Det är inte direkt någon nyhet att den största “fienden” (som egentligen inte är en fiende men det kan vi prata om lite senare) i dagens sociala medie-landskap är ALGORITMEN. (Alltså, Instagrams algoritm). Jag har länge sagt att, om du vill lyckas med din digitala business så kan du INTE bara förlita dig på Instagram, du behöver en backup. En försäkring.

Först och främst – jag älskar Instagram. Det är den bästa plattformen för att bygga relation med din publik och nå ut brett MEN om du inte har en strategi så kommer det bli ett svart hål som bara suger upp all din kreativitet, tid och energi.

01. Du kommer BARA kunna lägga fokus på att göra innehåll

Vi vet alla att en faktor som Instagrams algoritm värderar väldigt högt är “aktualitet”, alltså hur nytt är innehållet? Där kommer du inte se innehåll som är dagar eller veckor gammalt. För att vara relevant på dessa plattformar behöver du posta innehåll ofta, gärna varje dag, något som kan kännas omöjligt för dig som faktiskt gör annat i ditt företag än att skapa innehåll till sociala medier.

För ett par år sedan kunde vi komma undan med att bara posta nån gång i veckan och ändå växa men det fungerar generellt inte längre, speciellt inte om du inte kompletterar med stories och live. Du måste vara på plattformen varje dag för att se resultat. Det här beror dels på algoritmen men faktiskt primärt på att det skapas enormt mycket innehåll på plattformen! Enligt Svenskarna och Internet 2022 så producerar hälften av användarna på Instagram innehåll, jämfört med bara 3% på YouTube. Inte konstigt att det blir trångt och man får slåss om uppmärksamheten!

Det här är ett problem för dig som kreatör som bara förlitar dig på Instagram för du kommer att hamna i ett ond cirkel av contentskapande, innehåll som i slutändan bara är aktuellt i någon dag! Det här är enormt frustrerande och en av anledningarna till att jag de senaste månaderna jobbat mot att lägga om min sociala medier-strategi till att fokusera mer på vad jag kallar för “kärninnehåll” – alltså långformat-innehåll som sedan kan omarbetas till mindre tårtbitar för sociala medier.

Innehåll som jag skapar för bloggen eller för YouTube , det kan folk hitta år i efterhand och så länge det är relevant så kan jag kapitalisera på det innehållet. Alltså är det, tillsammans med att bygga en maillista där jag kan knyta min publik ännu närmare mig – det är en mycket bättre investering av min tid!

Det här betyder ju inte att jag bara skapar “omarbetat” innehåll till Instagram. Det här betyder snarare att jag, med tiden jag “sparar” på att effektivisera mitt innehållsskapande, kan återinvestera den tiden i att skapa unikt innehåll för Instagram, hoppa på trender och vara mer spontan! Och om vi ska vara ärliga – den typen av innehåll har en större chans att ta fart och få en större räckvidd men jag skulle inte orka skapa enbart den typen av innehåll.

02. Du äger inte Instagram – Instagram äger dig

När du inte betalar för produkten så är det du som är produkten! Jag har sagt det förr och kommer förmodligen behöva upprepa det igen. Det faktum att du producerar innehåll till Instagram, det är det som gör att de kan sälja sina annonser.

Vad jag menar är, du har ingen någon kontroll över vad Instagram gör med plattformen. Du kan bli utkastad, utelåst eller bli av med ditt konto helt och hållet.

Påminnelse! Kom ihåg att slå igång tvåfaktorsautentisering

Om hela din business då ligger på Instagram, vad ska du göra då om du blir av med ditt konto?

Detta är anledningen till att du behöver en försäkring i form av exempelvis en blogg eller ett nyhetsbrev. Det är en kanal som du kontrollerar helt och fullt. Du bestämmer när innehåll ska komma ut, i vilken ordning och hur synligt det ska vara för dina läsare. Det kan du verkligen inte säga om Instagram.

Bloggen är inte död. Men det viktigaste är kanske inte att ha en blogg som du uppdaterar dagligen om ditt liv – utan att du har en bas så att dina följare vet vart de kan hitta dig OM du försvinner från dina sociala medier. Det är också här du kan lägga upp ditt kärninnehåll så nya personer kan hitta dig via Google!

Vill du sälja? Då kan jag varmt rekommendera maillistan. För mig är det tveklöst den kanal som konverterar mest sälj. Därför rekommenderar jag dig att ha ett nyhetsbrev om du vill tjäna pengar i ditt företag, vilket jag utgår ifrån att du vill om du driver en business!

Men vänta – borde jag skippa Instagram helt och hållet? Svar nej; Instagram är fortfarande den bästa kanalen för att nå ut, bygga community och tjäna pengar på en och samma plattform. Men – en kombination av en ägd kanal – som hemsida eller ett nyhetsbrev – och Instagram för att bygga ditt personliga varumärke, är det bästa kombinationen i längden.

2 svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Vlog: Hemmafix & bokskrivande

Här kommer äntligen en ny vlogg från en helt vanlig lördag när jag gick i skogen med Leia, städade och skrev färdigt min bok. Precis

Serietips för en regnig semestervecka

Den här sommaren är ju lite som mitt relationsmönster – ambivalent (lyssna på senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!” så fattar du