Har du en så kallad ”fangate” på din Facebooksida? Eller kör du en kampanj à la Nacka Forums ”Gilla oss på Facebook och få en glass”? Då är det dags att lägga om din strategi för kanalen.
Igår introducerade Facebook sin Graph API v2.1 på sin blogg och passade samtidigt på att uppdatera reglerna för sidor och vad som är okej att begära från sina fans. Den ändrade policyn betyder att man nu inte får erbjuda belöningar i utbyte mot en ”like” av en sida eller en app, något som varit populärt hos många företag. Även att begära en ”like” i utbyte mot att användaren ska få tillgång till ett visst material (en så kallad fan gate) är numera förbjudet.
Dock är det fortfarande tillåtet att belöna en incheckning på din sida/plats eller inloggning på din app. Det är oklart om det fortfarande är okej att ha en like som ett krav vid till exempel en tävling eller om även det räknas som en belöning.
De nya reglerna går live från 5 november 2014. Facebooks nya Platform Policy lyder:
You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.
Det har tidigare varit rabalder kring ”gilla och dela”-tävlingarna på Facebook, något som är förbjudet enligt deras policy. Det är inte tillåtet att kräva att användaren ska ”dela” ett inlägg (nyttja användarnas egen ”wall”) för att delta i en tävlingen, det är dock fortfarande okej att ha som krav att användaren ska gilla ett inlägg eller en bild för att delta i en tävling.
Hur använder du Facebook? Innebär detta några förändringar i din strategi?