Så får du betalda samarbeten som influencer

Är du microinfluencer och vill få fler betalda samarbeten? Då är det här för dig! Idag går jag igenom det du behöver ha på plats innan du kan börja ta betalt för samarbeten.

Några av de vanligaste frågorna jag får är:

  • HUR tar man betalt för samarbeten?
  • Hur får man samarbeten?
  • När kan man börja ta betalt?
  • Och hur många följare behöver måste man ha?

 

Det är många faktorer som spelar in och idag ska jag gå igenom ett gäng punkter som du behöver ha på plats – innan du kan börja ta betalt för samarbeten.

Det första du behöver för att kunna ta betalt för samarbeten

Du behöver bygga en publik. Det här är inte en business som du kan hoppa in i på två veckor och tro att du ska lyckas. Det krävs både tid och tålamod för att hitta en publik som är dedikerad, bryr sig om och litar på dig.

Den enda valutan du har vid betalda samarbeten är relationen med dina följare, därför är det också viktigt att värdera de följare du redan har istället för att ständigt vara på jakt efter nya. Relationen till dina följare är A och O – annonsörerna är ju trots allt faktiskt ute efter din publik och inte dig.

Hur många följare behöver jag ha för att få betalda samarbeten

Du bör ha åtminstone 5000 följare innan du aktivt börjar leta efter samarbeten. Har du mindre än så, kommer arbetet kosta mer än vad det smakar. Du behöver absolut inte ha 20.000-30.000 följare, det viktigaste är en autentisk publik som är engagerad i ditt innehåll. Ingen annonsör kommer vilja synas i ditt innehåll om inte dina följare ens vill ta del av det gratis innehåll som du erbjuder.

En av de absolut viktigaste delarna du behöver för att få samarbeten är en tydlig nisch.  Det behöver vara tydligt för annonsören hur du passar in i deras marknadsstrategi och den behöver vara solklar i dina sociala kanaler.

» Läs mer om hur du hittar en vinnande nisch i sociala medier här!

Vad ska finnas i ditt media kit?

Ett media kit är som ett CV där du sammanställer den information om dig själv som en möjlig annonsör behöver veta för att jobba med dig. I det här dokumentet behöver du ha med bland annat:

  • Vem du är – En kort historia om dig  och varför man ska jobba med dig.
  • Data om dina följare – All den information som du har om dina följare såsom ålder, kön, intressen m.m.
  • Tidigare samarbeten – Vilka har du samarbetat med tidigare och hur blev resultaten?
  • Alla siffror – Hur många följare har du? Hur många når du? Hur engagerade är dina följare i dina inlägg?

 

Kom ihåg – fokusera på annonsören och inte dig själv! Du behöver berätta för annonsören varför DU och DIN publik är rätt ställe för dem att synas. Hur kan du hjälpa dem? Och hur är din publik den perfekta publiken för annonsören?

Vad ska du ta betalt?

Hur mycket är dina inlägg värda?   När du ska ta betalt för ett samarbete behöver du ha i åtanke att den tid  du lägger  på ett samarbete tar bort tid från att jobba med resten av din business men också tid från familj och vänner. Är det värt det?

Vill du ha hjälp med hur du ska räkna ut vad du ska ta betalt för dina inlägg?
Ladda ner min gratis guide “Så tar du betalt för samarbeten på blogg och instagram” här!

Samarbeten är inte status

Ditt fokus bör aldrig vara på samarbeten för att det nånstans skulle betyda att du är en bättre influencer. Du är en bra influencer för att din publik säger det! Samarbeten är en affärsmodell, en produkt du ger för att få in pengar, det är allt. Denna produkt kan visserligen generera ett högt värde till dina följare men sätt inte värdet på samarbetet över din publik. Din relation till din publik är det viktigaste du har och därför bör du fokusera på det –  snarare än att jaga samarbeten.

Frågor? Eller insikter? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

3 svar

  1. Jättebra och intressant både video och text! Blir nyfiken på just statistiken i bloggformatet, vad skulle du säga att “5000 följare” motsvarar där i runda slängar? Tycker alla dessa siffror är så varierande och svåra att jämföra för att få en uppfattning. 🙂

  2. Mycket bra information. Jag har några frågor. Du berättar att innan man kan börja ta betalt för samarbeten så bör man ha från ca 5000 följare. Men om jag idag har ca 1500 följare och får förfrågningar om att samarbeta, anser du då att jag ska tacka nej? Du berättar också att man inte ska ta betalt i gratis produkter. Om jag får den förfrågan från ett företag som jag är intresserad av att samarbeta med, hur ska jag då bemöta det? Ska jag säga att jag gärna vill samarbeta men mot betalning + produkten?

    Och en sista fråga :). Du skriver att man bör ha ett mediakit (cv). När denna är klar, vad gör jag sedan med den? Är det ett dokument jag skickar med till partners som jag skulle vilja inleda ett samarbete med? Ska jag skicka den till företag som själva hört av sig till mig om samarbete? Tycker du att den ska finnas tillgänglig och synlig på min instagram någonstans?

    Tack för all bra info!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Sorg i kycklingboet

Jag brukar ju ofta säga att glädje och sorg kan samexistera. Att man kan känna båda två samtidigt, inte sällan i samma stund. Mina första

En regnig söndag vid köksbordet

Finns det något bättre och mysigare än en söndag vid köksbordet men en god vän, en termos kaffe, en helt ny Taylor Swift-platta och varsin

Gravid vecka för vecka

Gravid vecka för vecka – Avsnitt 2

Glad fredag! Idag släpps mitt andra avsnitt i Gravid Vecka för Vecka och i det här avsnittet berättar jag om hur jag kom fram till