Semester från sociala medier – kan man?

Semester från sociala medier – kan man?

Glad juli!

Vi har lämnat den bästa sommarmånaden bakom oss (ja, jag gillar juni bäst) och den här fredagen känns egentligen som min första semesterdag, även om jag egentligen gick på semester till midsommar. Men den här veckan har det ändå varit en massa saker på agendan så idag är första dagen då jag bara skrotar runt och gör mest ingenting. Plockar lite ogräs, kollar lite YouTube. Bloggar lite.

Och försöker att göra det utan telefonen.

Jag skrev om det här i ett mail till min maillista förra veckan, om den ultimata balansgången; den mellan semester och sociala medier. Och jag kände att jag ville dela här med.

Du som jobbar som egenföretagare och/eller med marknadsföring i sociala medier känner nog igen dig i de här bryderierna. Hur ska man göra? Ska man ta semester från sociala medier? Vågar man?

Det här inlägget inspirerades av en konversation som Malou på Evergreen Garden startade i min Facebook-grupp ”Yrke: Influencer” (gå med där om du jobbar som influencer – gratis och jättebjussigt!) förra veckan där hon frågade hur andra gjorde kring semester. Svaren var många och ganska varierade.

Jag tänker att semester är svinviktigt för återhämtning. För mig handlar det främst om den kreativa återhämtningen, att hitta driv och lust och idéer igen. Det står rätt still just nu efter en intensiv vår, om man säger så. 🤪

Jag har aldrig helt tagit semester från sociala medier – mest för att jag inte vill – men också för att jag är lite rädd. Kommer folk glömma mig? Kommer algoritmen straffa mig?

Som jag ser det har vi några olika alternativ att välja mellan.

1. 100% semester från sociala medier

Logga ut, stäng av, ta bort appen. Ägna den inte en tanke under de 3, 6, 8 veckor du har semester. Detta känner jag några som gjort mycket framgångsrikt och inte sett några negativa effekter – förutom att man kanske inte växer lika mycket under semestern. Och det tänker jag man kan leva med?

Vissa hade upplevt att de blev straffade av algoritmen i räckvidd när de kom tillbaka medan andra inte märkte någon skillnad.

Om du inte vill att det ska vara helt dött under tiden du har semester finns ju möjligheten att schemalägga inlägg. Dock kommer du ju inte finnas på plats då och engagera dig och då är frågan om det är en bra idé?

2. Gå på feeling

Ta semester MEN lämna dörren öppen för att posta när du får feeling. Personligen tänker jag nog ta paus från flödet på Instagram och bara posta stories när jag känner för det. Vill känna noll press och det kommer jag göra om jag fortsätter posta i flödet. Behöver luft för att släppa in kreativitet igen.

MEN, istället tänker jag försöka ge bloggen lite kärlek i form av vardagsbloggande! Det känns faktiskt lite pirrigt.

3. Posta som vanligt

En heltidsinfluencer delade med sig att hon inte tar semester från bloggen eller sociala medier – men från allt annat. Och det är ju också ett alternativ – om alla andra delar av ens business är på paus (mailen, samarbeten etc) så får kanske kreativiteten rum att blomma ut?

Oavsett vad du bestämmer dig för är mitt råd detta: berätta om ditt beslut för din publik.

Om du bestämmer dig för att ta semester – gör ett inlägg och berätta det och meddela också när din publik kan förvänta sig att du återkommer till ”jobbet”. Då vet de och behöver inte undra varför det är så tyst hos dig. Så här ser mitt ut!

Oavsett vad du bestämmer dig för så hoppas jag att du får en fantastisk sommar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Förra onsdagen.

Förra onsdagen hoppade jag på ett supersnabbt tåg söderut. Jag hoppade av i Linköping där de har en gul och fin stationsbyggnad och en ljusren

En söndag då jag stöpte ljus i Brynge

När mamma fyllde år för några veckor fick hon, i present av mig och Anna, en eftermiddag då vi tillsammans skulle åka iväg och stöpa

Vlogg: Workation i Lofsdalen

Jag tog med mig några vänner, några flaskor bubbel och en massa skidor och åkte till Lofsdalen för att åka skidor, inspireras och dricka sagda

Att utnyttja är inte att lyckas

Vet du vad som gör mig alldeles fly förbannad? Det är när företag hyllas som ”banbrytare” och ”framgångsrika” inom influencer marketing – när vad det