Förra veckan kom den fällande domen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson i det första fallet gällande influencers och smygreklam som prövats i domstol i Sverige. Målet har varit mycket uppmärksammat sedan anmälan kom för snart 1,5 år sedan och i och med domen hoppas många på klarhet kring vad som är okej när det kommer till annonsmärkning.
Men vad innebär domen i praktiken för oss influencers? Det reder jag ut i det senaste avsnittet av ”Tips från Influencercoachen”!
Se alla avsnitt av serien här!
11 svar
Så himla bra video! Jag har dock en följdfråga. Om en gör t.ex. ett outfitinlägg på sin blogg med annonslänkar en valt själv och en vill tipsa om inlägget på Instagram (som ett inlägg alltså, inte Instastory), behöver en då nämna att blogginlägget innehåller annonslänkar?
Nej, det behöver du inte för DET inlägget (på instagram) är ju inte reklam. 🙂
Misstänkte det, men tack för svar! Nu ska jag fortsätta sträckläsa din bok jag köpte idag, tjoho! :))
Whee va kul! 😀
Fattar egentligen inte varför man skulle INTE reklammärka inlägg? Varför skulle man tiga om det? De flesta märker ju snart att det handla om reklam när man ’tipsar’ om produkter etc.
Exakt så! Man måste vara transparent för att läsarna ska lita på en!
Jag funderar på om man gör reklam för sig själv eller något eget man vill sälja om man behöver märka det som annons?
Japp! Om det är ett kommersiellt inlägg i ett annars redaktionellt flöde (som en blogg eller instagram) så behöver man annonsmärka. Som jag gör med inläggen om min bok i den här bloggen. 🙂
Tack, då vet jag, kommer kanske göra något sådant inlägg framöver, ska märka tydligt 😁