Kissie dömd för smygreklam – vad betyder det för oss influencers?

Förra veckan kom den fällande domen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson i det första fallet gällande influencers och smygreklam som prövats i domstol i Sverige. Målet har varit mycket uppmärksammat sedan anmälan kom för snart 1,5 år sedan och i och med domen hoppas många på klarhet kring vad som är okej när det kommer till annonsmärkning.

Men vad innebär domen i praktiken för oss influencers? Det reder jag ut i det senaste avsnittet av “Tips från Influencercoachen”!

Se alla avsnitt av serien här!

0

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

11 svar

  1. Så himla bra video! Jag har dock en följdfråga. Om en gör t.ex. ett outfitinlägg på sin blogg med annonslänkar en valt själv och en vill tipsa om inlägget på Instagram (som ett inlägg alltså, inte Instastory), behöver en då nämna att blogginlägget innehåller annonslänkar?

  2. Fattar egentligen inte varför man skulle INTE reklammärka inlägg? Varför skulle man tiga om det? De flesta märker ju snart att det handla om reklam när man ‘tipsar’ om produkter etc.

    1. Japp! Om det är ett kommersiellt inlägg i ett annars redaktionellt flöde (som en blogg eller instagram) så behöver man annonsmärka. Som jag gör med inläggen om min bok i den här bloggen. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Glamping på Fäberget

Höga Kusten alltså. HUR lyckos är jag egentligen som får bo på den här vackra vackra platsen? Det sägs ju att man blir hemmablind men

Sista veckan i april.

God tisdag vänner! Det är första tisdagen i maj och jag kan fortfarande inte riktigt fatta det. Har det gått FYRA månader av det här

Glad midsommar!

Kikar bara in en snabbis för att säga GLAD MIDSOMMAR!  Jag firar denna livets högtid ute på Sandvikens fiskeläge på Ulvön. Just nu sitter vi