Framtidssäkra din business med hjälp av ditt personliga varumärke

Framtidssäkra din business med hjälp av ditt personliga varumärke

”Jag har så himla många bra affärsidéer, kan jag inte sälja dem till någon och tjäna pengar?”

Nej. För en affärsidé är generellt inte bättre än genomförandet av sagda affärsidé. Och det är både bra och dåliga nyheter. För det betyder att även om någon är före dig in på en marknad så kan du alltid komma ikapp. Allt handlar om vad du lägger in.

Du är din största konkurrensfördel. Och att lägga tid, energi och pengar att bygga ditt personliga varumärke och fördjupa din relation med din publik är den enskilt största investeringen som kommer betala tillbaka sig med tiden – speciellt när konkurrensen inom ditt segment ökar – vilket den kommer göra om du är något bra på spåren.

Låt mig förklara.

Vi tar en liten avstickare ut i startupvärlden och sociala medier.

I helgen lanserade TikTok sin nya app ”TikTok Now”. Det är en exakt kopia i både utseende och utförande av appen ”Be Real”. Tjänsten går ut på att man som användare får en notis en gång om dagen, på en slumpmässig tid. Då öppnar du appen och tar en bild – eller egentligen två. En med främre kameran, en med bakre. Inga filter, inga långa captions. Avskalat och rått.

BeReal har gått back to basics. Gett oss närheten igen, utan innehållsplanering och redigeringar till förbannelse. Vi får se verkligheten, där många sitter i tv-soffan, vid matbordet – eller till och med på toaletten.

Det har ryktats ett tag att Instagram var på väg att skapa sin egen version av detta men uppenbarligen hann TikTok först.

Så vad händer nu? Tyvärr så tror jag att framtiden ser mörk ut för Be Real. För – TikTok har redan användarna, de har relationen, de har varumärket. Så Be Real riskerar helt enkelt att bli uppätna av konkurrenten.

Och det är inte första gången vi ser detta. Instagram har snott funktioner från både Snapchat och TikTok och kampen om användarna mellan de tre apparna är extremt påtaglig.

Men vad har det här med dig och ditt personliga varumärke att göra? Jag kommer till det.

Som jag ser det är det tre faktorer som gör om en sådan här app lyckas eller inte. Och detta är tillämpligt på många andra typer av företag med!

  • De fyller ett behov eller löser ett problem.
  • De lyckas skapa en unik upplevelse för användaren.
  • De är snabba. På allt. För när de “slår” kommer någon antingen vilja köpa dem eller kopiera dem.

Vet du vad de goda nyheterna för dig är här? Att ett personligt varumärke är immunt mot detta problem. Och att genom att lägga dina resurser på att bygga ett starkt personligt varumärke och en bra relation till din publik så kommer sådana här problem aldrig röra dig i ryggen.

Ett personligt varumärke är unikt. DU är unik.

Din utmaning är bara att våga kliva in i den enorma styrka som det här innebär. Din största fiende i detta är inte konkurrenter, algoritmer eller nya plattformar – det är ditt mindset. För det är när du vågar äga din egen expertis, det unika i dig som du erbjuder till din publik, det är då du verkligen kan se framgång.

Att ha en nisch är viktigt – främst om du vill få snabba resultat. Och vill du veta mer om hur du hittar din nisch, kolla in den här videon här. Men att ha en nisch är inte alls lika viktigt som att våga kliva in i rampljuset och vara dig själv.

Vi bygger relationer med människor, inte med logotyper. Och den relationen trumfar det mesta.

Här kommer några tips för att våga kliva in och äga ditt personliga varumärke:

1) Ditt personliga varumärke – ditt rykte – din image

Ditt personliga varumärke är vad folk som inte känner dig säger om dig när du inte är med. Detta baserar de ofta på dina sociala medier, vad som sägs i media och djungeltrumman där ute. Så oavsett om du försöker eller inte – finns du i sociala medier så HAR du ett personligt varumärke. Frågan är bara om du har en strategi för det eller inte?

Genom att faktiskt erkänna att detta varumärke finns, oavsett om du medvetet arbetat med det eller inte, är steg ett. Så om du inte vill lämna din framtids öde i händerna av slumpen så är det dags att ta kontrollen.

2) Vad är enkelt för dig? Där har du din expertis!

Det är lätt att nedvärdera de saker som kommer enkelt för oss och tänka “men vaddå, det där vet väl alla”. Nej vet du, det vet inte alla! Det som kommer enkelt för dig, det är där guldet finns – börja gräva!

Du behöver inte ha en examen inom något för att vara bra på det – och du behöver inte kalla dig expert för att äga din expertis. Acceptera bara det faktum att du har kunskap som kan vara till värde för andra. Och du behöver inte vara hästlängder framför de som kan ha värde av ditt innehåll – allt som krävs är 10% försprång.

3) Med ett starkt personligt varumärke blir omvärldens svängningar mindre

De senaste åren har omvärlden varit minst sagt oförutsägbar och opålitlig. Men jag har sett både min publik och min business växa – för att i osäkra tider håller vi hårt i dem vi litar på. Och det faktum att jag byggt mitt personliga varumärke under många års tid, med det kommer förtroende och tillit, och det är en tillgång som jag idag har extremt stor nytta av.

Ditt personliga varumärke gör också din produkt mindre sårbar – med ett starkt varumärke i ryggen så kan du skapa nya produkter och till och med röra dig in i nya branscher utan att behöva börja om från scratch med ett helt nytt varumärke.

Titta bara på Josefin Dahlberg eller Vanja Wikström – de har tagit med sin publik på resan från modebloggare till new age-entreprenör och från amningsbehåar till NFT. Det hade inte varit möjligt utan ett starkt personligt varumärke i botten.

Är du nu övertygad om att ett starkt personligt varumärke är en tillgång och att du borde börja satsa på ditt med en gång? Gilla i så fall det här inlägget!

2 svar

  1. Är 100% skyldig till punkt 2. Tror alltid att jag måste lära mig fler, nyare, ”svårare” saker, och vägrar lyssna på de som säger att jag är briljant på det jag redan gör. För det känns just, enkelt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Kommunikatörsdagen

Kommunikatörsdagen i Karlstad!

De senaste dagarna har mitt humör sväng kraftigt, från uppgivenhet till eufori till sorg och hopp. Jag blir alldeles matt bara av svängarna (och det

Ögeltjärnsberget

Minivandring till Ögeltjärnsberget

Om du vill avnjuta skog och natur och en makalös utsikt i Höga Kusten men inte nödvändigtvis vandra jättelångt eller anstränga sig supermycket så har

Hej där vecka sjutton!

Hallå hej vänner! Hur mår ni? Själv har jag legat golvad i den här härliga ångestsörjan mer eller mindre hela helgen och så även idag.