Intervju: Misstagen du ska undvika i sociala medier

Intervju: Misstagen du ska undvika i sociala medier

Photo-2014-03-19-09-01-51

”Expert på digital marknadsföring”? Jo, jag tackar jag!

Härom dagen blev jag intervjuad av tidningen Market angående de vanligaste misstagen jag anser att man gör som företag när man jobbar med sociala medier. Nu ligger tyvärr artikeln bakom lås och bom för oss som inte prenumererar men jag är ju en vänlig själ så jag bjuder på dem här istället.

1) Du har ingen plan

Att inte ha en strategi för sociala medier är som att skjuta älg i mörkret. Visst, du kanske har tur och träffar, men du kommer troligtvis bara slösa kulor och springa in i ett träd. Lägg upp en strategi och en publiceringsplan. Tänk “var”, “när”, “vad” och “varför”. Sedan är det inget som säger att du inte kan improvisera vid oförutsedda händelser men då har du något att gå tillbaka till sedan.

2) Du gapar efter mycket

Ska du finnas på sociala medier måste du finnas på sociala medier. Starta inte fler kanaler än kan du hantera. Var istället riktigt bra på en eller två istället för halvkass på fem. Och svara alltid på frågor inom 24 timmar på vardagar.

3) Du pratar bara om dig själv

Du vet den där kassa dejten som bara pratar om sig själv och inte frågar om dig? Du vill inte vara den! Sociala medier handlar om att skapa relationer till sina kunder. Så bry dig om dem! Ställ relevanta frågor och svara på tilltal.

4) Du kränger

Den gyllene regeln “80% innehåll, 20 % sälj” bör genomgående finnas i bakhuvudet. I sociala medier ska du ge din kund värde och kunskap, inte kränga. Då kan du satsa på annonser och direktreklam istället.

5) Du är inte relevant

Visst, content is king, men att spamma med kattbilder är inte content marketing. Innehållet måste vara relevant för din bransch och till nytta för kunden. Katter är fina men de räddar inte en dålig strategi. Se punkt 1.

6) Du är inte personlig

B2P = Business to person! Släpp businessnacket och skriv som du pratar. Självklart ska det vara korrekt och proffsigt men det betyder inte att det inte kan vara personligt. En person har liksom lättare för att anknyta till en människa med en personlighet än till ett företag med en robotröst. Sänk ribban.

Känner du att du blev klokare? Gilla då gärna inlägget nedan!
Det här inlägget är en del av #blogg100

Dag 18/100 – Inlägg 29/100

2 svar

  1. Toppenbra ’regler’! Har tänkt på dessa misstag så ofta (och kanske själv gjort dem nångång?!) men det är en helt annan sak att se dem listade såhär. Gillar verkligen såna här inlägg 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Ett kärleksbrev till mina kollegor

Hallå kompis! Hoppas du har haft en fin start på veckan! Själv sitter jag på tåget upp till Övik, vi har precis passerat Höga Kusten-bron

La Lindas guide till Höga Kusten

Min guide till Höga Kusten!

Höga Kusten. Denna magiska plats som jag får kalla hemma. Med underbar natur, spännande sevärdheter och galet bra loppisar så finns det alltid något nytt

Min midsommarafton

Hej bloggen! Det är varmt nu. Jättevarmt. Igår var det 35 grader i skuggan enligt termometern på verandan men enligt klart.se och Instagram skulle det