6 frågor du bör ställa dig själv om du vill bli influencer


Inlägget innehåller en annonslänk till Bokus. 


Vill du bli stor på sociala medier? Ha tusentals följare, jobba på dina egna villkor och samarbeta med stora varumärken? Jag hör dig.

Att vara sin egen chef och skapa som jobb, det är fantastiskt. Men det är också väldigt hårt jobb. Så innan du ger dig in i en väldigt tuff bransch med väldigt höga krav, fråga dig själv de här sex frågorna.

1. Varför vill jag bli influencer?

Det här är den viktigaste frågan av dem alla. För med fel inställning kommer du aldrig att lyckas. Så, vad menar jag med ”fel” inställning? Om du svara JA på påståendena nedan så är du förmodligen inne på fel spår.

  • Du tycker det verkar nice att få gratis prylar hemskickade och bli inbjuden till event.
  • Du vill bli ”känd”.
  • Du vill tjäna pengar och tycker att sociala medier verkar som ett enkelt sätt att göra det på.

Att jobba med sociala medier är svårt. Det tar massor med tid, kräver att du ger mycket av dig själv, att du kan fota, skriva, filma och klippa och det är ofta ganska ensamt.

Med det sagt är det också fantastiskt men ingen som jobbar med det skulle kalla det ”enkelt”. Att hitta ditt eget ”varför” är grunden till allt som kommer efter så det är väldigt viktigt att du reder ut det för dig själv.

2. Vad har jag att säga?

Internet behöver verkligen inte en lifestyleprofil till som pratar lite om mode, lite om smink, lite om träning och lite om inredning. Ja jag VET att de största inom branschen gör det men det var inte där de började. Kenza var en av våra första modebloggare. Ida Warg började som träningsprofil och Therese Lindgren började göra sminkvideos. De hade alla en nisch.

Men idag räcker det inte heller att ha ”mode”, ”träning” eller ”smink” som sin nisch. Idag måste du har något mer. Du måste ta platsen som expert inom ditt område och ha ett budskap eller en åsikt som sticker ut. Du måste ha vad jag kallar för en krok, en kärna.

Men vad menar jag med det? Jo, till exempel Linda-Marie Nilsson. Hon pratar i grund och botten om att älska sin kropp oavsett storlek. Hon har till och med etablerat en hashtag och en Facebookgrupp under uttrycket ”Alla storlekar är vackra”. Sedan bygger hon sitt varumärke runt det, med kläder och smink och resor. Men kärnan finns alltid där.

I mina kanaler är det entreprenörskapet som är kärnan och det faktum att jag drivs av att se andra lyckas. Av att hjälpa (främst) kvinnliga kreatörer hitta sin röst, sin väg och briljera i sitt företagande. DET är min drivkraft. Sedan pratar jag så klart om att bo på landet, om body positivity och lite annat smått och gott. Men jag kommer alltid tillbaka till kärnan.

3. Vem vill jag prata med?

”Alla” är fel svar. För att veta vilken typ av innehåll du ska göra, vilken kanal du ska finnas på och hur du ska prata så måste du veta vem du pratar med – din målgrupp. För om din publik inte känner sig sedd och tilltalad så kommer de inte bygga den där relationen till dig som hela din business i slutänden grundar sig på.

Jag tror du egentligen vet vem du pratar med. Tänk vem du ser framför dig när du skapar ditt innehåll. Utgå från det och fundera på om det är den personen du kan hjälpa med ditt innehåll.

4. Hur kan jag hjälpa min publik?

Det lättaste sättet att attrahera nya följare är att vara tydlig med ditt budskap – och att bjuda på kunskap! Ett bra exempel på den typen av innehåll är just det här inlägget! I det här inlägget bjuder jag på min kunskap för att hjälpa dig i din influencerresa.

Du kanske är duktig på att odla tomater eller att köra skoter eller att måla eyeliner – brainstorma fram innehåll där fokuset är att hjälpa din publik framåt. Att bjuda dem på kunskap (eller inspirera till något) för att hjälpa dem framåt i sin utveckling.

5. Förstår jag poängen med att bygga relation med mina följare?

Som influencer är din trovärdighet och det förtroende du bygger upp hos dina följare det enda kapital du har. Inga följare = ingen business. Alltså är din relation till dem det allra allra viktigaste i ditt arbete.

En influencer som sätter sig över sina följare och tror sig vara bättre än dem kommer aldrig lyckas. Du måste se dem som din ”tribe”, dina kompisar. Du måste ta hand om dem på samma sätt som du värnar om dina vänskapsrelationer. För om det inte litar på dig kommer de aldrig köpa av dig – eller de annonsörer du tar in.

6. Har jag tålamodet?

Att bygga upp en närvaro i sociala medier till den nivå att du kan tjäna pengar på det tar TID. Minst ett år, och då pratar jag om de som har en tydlig strategi framåt och inte bara kör på feeling.

Så – har du tålamodet att skapa innehåll varje vecka, från början utan mycket respons. Tycker du att det är tillräckligt roligt och givande, även utan fans som gör vågen och företag som betalar för samarbeten? Det kanske är den viktigaste frågan av alla.

Vill du ha fler tips? Spana in min bok ”Yrke: Influencer”!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

2 svar

  1. Spännande inlägg!
    När jag bloggade lite spretigt och sporadiskt (men relativt ofta) förut om min vardag så hade jag en hel del besökare men fick in väldigt lite inkomst på det. Nu när jag startade upp min nya blogg i höstas som är mer nischat mot utflykter och naturupplevelser som jag gör med mycket bilder (för jag är ju ändå fotograf). Då får jag mycket större gensvar även om bloggen är relativt ny, jag har också börjat få en del samarbeten. 🙂 Nu är ju inte sociala medier min huvudsyssla och kommer nog inte bli det heller men det är kul 🙂

    1. Visst är det intressant vad en tydlig nisch kan göra! Inte lika stor publik kanske men en publik som är ”lättare” att prata med (då man vet varför de är hos en) och annonsörerna blir ju på en helt annan nivå!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Status på taket

Hallå där! Nu var det ett tag sedan du fick en uppdatering kring hur det går med det där rackarns taket i vardagsrummet, så jag

VIDEO: Min sminkrutin till vardags!

Inlägget innehåller annonslänkar – läs mer i min policy! I den här videon delar jag med mig hur jag sminkar mig till vardags, hur jag

OOTD: Mermaid

Klänning – Lindex | Location – Oneglia, Italien Tjenamors! Idag är det fredag och jag varit i Övik i precis drygt en vecka. Eller Övik