#smartreklam – Snapchatkampanj med Andrea Hedenstedt

Jag älskar Snapchat. Den senaste veckan, eller egentligen sedan Instagram Stories gjorde sitt intåg, har jag varit lite kluven mellan di två men jag lutar ändå åt att Snapchat kommer få min fortsatta kärlek. Det känns liksom närmare, öppnare och mer tillåtande än Instagram som, let's face it, faktiskt blivit lite tillknäppt och förfinat det senaste året eller så. Något som jag även känner spiller över på stories.

Men var var jag? Jo. Jag älskar Snapchat. Och jag älskar hur användarna, de som faktiskt blir influencers i kanalen, själva reder sig och, utan ordnade annonslösningar och riktlinjer, hittar egna vägar att kommunicera och faktiskt tjäna pengar på sin publik.

Jag har skrivit lite om detta redan på Better Bloggers men jag vill lyfta det igen för jag tycker det är så smart. Och det är ju det vi pratar om här. Smart reklam. Just det här samarbetet är visserligen några månader gammalt, de här skärmdumparna har legat på min telefon och väntat på att få lite kärlek. Men det är inte mindre bra för det!

smartreklam_andrea_01

Det är alltså influencern Andrea Hedenstedt som gjort ett samarbete med Imso.com. Hon informerar, i enlighet med marknadsföringslagen (ni vet att jag gillar när folk följer den) i den första snappen att det som kommer är ett samarbete, och sedan följer ett gäng bilder och videos där Andrea visar upp klädesplagg från Imso och samtidigt promotar en rabattkod på shoppen som gäller i 24 timmar. Det är aktuellt, det är personligt och det är så rätt kanalval. OCH det är mätbart!

smartreklam_andrea_02

Jag snackade lite med Andrea om kampanjen på DM på Twitter för att få scoopet på hur det faktiskt funkar och enligt henne fungerar Snapchat lika bra om inte bättre än Instagram för den här sortens kampanjer. Men hur mäter man? Enkelt! Hur många views har storyn och hur många har använt rabattkoden? Och där är ditt konverteringsvärde. Det kan du sedan självklart jämföra mot Instagram, bloggkampanjer eller andra typer av marknadsföring.

Jag är glad att företag vågar testa den här typen av marknadsföring och samtidigt bygga bra relationer med influencers, långsiktiga och kortsiktiga mål kombinerat. Smart reklam!

0

Gillar du det här inlägget? Dela gärna!

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

kommentarer

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Skatteregler för influencers

Skatteregler för influencers

Hur ska du som influencer betala skatt på lön, produkter och annat som du får när du gör reklam i sociala medier? Förvirringen är stor