Från pank till 500K på sex månader med EN onlinekurs! [MIN HISTORIA]

Året var 2018. Jag hade precis lanserat min första bok, ”Yrke: Influencer”, lämnat posten som VD i Influencers of Sweden och bestämt mig för att flytta hem till Örnsköldsvik efter 12 år i Stockholm. Och efter flera år av att ha lagt 100% av min energi på en ideell förening som knappt gav några pengar behövde jag en förändring.

Jag bestämde mig för att från och med 2019 skulle jag ha en business som var helt och hållet onlinebaserad. Och jag skulle sluta be om ursäkt för att jag ville tjäna rejält med pengar på den. För jag ville leva mitt liv utifrån mina egna villkor. Mina egna förutsättningar. Kunna själv bestämma vad som fick min energi och vilken tid på dygnet det fick det. Vara självgående. Helt och fullt.

Så jag tog mina sista pengar och la dem på en onlinekurs av Amy Porterfield och det förändrade mitt liv.

Flytta hem

I juni 2018 flyttade jag hem till Övik. Till Kvaved, vår sommarstuga och mammas hemställe. Där skulle jag bo det närmaste året för att känna efter om den här längtan efter livet på landet var på riktigt eller bara en romantiserad bild som jag skulle få panik på så fort höstlöven började falla.

180915-svampplockning-13

2018-09-22 20.28.16

Så där satt jag, i uterummet och köket i Kvaved och byggde onlinekurs, på samma plats där jag året innan hade skrivit min bok, ”Yrke: Influencer”.

(Fick för övrigt inte panik utan älskade livet på landet nästan mer när mörkret och tystnaden kom.)

Varför Amy Porterfield?

Jag började följa Amy runt 2015-2016. Jag har precis upptäckt poddarnas underbara värld, var djupt nere i Start Up-träsket och knarkade alla poddar som hade med digital marknadsföring att göra.

Någonstans där fastnade jag för Amys podd ”Online Marketing Made Easy” (som nu är uppe i nästan 400 avsnitt!) och började fundera på det här med onlinekurser. Det gick så långt att jag faktiskt skapade en halvbra onlinekurs (som floppade pga noll lanseringsstrategi) under Influencers of Swedens paraply.

2015 blev 2018 och i och med att livet – och mina prioriteringar – förändrades kom tankarna på en onlinekurs tillbaka. Och den här gången skulle jag göra det rätt.

Min läskigaste investering någonsin

Kvällen jag köpte Courses That Convert

Kvällen jag köpte Courses That Convert.

En kväll i augusti tog jag fram kontokortet och gjorde den läskigaste investeringen någonsin. Kassan var inte FET efter att ha fokuserat 100% på en ideell förening de senaste åren och jag hade ju ingen garanti på att det skulle funka.

Men jag visste att jag behövde hjälp. En plan. En tydlig väg att gå för att komma dit jag ville. Och efter att följt Amy i flera år så litade jag på henne. Så jag tog en chans och investerade i hennes kurs ”Courses That Convert” (som tillsammans med hennes kurs ”Webinars that Convert”, var föregångaren till hennes nuvarande signaturkurs ”Digital Course Academy”) den 7 augusti 2018. Jag delbetalade i 12 månader, $97 per månad, för jag hade inte råd att betala hela summan på en gång. Men ändå, bästa chansen jag tagit.

Den utgiften var nog en av de största och läskigaste jag någonsin gjort. Det sved. Men jag visste att den betydde att jag var redo för en förändring. På riktigt. When you pay, you pay attention.

Att bygga – och lansera – Social Brand Lab

Social Brand Lab Launch #1

Min käre vän Sara Öhman hjälpte mig strukturera mitt första framework för Social Brand Lab en augustikväll i köket i Kvaved på en anslagstavla.

Hösten 2018 ägnades nästan helt och hållet till att bygga min egen signaturkurs, Social Brand Lab. Åtminstone all tid mellan mitt flängande land och rike runt för att föreläsa. 2018 var nämligen min primära inkomst mina fysiska föreläsningar (något som tyvärr minskade markant när jag lämnade InoS och Stockholm).

Att bygga kurs var jobbigt. Otroligt kul och givande men jättesvårt och känslan av ”räcker det här” var konstant närvarande. Där var det väldigt skönt att ha Amy att hålla i handen för försäkran men också min vän Sara och Jackie som började jobba som min virtuella assistent den här hösten.

Den 19 januari 2o19 öppnade jag för första gången dörrarna till Social Brand Lab. Den 3 februari stängde jag registreringen och hade, under dessa två veckor, sålt för nästan en halv miljon. EN HALV MILJON. Jag kunde inte tro det. Det var siffror jag aldrig någonsin sett på mitt bankkonto förut. Jag var i chock. Överlycklig. Och så otroligt tacksam.

Första lanseringen av Social Brand Lab – första dagen och dagen efter stängning.

Anledningen till att det gick så otroligt bra hade så klart att göra med att jag hade byggt ett så pass starkt personligt varumärke (det jag lär ut i Social Brand Lab) redan och det faktum att folk hade väntat för att se vad jag skulle göra efter InoS. Men det hade också allt att göra med vad jag lärde mig av Amy.

I samma veva som jag lanserade SBL var det också dags för Amy att lansera Digital Course Academy. I den hade hon då slagit ihop Courses That Convert (att bygga kurs) och Webinars That Convert (att lansera med webinar) och byggt det kompletta programmet för dig som vill bygga – och lansera – en framgångsrik onlinekurs.

Jag köpte den direkt. För jag vet att det Amy gör, det funkar. Det hon gör, har hon först testat själv.

Och det Amy har gjort, är förändra mitt liv. Tack och bock.

Är du nyfiken på Digital Course Academy? Läs om mitt samarbete med Amy och min bonus här!

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa: