Det händer mycket i vår favoritapp – Instagram! Under året kommer en speciell kontoprofil för dig som är influencer, du kommer kunna skapa egna filter och IG testar officiellt att dölja hur många likes dina bilder får 😱.
Läs vidare för mer om de fem mest spännande nyheterna från F8, Facebooks konferens för utvecklare, som ägde rum för några veckor sedan.
#1 – Donationsstickers i Instagram stories
Du kan redan ställa frågor, hålla tävlingar och omröstningar i Instagram stories. Under året kommer Instagram att lansera en donationssticker som även gör det möjligt att samla in pengar till välgörenhet i appen.
Den är ännu inte tillgänglig i Sverige men förväntas, likt ”insamlingar” på Facebook, göra det möjligt för ideella organisationer att mycket enklare kunna nå och konvertera sin målgrupp till givare i sociala medier.
#2 – Nyhet för influencers och kreatörer – ”Creator profile”
Redan i början av året kom information om att Instagram testade en ny sorts kontoprofil på plattformen – ”creator profile”. Detta är, liknande Instagrams businesskonton, en ny typ av profil som erbjuder speciella funktioner och statistik, specifikt för Instagrams VIP-personer – influencers.
”Creator profiles” är anpassade får ”offentliga personer, artister, konstnärer och influencers” och genom att välja den här typen av profil får du som användare tillgång till flexibla profilkontroller, enklare meddelandefunktioner och fler verktyg för tillväxt. Ett av dessa verktyg är ”Instagram Creator Studio”, en desktopfunktion med många analysfunktioner, inklusive engagemangsstatistik, där din publik är online och information om målgrupp.creato
Funktionen är just nu i beta och ännu inte tillgänglig för allmänheten och ryktet säger att profiltypen enbart kommer att vara valbar för influensers som nått en viss nivå, liknande gränsen för ”swipe up” i IG Stories där du måste ha 10K för att få tillgång till funktionen.
#3 – Shoppa av influencers på instagram!
Den här är spännande, speciellt för oss som jobbar med sociala medier! Instagram håller nämligen på att testa en dedikerad shoppingtag som kommer låta influencers tagga produkter så att följarna kan köpa dessa utan att lämna appen.
Detta är så klart en game changer för influencer marketing då det betyder en möjlighet att länka ut ur appen utan att hänvisa till ”swipe up” eller ”länk i profil”. Det återstår dock att se hur detta kommer funka rent praktiskt och hur ersättningsmodellerna kommer se ut, samt hur mycket Instagram själva vill ha av pengakakan.
#4 – Skapa dina egna Instagramfilter
En av de största nyheterna på F8-konferensen är att Facebooks Spark AR Studio (programvaran som företag och designers använder för att skapa filter på IG Stories) snart kommer att bli tillgänglig för alla!
Detta betyder att du i teorin kan skapa dina ena Stories-filter men jag tror att de som kommer ha mest användning av detta är varumärken som kommer kunna göra det möjligt att ”prova” deras produkter (som kläder och smink) i ett AR-filter.
#5 – Instagram testar att dölja likes
Den här har varit en snackis ett tag nu! För några veckor sedan började bilder cirkulera som visade att IG testade en ny funktion som följer hur många likes en bild fått.
Enligt Adam Mosseri, boss på Instagram, är den nya funktionen en del av Facebooks mål att göra sociala medier till en ”mindre pressande miljö”.
”Vi vill att folk ska oroa sig mindre för hur många likes de får på Instagram och lägga mer tid på att skapa kontakt med människor de verkligen tycker om,” sa Mosseri på F8.
Det här är så klart en massiv förändring i appen, en som jag personligen inte riktigt landat i hur jag tycker om än. Jag tänker att det blir svårare för företag att avgöra kring influencers man vill jobba med om man inte vet engagemangsgraden utan att fråga dem?
Du som kontoägare kommer dock fortfarande att ha tillgång till informationen kring din egna statistik och dina egna likes.
Vad tycker du om de nya funktionerna? Vad är du pepp på och vad känns lite mindre spännande?
6 svar
Jag fick möjlighet att ändra till ”creator profile” för ett tag sen och tänkte att det skulle vara spännande att testa. Men så fick jag reda på att man då förlorar möjligheten att använda sig av schamläggning via t ex Later eller Iconosquare så jag har valt att avvakta med det. Annars blev jag väldigt sugen att testa när jag såg att jag kunde ändra det.
Ja, det är väl egentligen den enda stora nackdelen. Och jag undrar hur de tänkt där? Det är ju en skitviktig grej för oss som jobbar med det. MEN jag tänker att de kanske har en egen schemaläggningsmöjlighet då?
Att dölja antalet likes officiellt känns ändå som en relativt vettig sak. Just för att hindra pressen. Fast samtidigt; ser man det själv kanske det inte har den effekten (?)
En annan sak jag bara fick en fundering över;
”Funktionen är just nu i beta och ännu inte tillgänglig för allmänheten och ryktet säger att profiltypen enbart kommer att vara valbar för influensers som nått en viss nivå, liknande gränsen för ”swipe up” i IG Stories där du måste ha 10K för att få tillgång till funktionen.”
Om det varit så mycket fokus på microinfluensers och hur de ofta är viktigare än antalet följare; varför känns det här som ett steg ”tillbaka” i det? (Fast kanske svårt att filtrera på annat sätt…)
Kram M
Man kommer ju kunna se det själv men måste i alla fall klicka på bilden för att se antalet likes. Så det blir inte upptryckt i fejset på en!
Jag tror det är för att det just är svårt att filtrera på annat sätt men då blir det också svårare att komma åt problemet med det som köper fejkföljare. Vi får vänta och se hur det utvecklas!
Oj spännande! Hade hoppats på att ”swipe up” funktionen hade blivit tillgänglig för alla 😀 Blir oavsett spännande att se hur allt utvecklas, tror åtminstone att dölja likes funktionen kommer röra om lite. Känns ändå kul med lite förändring! Undrar dock om och hur det här kommer påverka räckvidd / engagemang….
Spännande onekligen! Och ja, det återstår ju att se, det kommer röra om i grytan iaf! 🙃