Det största misstaget nya influencers gör

Det största misstaget nya influencers gör

Jag har jobbat med digitala influencers i över 10 år och det är en sak som fortsätter komma upp om och om igen när det gäller för nya influencers att börja tjäna pengar på sina kanaler.

Eller rättare sagt – INTE tjäna pengar.

Det misstaget är att ta emot produkter som betalning för samarbeten. Gör det INTE!

Varför? Det ska jag berätta för dig.

1. Du måste skatta på värdet av produkten

Om du tar emot en produkt från ett företag som de ger dig i marknadsföringssyfte så måste du betala inkomstskatt på marknadsvärdet av den produkten. Vilket betyder att du kommer gå BACK i rena pengar på det här ”samarbetet”.

Skatteverket ser det nämligen som att produkten är lön för utfört arbete i form av reklamplats i dina sociala medier. Denna lön läggs på den sammanlagda lön som du får från annat arbete så därför gäller ingen ”om den kostar under x antal kronor behöver jag inte skatta”. Allt handlar om din totala inkomst under året.

Dessa ”gratis” prylar som du får är alltså långt ifrån gratis.

» Läs mer om Skatteverkets regler för influencers här!

PS. Glöm inte att du också måste annonsmärka när du gör ett sånt här samarbete!

2. Du sänker värdet på ditt personliga varumärke

Dina följare har ett förtroende för dig. Detta är något du har arbetat upp över tid och det är också det enda kapital du har i dina sociala medier. Utan följare har du ingen business.

Varje gång du gör reklam i dina kanaler nyttjar du det här förtroendet. Och om det görs på ett sätt som är trovärdigt och med relevanta produkter så fungerar det, ibland jättebra.

Men om du säljer ut det här förtroendet för skitgrejer du fått gratis som inte stämmer överens med dina värderingar eller ditt övriga innehåll (och du inte tänker på värdet ett samarbete faktiskt ska ge till din publik) då kommer du vattna ur det personliga varumärket tills det inte längre är värt nånting. Och har du inget förtroende hos din publik så kommer du inte få fler samarbeten eller kunna sälja dina egna framtida produkter till dem. Och då är du slut.

Din relation med din publik och ditt förtroende hos dem måste gå över allt.

3. Du sänker hela branschens värde

Så länge ”influencers” tackar ja till dessa ”samarbeten” så kommer företag fortsätta föreslå dem. Gratis marknadsföring är gott. Så det är upp till OSS att sätta gränser. Att värdera oss själva och den här branschen högre.

Om du vill jobba som professionell influencer så måste du inse att det du gör reflekteras på alla andra där ute.

Men hur ska du då ta betalt? Ja, för det har jag gjort en gratis guide som du kan ladda ner nedan!

Har du frågor? Ställ dem i kommentarerna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

3,2,1….

Äntligen!

Det nya året är igång med besked och äntligen får jag igen lägga fokus på det jag tycker är roligast i min business – att hänga LIVE med er, ljuvliga människor!

Göteborgssnö

Det snöar i Göteborg! Jag har precis kommit tillbaka efter en supermysig AW med ett gäng InoS-medlemmar och så efter det tog jag och Leia

En liten paus

Bästa fina ni. Jag mår sådär just nu. Det är väldigt mycket på väldigt många fronter och jag känner inte att ni får den bästa

Hej Lofsdalen!

Hej bloggen! Jag är i Lofsdalen och njuter av den bästa årstiden – vårvintern! I lördags kväll, efter att jag firat Jennys födelsedag med kallbad,