor för ditt budskap så att din kanal är kommersiellt gångbar. Är du till exempel starkt nischad behöver din följarskara inte vara lika stor för att du ska kunna tjäna pengar på den.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

La Linda till EU-parlamentet?

Igår fyllde jag ju år, som du kanske vet (tack för alla grattishälsningar på alla kanaler, puss!!). Samtidigt firade ju alla andra den enda dagen

Vecka 32 – Sensommarens vackra skrud

Det är augusti och den här veckan har den extrema värmen gett med sig och lämnat plats för lite mer humant väder för mig med