LinkedIn. Kostymlillebror till Facebook för mediabranschen där man lägger upp sitt CV, kanske skryter lite om sina framgångar och sedan inte loggar in på ett halvår? Låter den tanken bekant? Ungefär så har jag behandlat nätverket alldeles för länge.
Men faktum är ju att LinkedIn är världens största affärsnätverk och har inte mindre än 3,5 miljoner medlemmar i Sverige. 40% av dem använder nätverket varje dag vilket innebär en jädra massa potentiella kunder!
Förra veckan intervjuade jag Tina Lindahl, business booster och LinkedIn-expert, till We Are Influencers om hur jag som influencer och egenföretagare kan använda nätverket på bästa sätt, vad jag ska göra där och vilka jag ska prata med! Och i det här inlägget har jag sammanfattat de bästa tipsen och lärdomarna från vårt samtal.
Vill du höra hela intervjun hittar du den i det senaste avsnittet av We Are Influencers!
1. Ha en uppdaterad profil
LinkedIn är väldigt god vän med Google så om någon googlar på dig finns en väldigt stor chans att din LI-profil dyker upp rätt högt i sökresultaten (nummer fyra när jag söker på mig själv). Här har du väldigt lågt hängande frukt i att kunna påverka den information som syns om dig när en potentiell uppdragsgivare googlar dig.
Bara genom att vara sökbar och ha en professionell profil som andas samma tonalitet och känsla och kreativitet som det innehållet du gör i dina andra kanaler gör att du ligger mil framför dina influencerkollegor när det gäller införsäljning till potentiella partners.
2. Fokusera på utbildande innehåll
Som influencer har du två målgrupper – konsumenter (alltså dina följare) och samarbetspartners (annonsörer). Eftersom du troligtvis redan fokuserar på konsumenterna (följarna) på andra kanaler som blogg och Instagram så är LinkedIn den perfekta kanalen där du kan fokusera på att prata till potentiella samarbetspartners.
Det bästa sättet att prata med denna målgrupp är genom att utbilda dem. Anta inte att de förstår vad du jobbar med utan prata om hur du som influencer tänker kring din business och vad som gör bra samarbeten. Bjud in dem bakom kulisserna i din business och förklara hur du tänker när du ingår i ett partnerskap med ett varumärke eller vilken information du vill ha i en brief. Sådan information är guld värt för ”andra sidan”.
3. Var strategisk med dina hashtags
Sedan några månader är hashtags klickbara på LinkedIn! Här har du en chans att ”muta in” din ämnesexpertis. Till exempel har hashtaggen #influencermarketing just nu knappt 3000 följare, något som garanterat kommer öka och då vill åtminstone jag synas där!
Men tänk på att hashtags inte funkar som på Instagram. Det är inte rekommenderat att blåsa på med 30 taggar som kanske eventuellt har något att göra med ditt innehåll. Håll det kort och relevant, max fem hashtags.
4. Berätta vilket problem du löser och engagera dig i ditt expertområde
Du är på LinkedIn för att promota dig själv, din business och prata om det du är bra på. Så gör det! Berätta vad du kan och kom ihåg att du bara behöver kunna 5% mer på ett område än den du lär ut till för att det ska vara av värde.
Och när du bestämt dig inom vilket ämne du vill vara expert – följ andra inom samma område och kommentera på innehåll som andra postar inom ämnet. På så sätt etablerar du din närvaro och din expertis och fler kommer att se och notera ditt engagemang.
5. Kvalitet före kvantitet
Innehåll på LinkedIn lever längre än på andra sociala plattformar. Det gör att du absolut inte behöver posta varje dag, det räcker med att en gång i veckan bjuda på värdefullt, genomtänkt och kvalitativt innehåll till din publik. Mest trafik har plattformen mellan 7-8 på morgonen och 17-18 på kvällen på vardagar.
Vill du har fler tips? Följ Tina Lindahl på LinkedIn!
2 svar
Hej, bra artikel, tack! Jag är ingen influencer, men hänger pa LinkedIn pga jobbsök. Men vad kan eller ska jag posta där och hur kan jag få in hashtags? Tack!
Jag skulle tipsa att du lyssnar på podden och sedan följer Tina på Linked In! Hon har en massa bra tips!