Foto: Elin Graf
Det här med att nischa sig är ett evigt ämne när det gäller sociala medier och bloggar. Måste man nischa sig och hur mycket borde man nischa sig? Inte sällan ger ämnet huvudvärk och många stretar emot och känner att de missar så stora delar i sin personlighet om de nischar ner sig för hårt.
Om du pratar med alla pratar du med ingen
Vad nisch egentligen handlar om är två saker – budskap och publik. Vad vill du säga och vem vill du säga det till? För som sagt, om ”alla” är din målgrupp så är ingen din målgrupp. Ingen kommer känna sig träffad om du försöker prata med alla. Du måste veta vad du vill förmedla och till vem.
Sedan betyder detta inte på något sätt att du tvunget enbart måste skriva om ett ämne, det är inte alls poängen. Om du bara skriver om mode eller smink eller träning så får ju inte publiken se olika sidor av dig. Så att vara nischad betyder absolut inte att enbart skriva om ett och samma ämne hela tiden.
Kärna och känsla
Tänk istället på det så här – vad är kärnan i ditt varumärke? Vad är det för värderingar du vill förmedla, vad vill du vara ”känd” för? Vad vill du att dina läsare ska säga om dig när de beskriver dig? Det är kärnan.
Till exempel, för mig är kärnan att hjälpa andra våga leva sina drömmar och se sin fulla potential och detta gör jag på olika sätt. Jag bjuder på kunskap gällande influenceryrket och jag pratar om självkärlek och kroppspositivism. Detta är två helt olika ämnen men i dem finns samma kärna och det är den jag hoppas förmedla. Jag vill inspirera er att vara modiga.
Runt kärnan kan du sedan bygga en känsla, en personlighet, det som gör att din publik gillar dig och relaterar till dig. Och det kan vara allt från historier om vardagen till outfits till filmtips – sådant som ger en nyanserad och bred bild av dig som människa!
Det här och mycket mer kring ämnet nisch pratar jag och Alex om i nyaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!”! Lyssna nedan eller i din poddapp.
Du vet väl att du kan lämna en recension på podden i iTunes? Jag vore så glad om du ville göra det och berätta varför du gillar podden – det gör så att fler hittar den och får lyssna till våra kloka ord. 😉 Tack!
Ett svar