Kissie dömd för smygreklam – vad betyder det för oss influencers?

Kissie dömd för smygreklam – vad betyder det för oss influencers?

Förra veckan kom den fällande domen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson i det första fallet gällande influencers och smygreklam som prövats i domstol i Sverige. Målet har varit mycket uppmärksammat sedan anmälan kom för snart 1,5 år sedan och i och med domen hoppas många på klarhet kring vad som är okej när det kommer till annonsmärkning.

Men vad innebär domen i praktiken för oss influencers? Det reder jag ut i det senaste avsnittet av ”Tips från Influencercoachen”!

Se alla avsnitt av serien här!

11 svar

  1. Så himla bra video! Jag har dock en följdfråga. Om en gör t.ex. ett outfitinlägg på sin blogg med annonslänkar en valt själv och en vill tipsa om inlägget på Instagram (som ett inlägg alltså, inte Instastory), behöver en då nämna att blogginlägget innehåller annonslänkar?

  2. Fattar egentligen inte varför man skulle INTE reklammärka inlägg? Varför skulle man tiga om det? De flesta märker ju snart att det handla om reklam när man ’tipsar’ om produkter etc.

    1. Japp! Om det är ett kommersiellt inlägg i ett annars redaktionellt flöde (som en blogg eller instagram) så behöver man annonsmärka. Som jag gör med inläggen om min bok i den här bloggen. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

La Lindas guide till Höga Kusten

Min guide till Höga Kusten!

Höga Kusten. Denna magiska plats som jag får kalla hemma. Med underbar natur, spännande sevärdheter och galet bra loppisar så finns det alltid något nytt

Årets första rabarberpaj – med en twist!

Finns det något som skriker ”nu är sommaren här” mer än att årets första skörd av rabarber?  (Förmodligen jättemånga saker men håll med nu bara

Hej januari du är fin och stormig

Alltså det här med ny bloggdesign gör ju under för bloggpeppen! Helt plötsligt går jag omkring och funderar på blogginlägg jag vill skriva och bilder